22 lata temu ostatni żuk zjechał z taśmy montażowej. Zobacz historię lubelskiej FSC na zdjęciach Czesława Matuszka

dun
Żuki w pochodzie pierwszomajowym na ulicach Lublina. Z archiwum Czesława Matuszka
22 lata temu, 13 lutego 1998 roku, taśmę montażową lubelskiej fabryki samochodów opuścił ostatni żuk. Przy tej okazji przypominamy Państwu serię archiwalnych zdjęć z lubelskiej Fabryki Samochodów Ciężarowych autorstwa Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki.

W FSC wykonano w sumie 587 000 żuków. W szczytowym okresie produkowano 30 tys. żuków rocznie.

Model opracowany został w 1956 roku. Konstruktorami byli Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Nadwozie zaprojektował Julian Kamiński. Konstrukcja przez lata ulegała unowocześnieniu, szczególnie w latach 70. Następcą stał się samochód dostawczy FS Lublin, produkowany w Lublinie od 1993 roku.

Fabryka Samochodów Ciężarowych była jednym z największych zakładów przemysłowych na Lubelszczyźnie. I chociaż kojarzymy ją głównie właśnie z żukami, to miała w swoim dorobku znacznie więcej produktów (m.in. Lublin 51). Warto też wspomnieć, że w inżynierowie z fabryki opracowali szereg ciekawych koncepcji, których nigdy nie udało się zrealizować na masową skalę.

W 1995, na bazie Fabryki Samochodów, powstało Daewoo Motor Polska, gdzie montowano m.in. nexie. Po upadku Daewoo produkcję prowadziła m.in. spółka Intrall Polska. W dawnej FSC produkowano m.in. honkery i pasagony.

Obecnie na terenie dawnej FSC działa wiele spółek i firm produkcyjnych działających w różnych branżach.

Zdjęcia ukazujące historię FSC możemy Państwu zaprezentować dzięki uprzejmości Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki, który kilka lat temu udostępnił nam fotografie. Matuszek pracę w Fabryce rozpoczął w 1956. Pisał do Głosu FSC, a w 1970 r. został redaktorem naczelnym tej gazety i zakładowej rozgłośni. W latach 90. pomagał rozwijać dział marketingu w Daewoo Motor Polska. 1 października 2000 przeszedł na emeryturę. Nie zrezygnował jednak z pisania o fabryce. Jest autorem książki "Od lublina... do lublina. Historia fabryki samochodów".

Czytaj także

Sprzedam czołg, czyli wojskowe aukcje na pojazdy z demobilu

Wideo

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
10 marca 2013, 09:26, Cieć:

Pamiętajcie Ci sami komuniści dalej żądzą naszym krajem. Dlatego jest jak jest.

próbuja rządzić - POprzez Tomaszka g. Kopertfilda i Kasciorów Nadzwyczajnych.

Ale jak POszli na smietnik historii to i tych POgonimy

G
Gość
13 lutego, 14:34, dr. Bożena:

Gierek to był prawdziwy Gospodarz. I Patriota

ale jaja ale jaja

G
Gość
13 lutego, 17:32, Gość:

i kto wykończył fabrykę i inne?oby zdechli

Balcerek i jego banda

G
Gość

i kto wykończył fabrykę i inne?oby zdechli

B
Bicki
13 lutego, 14:38, Gość:

Gotykiem pisać komunistyczne hasła, to komedia :) Zdjęcia pokazują, że już w momencie rozpoczynania produkcji żuk był konstrukcją przestarzałą, a produkcja w 3/4 ręczna manufaktura.

Nic dodać dokladnie tak było ze to badziewie tak długo produkowali to cud. Jakby granice byly otwarte to by 1.10 tego szjsu sprzedali.jezdzilek kilka razy zukiem jako kierowca i naprawialem i to nawet trudno opisać jako to był badziew tarpan jego brat.

s
sA
6 lutego 2013, 11:58, dr Marco:

Kardacz, Flej spod Biłgoraja,

co dzień drapie sobie jaja,

Moje wpisy komentuje,

lubelskiego KOŁTUNA buduje....

to to to jeszcze żyje?!

G
Gość

Gotykiem pisać komunistyczne hasła, to komedia :) Zdjęcia pokazują, że już w momencie rozpoczynania produkcji żuk był konstrukcją przestarzałą, a produkcja w 3/4 ręczna manufaktura.

d
dr. Bożena

Gierek to był prawdziwy Gospodarz. I Patriota

G
Gość

Już druga kadencja, trzeba wyjechać z magistratu

G
Gość

rządy Leszka Balcerowicza, tak chętnie wspominane i stawiane za wzór innym gospodarkom przez ekipę PO, to zrobiły.

M
Marecki

az lza sie w oku kreci ogladajac te zdjecia a z FSC co zostalo?NIC.A gdzie zdjecia i wspomnienia innych bylych pracownikow fabryki

S
Stalin

wina Stalina!!! :]

C
Cieć

Pamiętajcie Ci sami komuniści dalej żądzą naszym krajem. Dlatego jest jak jest.

R
Robotnik

Ciekawe czyja to wina, że teraz jest tak beznadziejnie, nie ma pracy, nie ma fabryk a te co są ,to są burzone, natomiast obywatele zamiast produkować stają się z konieczności konsumentami albo żebrakami?

W
Wacław

Dla przypomnienia: Z chwilą ogłoszenia stanu wojennego, Redakcję " Głosu FSC" rozwiązano, a redaktorów zwolniono z fabryki bądź przeniesiono do innych działów fabryki

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3