Będzie drożej. Bilety komunikacji miejskiej od wakacji pójdą w górę. O ile?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Fot. Łukasz Kaczanowski/archiwum
Udostępnij:
Z 88 na 96 zł wzrośnie cena biletu okresowego 30-dniowego na wszystkie linie dla osoby płacącej podatki „dla Lublina”. Pozostali zapłacą - 188 zł, czyli 16 zł więcej niż obecnie. Podwyżka wejdzie w życie od 1 lipca. Stawki wzrosną o 10-11 proc. na wszystkie bilety.

Ta podwyżka dotknie dużą część mieszkańców Lublina. Ale nie tylko ich. Odczują ją też osoby przyjeżdżające do Lublina i korzystające z komunikacji miejskiej. Od 1 lipca w górę pójdą ceny biletów za przejazdy autobusami i trolejbusami. Skala zmian? 10 - 11 procent. Za zmianą cennika opowiedziało się 19 radnych (koalicja), a przeciwko 10 (opozycja), a jeden wstrzymał się od głosu (niezrzeszony).

Radni – co było zaskoczeniem – zrezygnowali z dyskusji nad projektem uchwały. Tym samym sprawa podwyżki została rozstrzygnięta w ciągu niecałej minuty.

Bilet np. 15-minutowy zdrożeje z 2,80 na 3 zł; a 40-minutowy z 3,60 zł na 4 zł. Przejazdówka na 30 dni, na wszystkie linie, będzie kosztować dla posiadacza LKM 96 zł (obecnie 88 zł), a osoby bez LKM (na obie strefy) 188 zł, czyli o 16 zł więcej niż obecnie.

Zmieni się „cennik” taryfy przystankowej. Korzystający z niej płacą obecnie za przejazd z dworca PKS przy Tysiąclecia pod KUL na Al. Racławickich 2,20 zł, w wakacje będzie to 2,34 zł.

Zarząd Transportu Miejskiego argumentuje zmiany wzrostem kosztów (m.in. wzrost stawek za energię elektryczna, paliw płynnych) funkcjonowania komunikacji oraz spadkiem liczby pasażerów.

Organizator transportu publicznego szacuje, że po zmianie cen biletów wpływy ze sprzedaży biletów sięgną 55,6 mln zł, co oznacza, że wzrosną o ok. 5,6 mln zł.

Skowronka do budowy

Prawie 9 mln zł dołożyło dodatkowo miasto do przebudowy ulic Bliskiej i Skowronkowej. Pozwoli to wybrać wykonawcę robót. Najniższa oferta złożona w przetargu opiewa na 42,5 mln zł.

- To priorytetowa inwestycja - przekonuje Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

Roboty drogowe mają ruszyć w czerwcu. Z nowych dróg kierowcy skorzystają wiosną 2024 r.

Przebudowa ul. Skowronkowej obejmie odcinek od al. Warszawskiej do ul. Podleśnej, w przypadku ul. Bliskiej chodzi o fragment między Wojciechowską a Nałęczowską. Łączna długość tras to 3,5 km. Na przebudowę Skowronkowej i Bliskiej miasto dostało wsparcie w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Wynosi ono 30 mln zł.

Działki przy Filaretów jednak nie na sprzedaż

Prezydent Lublina wycofał z pomysłu sprzedaży dwóch działek przy ul. Filaretów (w sąsiedztwie kościoła). Parcele mają łącznie 1 725 m kw. Planiści dopuszczają na nich budownictwo usługowe i wielorodzinne.

O niesprzedawanie działek zaapelowała Komisja Gospodarki Komunalnej Rady Miasta Lublin. Rada Dzielnicy Rury wytykała natomiast prezydentowi Krzysztofowi Żukowi, że na początku marca zapewniał ją, iż działki nie będą sprzedawane. Radni dzielnicowi obawiają się, że budowa kolejnych bloków spotęgowałaby kłopoty z przejazdami na os. Mickiewicza.

- Prezydent uwzględnił dezyderat Komisji Gospodarki Komunalnej i wycofał z obrad sesji Rady Miasta w celu przedyskutowania sprawy z Radą Dzielnicy Rury. W tym temacie już zaplanowano spotkanie – informuje Katarzyna Duma, rzeczniczka prezydenta Lublina.

Biurowca nie będzie?

Ratusz może zrezygnować z budowy nowego biurowca dla urzędników przy ul. Leszczyńskiego. Informacja na ten temat pojawiła się podczas czwartkowych (26.05) obrad Rady Miasta Lublin.

– Prowadzimy rozmowy, aby nie realizować tej inwestycji przy tak niestabilnej sytuacji rynkowej – przyznaje Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

O inwestycję pytał radny Piotr Breś (PiS).

– Podpisaliście państwo umowę i nic się nie dzieje. Dlaczego? – dociekał radny Breś.

Umowa na budowę nowego biurowca – w miejscu obecnego - przy ul. Leszczyńskiego ratusz podpisał w połowie 2021 r. Przetarg na wykonanie projektu i samych robót budowlanych wygrał Budimex. Kontrakt opiewa na 84 mln zł.

Pod koniec kwietnia 2022 r. ratusz poinformował, że są kłopoty z realizacją zlecenia. Chodzi o pieniądze. Budimex wyliczył, że koszty inwestycji wzrosły o 24 proc. w stosunku do okresu kiedy składała ofertę w przetargu. To równowartość ok. 20 mln zł. Skąd taki wzrost?

- Wystąpienie radykalnych zmian sytuacji gospodarczej oraz uwarunkowań realizacji inwestycji w związku z inwazją Rosji na Ukrainę spowodowało znaczący wzrost cen materiałów, robocizny, sprzętu oraz kosztów pośrednich, które bezpośrednio mają wpływ na realizację zawartej umowy – wskazywała półtora miesiąca temu Katarzyna Duma, rzeczniczka prezydenta Lublina.

Ratusz chciał pierwotnie, aby biurowiec był gotowy do 30 września 2023 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie