Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - pieniądze dla mobilnych

Redakcja
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny
Coraz mniej banknotów i monet nosimy w swoich portfelach, bo przywykliśmy do tego, iż wygodniej jest regulować rachunki bezgotówkowo. Nawyk płacenia kartą utrwala się u nas zwłaszcza teraz, gdy większość kart, zarówno debetowych, jak i kredytowych, ma funkcję płatności zbliżeniowych, co wygodne jest zwłaszcza wtedy, gdy płacimy za drobne zakupy. Nie musimy się wówczas martwić, czy sprzedawca będzie miał czym wydać resztę, a należności do 50 zł nie wymagają wpisywania PIN-u. Bank w telefonie

Początek XXI w. upływa jednak pod znakiem płatności mobilnych. Coraz więcej osób decyduje się na wykorzystywanie telefonu zamiast karty: do pobierania pieniędzy w bankomacie, płacenia w sklepie czy przy zakupach internetowych. Ale taka aplikacja umożliwia również wykonywanie przelewów. Wygodne, bo zamiast wpisywania długiego, 26-cyfrowego ciągu cyfr identyfikujących numer konta odbiorcy wpisujemy tylko jego numer telefonu. Do rosnącej popularności płatności mobilnych niewątpliwie przyczyniło się też stworzenie przez polskie banki wspólnego standardu BLIK.

By korzystać z bankowości mobilnej, wystarczy mieć konto w banku i telefon. Aplikację dostarczy nam bank, łącznie z instrukcją, jak z niej korzystać. Jeśli działa ona w standardzie BLIK, będziemy mogli płacić nią w sklepach i wypłacać pieniądze z bankomatów. A jest to równie proste jak płacenie kartą. W sklepie informujemy sprzedawcę, iż chcemy uregulować płatność telefonem. Wówczas ustawia on w terminalu odpowiednią funkcję, a my po sprawdzeniu, że kwota jest zgodna z wymaganą należnością, wystukujemy sześciocyfrowy kod podany przez aplikację. Z kolei w bankomacie wybieramy funkcję wypłaty mobilnej i także wpisujemy sześciocyfrowy kod otrzymany telefonem, zamiast PIN-u karty bankowej. Na koniec zawsze akceptujemy operację w telefonie: albo przez kliknięcie, albo przez wpisanie PIN-u, tego samego, który służy do aktywowania aplikacji mobilnej.

Aplikacja mobilna pozwala także sprawdzić stan konta oraz ma wiele funkcjonalności ułatwiających życie, np. wskazuje najbliższy bankomat oraz placówki handlowo-usługowe, w których można rozliczać się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.

Jeszcze wygodniej i bezpieczniej możemy dokonywać zakupów internetowych. Nie musimy  w tym celu wpisywać numeru konta, logować się itp. Podobnie jak przy wypłatach z bankomatu czy płatnościach w sklepie wpisujemy sześciocyfrowy kod autoryzujący operację i załatwione!

Wiele osób zachowuje rezerwę wobec bankowości mobilnej ze względu na bezpieczeństwo zarządzania własnymi pieniędzmi w tej formie. Obawy te są bezzasadne. Nawet jeśli zgubimy telefon, to - podobnie jak w przypadku karty bankowej - postronna osoba chcąca wykorzystać sytuację musi znać PIN, który w tym przypadku aktywuje aplikację przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności z zakresu bankowości. Niezależnie od aplikacji również dostęp do samego telefonu warto jest blokować hasłem.

Bankowość mobilną można także wykorzystać do wypłaty kieszonkowego dziecku, które ma własny telefon komórkowy. Na telefonie dziecka instalowana jest aplikacja mobilna, ale o zakresie zbliżonym do karty przedpłaconej, określanej też często mianem elektronicznej portmonetki.

Alternatywą dla telefonu komórkowego jest tzw. czek BLIK, czyli dziewięciocyfrowy numer generowany przez wystawcę ze swojej aplikacji. Przekazana w ten sposób kwota jest dostępna przez 72 godziny. By z niej skorzystać, wpisuje się ów dziewięciocyfrowy kod plus PIN ustanowiony przez wystawcę - zarówno w bankomacie, jak i w terminalu sklepu.

Ładne i wygodne

Dla lubiących i wygodę, i gadżety banki wymyślają dodatkowe, poza kartą, sposoby płatności zbliżeniowych. Najpopularniejsze to specjalne naklejki oraz gadżety. Naklejkę zbliżeniową można umieścić na dowolnym, często przez nas wykorzystywanym przedmiocie. Dzięki niej możemy płacić zbliżeniowo drobne kwoty, do ściśle określonego limitu. Natomiast w przypadku gadżetów, takich jak breloczek czy filcowa żyrafa, płacimy zbliżeniowo podobnie jak kartą. Ponieważ w przeciwieństwie do naklejek wyposażone są one w SIM, kwoty do 50 zł uiszczamy, tylko zbliżając je do terminalu sprzedawcy, a wyższe, wpisując dodatkowo PIN.

W formie takich gadżetów dostępne są także karty typu prepaid, praktyczne dla wyjeżdżających na wakacje dzieci. Można je naładować dowolną kwotą, ustalić limity (jednorazowe lub dzienne) wypłat i dziecko ma zapewniony bezpieczny oraz wygodny w użytkowaniu "wehikuł" do kieszonkowego. A rodzic może, np. za pośrednictwem strony internetowej, je monitorować.

