Będą promować ścieżki rowerowe za 25 milionów złotych

DUN
Na reklamę tworzonej "autostrady" dla rowerów ma popłynąć 25 milionów złotych.
Na reklamę tworzonej "autostrady" dla rowerów ma popłynąć 25 milionów złotych. Małgorzata Genca
Na reklamę tworzonej "autostrady" dla rowerów ma popłynąć 25 milionów złotych. To prawie 10 procent wartości całego projektu budowy tras rowerowych Polski wschodniej.

Trasy rowerowe Polski Wschodniej powstają w województwach warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim świętokrzyskim i podkarpackim. W naszym regionie trasa ma liczyć 351 km. Projekt, poza budową ścieżek, zakłada też m.in. oznakowanie tras i budowę infrastruktury towarzyszącej (stojaki na rowery, wiaty postojowe, widokowe itp).

W województwie lubelskim inwestycja ma kosztować 44 mln zł. Całość - 274 mln zł. Dodatkowo 25 mln zł ma zostać przeznaczone na promocję projektu. Umowę w tej sprawie pod koniec grudnia województwo świętokrzyskie (będzie odpowiedzialne za realizację kampanii w pięciu województwach) podpisało z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Kwota jest niebagatelna. Zwłaszcza jeśli wiadomo, że w ramach projektu w województwie lubelskim budowa kilometra nowej trasy rowerowej ma kosztować maksymalnie 463 tys. zł. Łatwo więc policzyć, że za pieniądze przeznaczone na promocję można by stworzyć od podstaw prawie 54 km nowych tras dla jednośladów.

Na sprawę wysokiej ceny promocji projektu zwrócił uwagę radny wojewódzki Andrzej Pruszkowski. - Przeznaczenie chociaż części tych środków na realną budowę ścieżek przyniosłoby z pewnością więcej pożytku - podkreślał.

Dariusz Szewczyk, z-ca prezesa PARP, zapewnia jednak, że nie całe 25 mln zł pójdzie na promocję. - Trzeba to traktować jako integralną część całego projektu budowy ścieżek. Z tej puli finansowana będzie m.in. część oznakowania tras - tłumaczy.

- Kwota może się wydawać duża ale wynikała z realnych potrzeb - podkreśla Grzegorz Szczęsny odpowiadający za projekt w świętokrzyskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Koszty reklamy nowego produktu wprowadzanego na rynek są bardzo duże. Np. średnia cena spotu w TVN w godzinach najlepszej oglądalności to ok. 70 tys. zł. A ta trasa to taki właśnie nowy produkt - zaznacza Szczęsny. Kampania ma ruszyć w tym roku i potrwać do końca 2015 r. - Zakładamy przeprowadzenie prawie 40 rodzajów działań promocyjnych - mówi Szczęsny. Trasa będzie m.in. reklamowana w ogólnopolskich mediach, powstanie logo i hasło, wyprodukowane będą związane z nią gadżety. Za promocyjne pieniądze mają powstać także materiały zachęcające do zobaczenia atrakcji wokół trasy.

Za inwestycję i reklamę płaci UE. Promocja europejskich programów operacyjnych a także realizowanych w ich ramach projektów to obowiązek. Np. w RPO województwa lubelskiego pula promocyjna wynosi 4,8 mln euro. - Te pieniądze nie muszą być zmarnowane. O ile oczywiście nie służą kupowaniu gadżetów i promowaniu lokalnych polityków - tłumaczy Jerzy Kwieciński, ekspert BCC ds. funduszy UE.

Kilka lat temu Krzysztof Hetman, marszałek województwa, część pieniędzy z kwoty zarezerwowanej na reklamę RPO przeznaczył na tablice interaktywne dla szkół. - Te środki można wydawać rozsądnie, trzeba tylko dobrze przemyśleć narzędzia - przekonuje Hetman.

****
Nie będzie 2 tys. km nowych tras

- Sama idea jest dobra ale brakuje w niej tego, co najważniejsze czyli twardej infrastruktury rowerowej - tak realizację projektu tras rowerowych w Polsce wschodniej ocenia Aleksander Wiącek z Porozumienia Rowerowego. Projekt zakłada bowiem w dużej części oznakowanie szlaku rowerowego wzdłuż dróg a np. gminnych a nie budowę nowych, wydzielonych tras dla rowerów - jak to się robi w Europie zachodniej. Na przykład w województwie lubelskim z 351 km trasy tylko 80 km zostanie zbudowane od podstaw. Urzędnicy tłumaczą, że na więcej nie wystarczyłoby pieniędzy.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 36

