Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autonomiczny samochód będzie powstawał w Lublinie

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Autonomiczne samochody testowane są w USA. Zaawansowane prace prowadzą Tesla, Uber i Waymo
Autonomiczne samochody testowane są w USA. Zaawansowane prace prowadzą Tesla, Uber i Waymo Fot. 123 rf
5 mln euro przeznaczy Komisja Europejska na budowę samochodu z autopilotem. W projekcie bierze udział Lubelski Park Naukowo-Technologiczny.

Lublin stał się jednym z pięciu miejsc w Unii Europejskiej, w którym rozwijane będą technologie służące do budowy pierwszego samochodu autonomicznego na kontynencie. Lubelski Park Naukowo-Technologiczny został partnerem projektu CyCLE, któremu Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 5 mln euro.

- To pierwsza taka inicjatywa w Polsce - podkreśla Tomasz Małecki, prezes LPNT. - Dzięki temu przedsięwzięciu będziemy mogli ściągnąć do Lublina najlepsze rozwiązania dotyczące automatycznych aut, naukowców i inżynierów z największych firm motoryzacyjnych, uczelni, instytutów badawczo-rozwojowych i twórców start-upów. Stawiamy głównie na pomysły z Europy Środkowo-Wschodniej, głównie z krajów nadbałtyckich i Ukrainy - dodaje Małecki.

Lubelskie firmy będą mogły skorzystać na projekcie aplikując o granty w wysokości do 60 tys. euro każdy. Około 80 proc. funduszy w ramach całego przedsięwzięcia ma trafić do gospodarki.

Projekt wspierają tacy potentaci rynku motoryzacyjnego, jak m.in. koncern PSA (Citroen, Renault), Daimler AG (Mercedes), Michelin i Bosch. W przedsięwzięciu mógłby wziąć udział też lubelski Ursus, który coraz mocniej stawia na elektryczne pojazdy.

- Zależy nam, żeby te pieniądze w pierwszej kolejności trafiły do Lublina. Mamy wielu młodych ludzi tworzących nowoczesne technologie, które można zaszczepić w przemyśle motoryzacyjnym - mówi Michał Pukacz, koordynator projektu.

Poprzez pompowanie milionów w nowoczesne technologie Komisja Europejska chce umożliwić firmom z UE rywalizację z amerykańskimi koncernami Tesla, Uber i Waymo (wcześniej związana z Google). Ich prace nad samochodami z autopilotem są znacznie bardziej za-awansowane niż Euopejczyków.

- Chodzi też o złamanie hegemonii dostawców części elektronicznych, którzy zarabiają krocie na produkcji części do samochodów elektrycznych. Będziemy szukać nowych, rewolucyjnych pomysłów. Później młode firmy, które nie dysponują własnym kapitałem, będą mogły otrzymać dofinansowanie na ich realizację - mówi Pukacz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski