Autonomiczny samochód będzie powstawał w Lublinie

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Autonomiczne samochody testowane są w USA. Zaawansowane prace prowadzą Tesla, Uber i Waymo
Autonomiczne samochody testowane są w USA. Zaawansowane prace prowadzą Tesla, Uber i Waymo Fot. 123 rf
5 mln euro przeznaczy Komisja Europejska na budowę samochodu z autopilotem. W projekcie bierze udział Lubelski Park Naukowo-Technologiczny.

Lublin stał się jednym z pięciu miejsc w Unii Europejskiej, w którym rozwijane będą technologie służące do budowy pierwszego samochodu autonomicznego na kontynencie. Lubelski Park Naukowo-Technologiczny został partnerem projektu CyCLE, któremu Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 5 mln euro.

- To pierwsza taka inicjatywa w Polsce - podkreśla Tomasz Małecki, prezes LPNT. - Dzięki temu przedsięwzięciu będziemy mogli ściągnąć do Lublina najlepsze rozwiązania dotyczące automatycznych aut, naukowców i inżynierów z największych firm motoryzacyjnych, uczelni, instytutów badawczo-rozwojowych i twórców start-upów. Stawiamy głównie na pomysły z Europy Środkowo-Wschodniej, głównie z krajów nadbałtyckich i Ukrainy - dodaje Małecki.

Lubelskie firmy będą mogły skorzystać na projekcie aplikując o granty w wysokości do 60 tys. euro każdy. Około 80 proc. funduszy w ramach całego przedsięwzięcia ma trafić do gospodarki.

Projekt wspierają tacy potentaci rynku motoryzacyjnego, jak m.in. koncern PSA (Citroen, Renault), Daimler AG (Mercedes), Michelin i Bosch. W przedsięwzięciu mógłby wziąć udział też lubelski Ursus, który coraz mocniej stawia na elektryczne pojazdy.

- Zależy nam, żeby te pieniądze w pierwszej kolejności trafiły do Lublina. Mamy wielu młodych ludzi tworzących nowoczesne technologie, które można zaszczepić w przemyśle motoryzacyjnym - mówi Michał Pukacz, koordynator projektu.

Poprzez pompowanie milionów w nowoczesne technologie Komisja Europejska chce umożliwić firmom z UE rywalizację z amerykańskimi koncernami Tesla, Uber i Waymo (wcześniej związana z Google). Ich prace nad samochodami z autopilotem są znacznie bardziej za-awansowane niż Euopejczyków.

- Chodzi też o złamanie hegemonii dostawców części elektronicznych, którzy zarabiają krocie na produkcji części do samochodów elektrycznych. Będziemy szukać nowych, rewolucyjnych pomysłów. Później młode firmy, które nie dysponują własnym kapitałem, będą mogły otrzymać dofinansowanie na ich realizację - mówi Pukacz.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
reasumując

Wszystko z fanfarami tylko że finał tego jest zawsze taki sam czyli byle jaki.
Póki co to jedynie Pietrasiewicze się tu rozwijają i ich biznes kwitnie.

E
Einstainowo

no to Einstainowo nam wyrasta - to doba wiadomość.
Zamiast buraków i szkodliwego cukru - oraz instytutów badania ilości cukru w cukrze, powstanie Wyżyna Innowacyjna - znaczy się inne alternatywne sposoby rozumienia przemysłu.
Tylko co i kogo wozić będzie taki pojazd - oraz czy on będzie polski - czy raczej wyjedzie z Polski -
Ale fajnie jest SF na Nowy Rok i na Prima Aprilis zafundować ;-)))
Może najpierw zrobić biznes plan - ile trzeba stracić żeby coś zarobić.
Powstanie latająca taksówka międzykontynentalna - już Leonardo wie jak to zrobić ;-))

m
manx

Są za to są takie głąby jak ty hahaha, niestety.

t
trzeźwa

oczywiście wszystkich twóców będzie inspirował żuk, łysy żuk

G
Gosc

Przeciez w Lublinie to nie ma szans. Nie ma nawet podstaw. Brak firm ktore dzialaja w tej branzy i maja doswiadczenie. Brak kierunkow studiow (elektronika I telekomonuikacja). Brak doswiadczonych inzynierow ktorzy mogli by to pociagnac.
Kolejny project na zyssanie pieniedzy z UE.

Z
Zbych

Ja twierdzę, że autonomiczne auto bez kierownicy powinno być NA ZAWSZE zakazane, albo ubezpieczone na pierdyliard PLN żeby się nie opłacało głupot robić. Za to nie mam nic przeciwko dodatkowej funkcjonalności - mam wypite - siadam na tylni fotel (albo się kładę jak nie mogę wysiedzieć) - a tam jest taki żółty panel. Wciskam guzik GO HOME, auto włącza specjalne oświetlenie - np mrugające niebieskie światła dookoła i spokojnie z prędkością 30 km/h bocznymi drogami wiezie do chaty przy założeniu że nie jest to dalej niż 30 km.

P
Polak mały ?

Polskie lepsze ? Gdzie te samochody POLSKIEJ produkcji ??? Nie pytam o składanie w Polsce samochodów zagranicznych firm tylko o POLSKIE samochody ! Przecież nasza - ukochana i znana na cały glob Ziemski, pępek świata - POLSKA to KOSMICZNA POTĘGA jakiej wszechświat nie widział ! Świat to za mało...a własnych samochodów nie robi.

X
XYZ

I to i to, i to francuskie g... :o)

b
borys

Koncern PSA to Citroen i Peugeot, a nie Citroen i Renault.

Dodaj ogłoszenie