reklama

Al. Racławickie i Lipowa wracją do gry o przebudowę. Przetarg na inwestycję jeszcze w tym tygodniu

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Zaktualizowano 
Małgorzata Genca
Buspasy na Racławickich i Lipowej, poszerzona ul. Poniatowskiego. Do życia wraca inwestycja, z której jeszcze pół rok temu rezygnował ratusz. Przy czym wraca w „odchudzonej” formule, czyli bez remontu Sowińskiego.

Jeszcze w tym tygodniu ma być ogłoszony przetarg na przebudowę Al. Racławickich, Lipowej i Poniatowskiego. Będzie to trzecie podejście do tej inwestycji. Poprzednie dwa postępowania zostały unieważnione. Powodem były pieniądze, a w zasadzie ich brak. Firmy chciały dostać za prace dużo więcej niż oferowało miasto.

Ratusz liczy, że nowe postępowanie zakończy się sukcesem. Skąd ten optymizm? – „Odchudzamy” projekt – wyjaśnia Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Czytaj także

Odchudzenie to rezygnacja z części prac. Chodzi o przebudowę ul. Sowińskiego. Tym samym projekt obejmie przebudowę Al. Racławickich, Lipowej oraz Poniatowskiego. Ponadto w planach jest kupno taboru dla komunikacji miejskiej (10 trolejbusów i 5 autobusów elektrycznych) oraz wykonanie systemu dynamicznej informacji przystankowej na przebudowanych ulicach. – Chcemy też, aby mniej drzew zostało wyciętych i przesadzonych – dodaje Żuk.

Zmiany spowodują, że projekt będzie tańszy. A to właśnie brak pieniędzy był do tej pory głównym problemem inwestycji. Ratusz na przebudowę, m.in. utworzenie buspasów na Racławickich, Poniatowskiego i Lipowej, chciał wydać w ostatnim przetargu 41,2 mln zł. Kontraktem było zainteresowanych trzech wykonawców. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum dwóch firm: PRD Lubartów i KPRD Lublin. Oczekiwało za prace 107 mln zł. To jednak o 65,8 mln zł więcej niż dysponowało miasto. Kolejne oferty były jeszcze wyższe. Strabag zażyczył sobie za roboty 107,6 mln zł (o 66,4 mln zł więcej niż miał ratusz), a najdroższy Budimex 122,5 mln zł („przebicie” o 81,3 mln zł).

Ratusz unieważnił to postępowanie w maju.

Czytaj także

„Odchudzenie” projektu poprzez usunięcie remontu Sowińskiego to niejedyne działanie mające zagwarantować przeprowadzenie planowanych zmian na śródmiejskich drogach. Ratusz zdobył też dodatkowe pieniądze na inwestycje. We wrześniu Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zwiększyło dofinansowanie do tego projektu. Kwota wzrosła o 19,5 mln zł i ostatecznie wynosi 128,5 mln zł (dofinansowanie z UE 102,2 mln zł).

– Jeśli oferty w przetargu utrzymają się na poziomie z poprzednich postępowań, to będziemy mieli zapewnione finansowanie inwestycji – ocenia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.

W przyszłorocznym budżecie Lublina na przebudowę Racławickich, Lipowej i Poniatowskiego ratusz zarezerwował 19,7 mln zł.
Na Al. Racławickich wymieniony ma być asfalt, skrajnie prawe pasy jezdni – w obu kierunkach – zmienią się w bus-pasy, powstanie ścieżka rowerowa (po obu stronach drogi).

Czytaj także

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 45

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Do Gościa od tunelu, trzeba by dodać, że ten super projekt UM aktualizował w Mostach Katowice co najmniej trzy razy i w sumie to pewnie z 5mln wywalił do śmietnika. Winnych można znaleźć raz dwa, prezydentem był wówczas Pan Wasilewski i jego kolego z uczelni Pan Fic. Dyrektorem UM był niejaki Pan Janicki, który obecnie jest chyba w ''przechowalni'' na dziesiątym piętrze i spokojnie czeka do emerytury. A naczelnikiem wydziału dróg był Pan Bałaban obecnie zapewne już emeryt.

G
Gość
26 listopada, 09:10, Gość:

Budowa buspasa poprzez zabranie jednego z pasów na dwupasowej jezdni to jawne szkodnictwo. Mieliście korki na Racławickich czy Lipowej? To były marne koreczki. Dopiero po wybudowaniu buspasów będzie zabawa.

26 listopada, 09:50, Gość:

Jak masz problem to przesiądź się do komunikacji albo na rower.

Nie po to ciulu mam samochód i płacę za niego podatki, żebyś mnie z małym dzieckiem i zakupami wsadzał na rowej.

G
Gość

Projekt tunelu pod al. Racławickimi - był swego czasu. Kompletny. Ratusz zapłacił , a potem projekt poszedł ... do kosza. Winnego nie wskazali po dzień dzisiejszy! Bo i po co.

G
Gosc
26 listopada, 13:00, Gość:

Bez remontu Raclawickich nie będzie odbioru Apartamentowca UNIA TBV. Tak wiec trzeba to zrobić na koszt podatnika w trybie pilnym.

26 listopada, 13:50, Leo:

czy możesz rozwinąć swoją myśl? Bo szczerze mówić, nie wiem co ma piernik do wiatraka ale może jesteś lepiej zorientowany ode mnie.

26 listopada, 17:17, Gość:

I nie będzie odbioru budynku vis a vis szpitala wojskowego.

Jak dojadą mieszkancy do budynku,po wertepach.Czy ,,awaria" wodociągowa w poblizu apartamentowca już została usunięta?

G
Gosc

Przetarg wygra Strabag.

G
Gość
26 listopada, 13:00, Gość:

Bez remontu Raclawickich nie będzie odbioru Apartamentowca UNIA TBV. Tak wiec trzeba to zrobić na koszt podatnika w trybie pilnym.

26 listopada, 13:50, Leo:

czy możesz rozwinąć swoją myśl? Bo szczerze mówić, nie wiem co ma piernik do wiatraka ale może jesteś lepiej zorientowany ode mnie.

I nie będzie odbioru budynku vis a vis szpitala wojskowego.

G
Gość
26 listopada, 11:58, Fanhulajnogi:

Powinny być wydzielone pasy dla hulajnóg ! Gdzie mamy jeździć ?

26 listopada, 12:02, Gość:

Tymi zwykłymi - po chodnikach, bo hulajnogista to nadal pieszy. Natomiast elektrycznymi po jedni - bo hulajnoga elektryczna to motorower.

26 listopada, 14:10, Gość:

Dlatego hulajnogami jeżdżą np. po Krakowskim Przedmieściem, między ludźmi, bo można.

Po starych osiedlach jeździ się samochodami po chodnikach, więc jeżeli ma być walka z motorowerami, na deptaku, to konsekwentnie powinna być także większymi pojazdami.

G
Gość
26 listopada, 08:14, Cyklista:

Aleja Racławickie powinny być w tunelu, w tubie dla aut. A nad tą tubą zieleń, dużo zieleni. I między drzewami tylko ścieżki dla rowerzystów .

Super pomysł !

C
Cyklista

Aleja Racławickie powinny być w tunelu, w tubie dla aut. A nad tą tubą zieleń, dużo zieleni. I między drzewami tylko ścieżki dla rowerzystów .

G
Gość
26 listopada, 11:58, Fanhulajnogi:

Powinny być wydzielone pasy dla hulajnóg ! Gdzie mamy jeździć ?

26 listopada, 12:02, Gość:

Tymi zwykłymi - po chodnikach, bo hulajnogista to nadal pieszy. Natomiast elektrycznymi po jedni - bo hulajnoga elektryczna to motorower.

Dlatego hulajnogami jeżdżą np. po Krakowskim Przedmieściem, między ludźmi, bo można.

G
Gość
26 listopada, 12:01, mieszkaniec:

Przez 5-6 lat Zarząd Dróg i Mostów obiecywał budowę ulicy Skowronkowej. Dzisiaj wiadomo że nie ma projektu i nie ma w planach budowy tej ulicy. I nigdy jej nie będzie.

26 listopada, 12:12, Gość:

ul. Skowronkowa dotyczy kilkudziesięciu domów jednorodzinnych. A dokładnie ich Mieszkańców, którzy wiedzieli jaki jest stan drogi wprowadzając się tam. Al.Racławickie to arteria dla niemal połowy komunikacji miejskiej całego miasta, której znaczenia nie da się porównać z żadną inną droga w Lublinie.

Dlatego dobrze że nie będzie budowana ulica Skowronkowa. Dla kilkunast osób nie ma sensu. Tam tylko pola i łąki. To już poza miastem, a gmina kasy nie ma.

G
Gość
26 listopada, 11:26, Gość:

Staszica, Świętoduska, Lubartowska, Biernackiego : nawierzchnia dla wozów drabiniastych.

wystarczy od nowo wyremontowanego ronda przy Gali, przejechać Unii lubelskiej... dramat... nie wspominając korków na Drodze Męczenników Majdanka od Krańcowej do ronda przy Gali, dalej tumany głosujcie na Żuka i klikę lubelską

L
Leo
26 listopada, 13:00, Gość:

Bez remontu Raclawickich nie będzie odbioru Apartamentowca UNIA TBV. Tak wiec trzeba to zrobić na koszt podatnika w trybie pilnym.

czy możesz rozwinąć swoją myśl? Bo szczerze mówić, nie wiem co ma piernik do wiatraka ale może jesteś lepiej zorientowany ode mnie.

A
Andy

Wszystko pięknię, ale po jaką cholerę te buspasy? Przecież to będzie powodowało korki przez całe krakowskia i lipową oraz w druga stronę na al. Kraśnickich i Warszwskiej. W bardziej świadomych miastach odchodzi się od bus pasów. Chociaż zróbcie tak jak w Holandii, zmienne pasy. A ścieżka rowerowa wystarczy po jednej stronie, i tak [obraźliwe]arze (nie obrażając normalnych rowerzystów) mają za dobrze już.

G
Gość

'' ... czyli bez remontu Sowińskiego. '' TO NIECH W KOŃCU ZROBIA CHOCIAŻ FREZOWANIE SOWIŃSKIEGO I GŁĘBOKIEJ - JEŚLI NIE NA CAŁEJ DŁUOŚCI TO PRZYAJMNIEJ PO 100 m PRZY SKRZYŻOWANIU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3