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
szer

dla narciarzy biegaczy

Z
ZEMBORZYCE

ŚCIEŻKI ROWEROWE koło Zalewu Zemborzyckiego są bardzo dobrze oświetlone,rozumiem w lecie do póżnych godzin nocnych ale ZIMA swiecą się lampy do około 23 DLA KOGO?

e
ech

wydać jeszcze przynajmniej ze 100 milionów na promocję ... promocji !!! Przecież to głupota głupotę goni ! Nie lepiej za te pieniądze zbudować jakieś zakłady produkcyjne i dać ludziom pracę ?! Wychodzi na to, że w Polsce łatwiej wydawać setki milionów zł na bzdurne badania, projekty i promocje niż rzeczywiście dbać o rynek pracy w sferze produkcyjnej, bo sklepów różnych wielkości to też już mamy tysiące tylko, że nie są one nasze a obcego kapitału!!! Oto zielona wyspa !!! Wyspa taniej i najemnej siły roboczej, nędznie żyjącej we własnym kraju !

j
jedrek

3,5 mln za 1 km asfaltowego paska o szerokości niewiele większej niż metr.

n
nomo

Każda szansa promocji tego regionu powinna być wykorzystana, tym bardziej gdy można to robić za pieniądze unijne i rządowe, bez wykladania kasy z budżetu województwa.

N
NIM

Tekst niby ważny, a tak naprawdę o niczym. Bo z założenia pieniądze na promocję przy tak dużym unijnym projekcie inwestycyjnym są i głupota byłoby ich nie wydać. I, co ważne, są to pieniądze nie z kasy tego czy innego województwa wschodniej Polski, ale z UE i resortowe z W-wy, więc o co ta dziennikarska troska. Chyba dobrze, że przy okazji umowy świętokrzyskiego z PARPem zapromowane będą też lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie.

W
Witek

W dzisiejszych czasach nieliczni wiedzą jak ważna jest reklama. Wiele przedsiębiorstw upada bo wydaje im się,że zrobienie wizytówki wystarczy.

M
Mirko

Co tu promować i wydać 25 milionów każdy kto ma rower i chęć wie dobrze jak potrzebne są ścieżki i nie trzeba nikogo o tym przekonywać lepiej te pieniądze wydać na monitoring przy ścieżkach lub inne dodatkowe wyposażenie dla fanów dwóch kółek

b
burek

Tylko gdzie będzie ta ścieżka - zdaje się żeby z Lublina do niej się dostać to trzeba będzie pod Chełm dojechać - gratulacje! Ciekawe czy ktoś pomyślał kto tam będzie jeździł?

g
gamoń

jeśli problem Cię nie dotyczy to trochę głupio zabierać głos w takim komentarzu. Ścieżki rowerowe nie są zrobione tak, jak mogłyby być. Ale i tak to lepsze rozwiązanie niż rowerzyści na ulicy!!!

z
ziggy

Pewnie pamiętamy Misia na miarę naszych możliwości... ciąg dalszy nastąpił i nazywa się promocja. A zasada przekrętu pewnie będzie zbliżona

t
tom

budujesz ludziom wypozyczalnie rowerow to placza, ze moze najpierw sciezki rowerowe, budujesz sciezki to placza, ze moze na cos innego jednak wydac ... dramat

m
mariano

Mamy ścieżki, ale jak się jeździ na tych wąskich ścieżkach? A no tak że jadą gamonie ok siebie i nic nie robią sobie z tego że jest to droga dwukierunkowa, rowerzyści jadący z przeciwka muszą zjeżdżać na pas dla pieszych, a na niektórych jeszcze odcinkach błąkają się psy bez smyczy, lub na długich smyczach ,,sznurówkach" i taka ścieżka jest prawdziwym torem przeszkód i gdzie tu mowa o rekreacji i odpoczynku na dwuśladzie. Pozdrawiam pomysłodawców tego typu dróg.

F
Fang

w województwie lubelskim z 351 km trasy tylko 80 km zostanie zbudowane od podstaw. Urzędnicy tłumaczą, że na więcej nie wystarczyłoby pieniędzy.
Na budowę środków brak a są na reklamę.Przecież to nienormalne.

L
Lubel

Najlepiej na granicy województwa zaorać wszystkie drogi, Rozebrać tory, zamknąć lotnisko i nareszcie nic nie zagrozi naszemu zaściankowi. Będzie pięknie, zielono i przaśno. Pozdrawiam.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3