 

Pamiętaj!

- Za pomocą bankowej aplikacji mobilnej w telefonie możesz płacić za zakupy i wypłacisz pieniądze z bankomatu.

- Nie podawaj nikomu numeru PIN do swojej aplikacji bankowej. Jest tak samo ważny jak ten, którego używasz do karty płatniczej!

- Jeśli masz na telefonie aplikację mobilną banku, zabezpiecz go dodatkowo hasłem.

- Jeśli zgubisz lub stracisz telefon z aplikacją lub gadżet zbliżeniowy, zadzwoń na infolinię banku.

 

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl

Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Tomasz Nowak

 

fot. Małgorzata Genca

lllGadżety zbliżeniowe to nowa, wygodna forma płatności

Rozmowa z Elżbietą Śnieżyńską, doradcą w 2. Oddziale PKO Banku Polskiego w Lublinie

Przyzwyczailiśmy się do płacenia kartami, ale na rynku pojawiają się nowości - gadżety zbliżeniowe, aplikacje na telefon. Jak z nich korzystać?
Rynkowe nowości, czyli gadżety zbliżeniowe i aplikacje na telefon, to płatności mobilne. Każdy, kto posiada rachunek w naszym banku, może - używając swojego telefonu - płacić w sklepie, przez internet, przelać pieniądze znajomemu czy wypłacić gotówkę z bankomatu, nie posiadając karty. Wystarczy, że zaopatrzy się w aplikację IKO.

Co to jest IKO?
IKO to nasza aplikacja mobilna, dzięki której można codziennie korzystać z konta bez użycia karty płatniczej i logowania się do serwisu internetowego. Po zainstalowaniu aplikacji poprzez swój telefon można nie tylko dokonywać operacji wspomnianych wcześniej, ale także generować czeki umożliwiające innym osobom (także tym, które nie mają aplikacji IKO ani konta bankowego) realizację płatności w sklepach z oznaczeniami IKO i wypłatę pieniędzy z bankomatów z symbolem IKO. Aplikacja pomoże wyszukać też najbliższy bankomat i punkt handlowo--usługowy, w którym można płacić telefonem. 

Jak zacząć korzystanie z aplikacji?
Przede wszystkim telefon musi mieć system operacyjny obsługujący aplikację. Samą zaś aplikację można bezpłatnie zainstalować, ściągając ją ze sklepów, np. Apple App Store, Google Play. Możemy też podać numer telefonu w swoim serwisie transakcyjnym, który wyśle nam SMS z linkiem do pobrania aplikacji. Po pobraniu aplikacji w telefonie nadajemy kod PIN do aplikacji i potwierdzamy jej aktywację w serwisie transakcyjnym.

Czy płacenie za pomocą IKO jest trudne?
Wystarczy odczytać sześciocyfrowy kod IKO z głównego ekranu aplikacji, wprowadzić go na terminalu w sklepie i potwierdzić transakcję na telefonie. Kod jest zawsze jednorazowy i nie ma możliwości przechwycenia go przez osoby niepowołane. Po wykonaniu tych czynności otrzymamy w telefonie potwierdzenie wykonania transakcji, co jest jej dodatkowym zabezpieczeniem. Podobnie jest z wypłatą gotówki z bankomatu. Pamiętajmy, że wypłaty możemy dokonać tylko z urządzenia z nalepką IKO.

Mówiła Pani, że za pomocą aplikacji IKO można przelać znajomemu pieniądze, gdy on też taką aplikację posiada. A gdy aplikacji IKO nie ma?
Wtedy możemy wygenerować z naszego telefonu tzw. czek IKO. To jednorazowy kod dziewięciocyfrowy, który możemy przesłać SMS-em osobie, która nie ma dostępu do internetu. Do tegoż kodu dosyłamy też czterocyfrowe zabezpieczające hasło do czeku. Odbiorca może czekiem wypłacić pieniądze z bankomatu lub zrealizować płatność w sklepie. Może się to przydać np. wtedy, gdy naszym dzieciom na wakacjach skończą się pieniądze.
 

Skoro telefon spełnia podobną rolę jak karta płatnicza, należy go odpowiednio zabezpieczyć.
Przede wszystkim należy ustrzec się wirusów, nie otwierać podejrzanych mejli, które mogą spowodować zainfekowanie telefonu, oraz umożliwiać przechwytywanie prywatnych danych przez przestępców internetowych. Pamiętajmy, aby ustawić hasło do telefonu. Warto też ustawić samodzielnie limity poszczególnych rodzajów transakcji. Można to zrobić w serwisie transakcyjnym.
 

No i jeszcze parę słów o gadżetach zbliżeniowych.
Oferujemy gadżety w formie naklejek zbliżeniowych lub breloczków. Można nimi dokonywać płatności zbliżeniowych do wysokości 50 zł bez numeru PIN. Przy płatnościach wyższych wymagany jest PIN. Gadżety działają więc podobnie jak karty. Dla gadżetów ustalony jest limit dzienny w wysokości 500 zł. Przy każdej transakcji dla bezpieczeństwa sprawdzany jest limit przyznanych środków na rachunku. Dla najmłodszych klientów bank PKO BP oferuje naklejki zbliżeniowe PKO Junior i śmigacze PKO Junior stanowiące jedną z propozycji zbliżeniowych kart przedpłaconych. 
Rozmawiał 
W. Sądecki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski