„Ciało białe” Alicji Kupiec to wystawa wieloznaczna. Z jednej strony dotyka ludzkiej cielesności, z drugiej - czegoś zupełnie poza nią.
O tym, jak delikatne są ceramiczne rzeźby świadczy chociażby to, że trzymają się na cieniutkich żyłkach. W efektownych architektonicznych motywach odnajdziemy boski porządek geometrii oraz intymny wymiar życia i przemijania. We wnętrzu tu i ówdzie dyskretnie nadkruszonych rzeźb - niemal jak w brzuchu matki - kryją się tajemnicze fragmenty ciała. Rodzi się pokusa, aby ich dotknąć.
„Wszystkie te drobne, intymne cytowania, które znajdujemy wpisane w szlachetną biel kolumn i reliefów są zmysłowe choćby dzięki swej fakturze, lecz również - poprzez świadomość stojącego za nimi podmiotu - są zabarwione duchowością. Ciało białe spaja cały szereg pozornych antytez: duszy i ciała, świetlistej czystości i zbrukanej materialności, wnętrza i zewnętrza” - podkreśla w katalogu do wystawy Małgorzata Stępnik.
Między żywą, ludzką tkanką i marmurową ceramiką toczy się cichy dialog. Biel reliefu i biel ciała posiadają podobne wgłębienia i wypukłości, gładkości, podobną fakturę, są równie podatne na bezlitosną destrukcję.
Prace sprawiają wrażenie kruchych i ulotnych. Owe drobne, ujęte w ramy, prześwity ciała są wedle słów artystki jak „fotografia w porcelanowej glinie” i to na chwilę, zanim biała materia ożyje.
Biel, kolor świętości, czystości, doskonałego piękna, ale i śmierci. „Biel dźwięczy jak cisza, która nieoczekiwanie może stać się wymowna” - pisał Wasyl Kandyński.
Alicja Kupiec „Ciało białe“, Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL, Rynek 8, wtorek - niedziela, g. 11.00 - 16.00
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?