Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auto co 2,5 sekundy. I tak przez całą dobę. GDDKiA policzyła samochody na drogach. Zobacz, gdzie ruch jest największy

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Łukasz Kaczanowski
Co 2,5 sekundy średnio pojawia się nowe auto na fragmencie obwodnicy Lublina między węzłami Felin – Świdnik. To daje łącznie prawie 33 tysiące pojazdów w ciągu doby. To najruchliwsze miejsce w regionie. Dla porównania przez „wiecznie zakorkowane” Niemce w tym samym czasie przejeżdża nieco ponad 27 tys. samochodów.

GDDKiA policzyła pojazdy na „swoich” drogach. Robi to co pięć lat. – Od 2015 r. ruchu samochodów osobowych i ciężarowych z naczepami wzrósł w skali kraju o 20 procent – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Z danych wynika, że najbardziej uczęszczaną trasą w regionie jest obwodnica Lublina. To miejsce, gdzie spotkają się trzy trasy ekspresowe: S12, S17 i S19.

– Coraz więcej osób korzysta z obwodnicy jako drogi dojazdowej do pracy. Chodzi tu zarówno o mieszkańców miasta, jak i podlubelskich gmin. Na wzrost ruchu na obwodnicy wpływ ma też wprowadzone ograniczenie wjazdu do Lublina ciężarówek o masie powyżej 16 ton – mówi Minkiewicz.

Liderem jest fragment obwodnicy między węzłami Felin i Świdnik. Na drugim miejscu jest fragment trasy S12/S17, którym kierowcy dojeżdżają do Lublina od strony Warszawy. Chodzi o odcinek między węzłami Jastków (w Bogucinie) i Sławinek (koniec przedłużenia al. Solidarności). Liczba aut to 31 747. Na trzecim miejscu ponownie znalazł się fragment obwodnicy: między węzłami Tatary i Rudnik - 29 677 aut.

Najmniej uczęszczanym przez kierowców fragmentem obwodnicy Lublina jest ten między węzłami Szerokie i Węglin (zachodnia część obwodnicy). W ciągu doby przejeżdża tędy 17 980 pojazdów.

Na tych trasach kierowcy mają do dyspozycji po co najmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Kilkadziesiąt tysięcy aut w ciągu doby przejeżdża tędy bez problemu. Inaczej jest na drogach krajowych, gdzie jest jeden pas ruchu w każdą stronę. Tam kilkadziesiąt tysięcy pojazdów przejeżdżających w ciągu doby to prawdziwy horror. Przykład? Niemce - z odcinka od ul. Szkolnej do Ciecierzyna przejeżdża w ciągu doby 27 060 samochodów. Efekt? Korek ciągnie się w godzinach szczyty nawet od Ciecierzyna do Wandzina.

W przyszłym roku ma ruszyć budowa 23-kilometrowego odcinka trasy ekspresowej między Lublinem a Lubartowem (wraz z obwodnicą Niemiec). Koszt to 835,6 mln zł. Kierowcy z trasy mają skorzystamy pod koniec 2024 r.

GDDKiA wykorzystuje pomiary m.in. do planowania rozwoju sieci dróg. Z zebranych danych można też wyciągnąć wnioski dotyczące np. zmian trendów w handlu.

– Aż o ponad 40 proc. wzrósł w skali kraju ruch pojazdów dostawczych. Może to wynikać m.in. ze zmian zachodzących od 2015 r. w strukturze handlu (w tym wzrostu popularności e-zakupów z powodu z pandemii COVID-19) – ocenia Minkiewicz.

GDDKiA zarządza w woj. lubelskim siecią dróg o długości 1001 km, z czego drogi ekspresowe to ponad 150 km. Badania przeprowadzono w 118 punktach, z czego 24 były zlokalizowanych na ekspresówkach.

Najwięcej aut porusza się (średnio) po drogach woj. śląskiego (22 619 na dobę). Lubelskie - z wynikiem 9 882 - uplasowało się na 13. miejscu wśród województw. Najmniejsze natężenie ruchu jest w woj. warmińsko-mazurskim (7 560 samochodów na dobę).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski