Autobusy i trolejbusy nie chcą zjechać z Racławickich i Lipowej. Przebudowa ulic „pod ruchem”

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Łukasz Kaczanowski
Przebudowa Racławickich i Lipowej nie wyśle autobusów i trolejbusów na objazdy. ZTM mówi „nie” takiej możliwości. Powód? Al. Racławickie to jeden z najważniejszych „szlaków” komunikacji miejskiej.

- Al. Racławickie i ul. Lipowa to podstawowe ciągi komunikacyjne generujące największe potoki pasażerskie ze wszystkich dzielnic Lublina i główny punkt docelowy dla pasażerów – podkreśla Sławomir Podsiadły, z-ca dyrektora ds. przewozów ZTM Lublin.

Organizator transportu zbiorowego w mieście zajął stanowisko w spawie możliwych zmian w ruchu podczas wielkiej przebudowy Racławickich i Lipowej. I stawia sprawę jasno.

- ZTM wnioskuje o wprowadzenie czasowej organizacji ruchu dla dróg istniejących i będących w obszarze przebudowy z utrzymaniem ruchu transportu zbiorowego na ul. Lipowej i Al. Racławickich wraz z ulicami dojazdowymi, tj. Sowińskiego, Długosza Okopową, Krakowskim Przedmieściem, al. Warszawską, al. Sikorskiego, al. Kraśnicką na każdym etapie prowadzonych prac – informuje Podsiadły.

Czytaj także

Mówiąc prościej: komunikacja miejska ma jeździć po Racławickich i Lipowej bez względu na to, co będzie robione i gdzie będą wykonywane te prace. Ograniczenia w ruchu mogą się pojawić. Ale tylko dla samochodów indywidualnych.

ZTM wskazuje też na powody takiego stanowiska. Okazuje się, że chodzi o pieniądze. Zarząd nie ma po prostu kasy na sfinansowanie objazdów.

Decyzja ZTM to też oficjalna wytyczna do organizacji prac przez przyszłego wykonawcę przebudowy ulic. Pasażerowi mogą być z tego zadowoleni. Pod warunkiem, że… wytyczne się nie zmienią. Taka sytuacja była np. z pracami prowadzonymi w ub. roku na ul. Fabrycznej. Tam też na etapie przetargu kategorycznie wykluczono zamknięcie ulicy na czas robot dla komunikacji miejskiej. Gdy inwestycja ruszyła, ratusz jednak zmienił zdanie. I Fabryczna była całkowicie nieprzejezdna przez ok. dziewięć miesięcy. A autobusy i trolejbusy korzystały z objazdów przez Wolską i 1 Maja.

Co z tymi drzewami

- Uczestnicząc w dyskusji na temat przebudowy Al. Racławickich, bardzo często marginalizujemy towarzyszący jej wątek remontu ulicy Lipowej i koncepcji likwidacji znajdujących się tam drzew. Tymczasem właśnie ten aspekt stanowi jeden z kluczowych punktów zapalnych koncepcji ujętej w tegorocznych planach budżetowych jako zadanie priorytetowe – podkreśla Marcin Nowak, wiceprzewodniczący Rady Miasta Lublina.

W interpelacji skierowanej do prezydenta Lublina pyta m.in. ile dokładnie drzew ma być usuniętych.

Wzdłuż Al. Racławickich rośnie 396 drzew, Poniatowskiego - 173 drzewa, a Lipowej - 69 drzew.

- Do przesadzenia planowane jest 37 drzew na Al. Racławickich i 46 drzew na ul. Poniatowskiego. Usunięte zostanie 26 drzew (spośród pierwotnie planowanych 88) na Al. Racławickich i 73 drzewa (spośród 109 planowanych do wycięcia) na ul. Poniatowskiego. Na ul. Lipowej do przesadzenia zostanie 19 drzew, a do usunięcia 11 (spośród planowanych 29) – wylicza Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza.

- Ostateczna wersja dokumentacji uwzględnia zmiany i stanowi kompromis – chcemy zachować lub przesadzić możliwie największą liczbę drzew w pobliżu inwestycji – podkreśla Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Przebudowę Racławickich, Poniatowskiego i Lipowej ratusz chce zakończyć do czerwca 2021. Obecnie trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawcę robót. Oferty zainteresowanych firma urzędnicy mają poznać w najbliższy poniedziałek. Koszt inwestycji jest szacowany na ponad 100 mln zł.

Czytaj także

Flesz - posypały się mandaty, czy też popełniasz ten błąd?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 26

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
PSGD

Q. arwa,żadnych bus pasów, dróg rowerowych ,i innych pierdół ! zdjąć starą nawierzchnie, wzmocnić podbudowę jezdni ,poprawić odwodnienie korony drogi ..można to robić pod ruchem,wyłączając odcinkowo pasy ruchu.w miare postępu robót. Bez zmiany niwelety drogi.

E
Ertuu
16 stycznia, 14:59, Gość:

Faktycznie, droga rowerowa nie jest potrzebna po obu stronach Raclawickich.

Jest potrzebna matołku. Spróbuj przez tydzień jeździć jedna strona a jak będziesz miał sprawę po drugiej stronie to ciekawe czy będziesz prowadził rower czy będziesz jechał po chodniku

T
Trewa

Kolejne miliony pójdą na przesadzanie drzew które i tak się nie przyjmą. Pozostawione zostaną stare drzewa które w wyniku przebudowy i że starości zaraz uschną. Trudno świat idzie do przodu. Paryż też nie byłby Paryżem gdyby nie Haussmann, który wyburzył i zbudował na nowo. Nie ma co rozdzierać szat tylko wybudować Racławickie na nowo. Będzie ładnie i spójnie.

G
Gość

Ratusz na siłę wpycha do centrum samochody i powiela wcześniejsze błędy zachodu Europy, które są od kilku lat eliminowanie. Przykładem takim jest zezwolenie na budowę apartamentowca tuż przy hotelu na Al. Racławickich do którego właściciele mieszkań tłumnie będą dojżdzac swoimi pojazdami. Takich przykładów jest więcej a tym pobudowanie na skerze Urzędu Marszałkowskiego, który mogły być poza centrum.

G
Gość

Faktycznie, droga rowerowa nie jest potrzebna po obu stronach Raclawickich.

G
Gość

Ludzie jeżdżący swoimi autami nie przesiadą się na autobusy. Będzie jak na Armii Krajowej- autobus przeleci a wszyscy w korkach.

G
Gość
15 stycznia, 19:53, Gość:

Przecież od wiosny ma nie jeździć 30% autobusów bo miasto jest praktycznie bankrutem więc o co chodzi? Ewentualne objazdy wydłuży by trasy a co za tym idzie kolejne koszty i likwidację kolejnych kursów??

15 stycznia, 20:10, Kokos:

Najważniejsze, że Kościół nie jest bankrutem dzięki PIS-owi, który chętnie daje na tacę.

K O K O S O W Y Z K U T Y Ł E B!!!!!!!!!!!!

G
Gość
15 stycznia, 18:48, Gość:

Ratusz uparł się że muszą być ścieżki rowerowe po obu stronach Alei Raclawickich a podobnie jak ja i inni jeżdżący rowerami uważamy że wystarczy po jednej i tym sposobem można zaoszczędzić sporo drzew.

Ratusz uparł się że przejazd prywatnym samochodem musi być umożliwiony na alei Raclawickiej, a podobnie jak ja i inni jeżdżący samochodami uważamy że powinno się zakazać ruchu osobowego na tej ulicy. Tym sposobem można zaoszczędzić sporo drzew. Po co pchać się do centrum własnym samochodem, jeżeli tam nie ma gdzie zaparkować?

G
Gość
15 stycznia, 18:48, Gość:

Ratusz uparł się że muszą być ścieżki rowerowe po obu stronach Alei Raclawickich a podobnie jak ja i inni jeżdżący rowerami uważamy że wystarczy po jednej i tym sposobem można zaoszczędzić sporo drzew.

15 stycznia, 19:47, Kokos:

Po jednej stronie ulicy chodnik. Piesi to największa zakała dróg dla rowerów.

Pas rowerowy ma 1,5 metra szerokości. Pas jezdni zwykłej dwa razy więcej. Jeżeli szkoda drzew to lepiej zrezygnować ze zwykłych pasów ruchu.

G
Gość
15 stycznia, 19:03, Gość:

Kiedy w końcu bedą buspasy na raclawickich? Zeby jak najszybciej. I mogliby dalej pociągnąć alejami kraśnickimi.

15 stycznia, 21:46, Gość:

Mam nadzieję, że NIGDY!!! Przecież ilość kursów autobusów i trolejbusów ciągle się zmniejsza (brak "kasy" jak napisano), więc po co te buspasy??? Żeby większe korki były? Buspasy na tak wąskich ulicach jak w Lublinie to POMYŁKA!!!

Jeżeli bez buspasów (bo w Lublinie nie ma buspasów) są korki. To może po wprowadzeniu buspasów korki się zmniejszą. Nie wpadłeś na to, że część osób zamiast własnym samochodem pojedzie autobusem? Taka jest idea buspasów.

G
Gość
15 stycznia, 19:06, Gość:

A co to za różnica jak główne linie w mieście są obsługiwane z częstotliwością nkiczym PKS piziwólka, a pasażerowie są traktowani jako zło konieczne ?

15 stycznia, 21:48, Gość:

Pojazd raz na godzinę, ale jedzie sobie buspasem :). A reszta stoi w korkach :(

Dlaczego "reszta" stoi w korku, skoro może pojechać autobusem, który nie stoi w korku? Po co jedzie (czy stoi w korku) swoim samochodem, skoro nie ma gdzie nim zaparkować w centrum?

c
czepliwa

a co to jest ztm i jego wice szef ? postawił się łysemu ?czy tylko " pokaz" dbałości o lublinian . Czy czarny talisman będzie miał też prawo defilowania po budowie ?

G
Gość
15 stycznia, 19:06, Gość:

A co to za różnica jak główne linie w mieście są obsługiwane z częstotliwością nkiczym PKS piziwólka, a pasażerowie są traktowani jako zło konieczne ?

Pojazd raz na godzinę, ale jedzie sobie buspasem :). A reszta stoi w korkach :(

G
Gość
15 stycznia, 19:03, Gość:

Kiedy w końcu bedą buspasy na raclawickich? Zeby jak najszybciej. I mogliby dalej pociągnąć alejami kraśnickimi.

Mam nadzieję, że NIGDY!!! Przecież ilość kursów autobusów i trolejbusów ciągle się zmniejsza (brak "kasy" jak napisano), więc po co te buspasy??? Żeby większe korki były? Buspasy na tak wąskich ulicach jak w Lublinie to POMYŁKA!!!

s
szczepan k.
15 stycznia, 18:14, Tom:

"Zarząd nie ma po prostu kasy na sfinansowanie objazdów."

Nie ma kasy? A co to za słownictwo? Tak to pan redaktor może sobie rozmawiać z kumplem przy piwie, a nie pisząc artykuł.

No właśnie!!! I dziwimy się, że ludzie nie posługują się językiem polskim, tylko jakimiś slangami.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3