Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biorą się za poprawę mostu na Żeglarskiej. Ale z przebudową i tak nie zdążą na czas

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Stan techniczny – przedawaryjny. Tak eksperci oceniają most na Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej. Miasto zaczęło przygotowania do jego przebudowy. W obecnym stanie most nie udźwignie przejeżdżających przez nie autobusów, a te nie mają innej drogi do pętli autobusowej powstającej przy Żeglarskiej, która ma być gotowa już w połowie przyszłego roku.

Miasto zrobiło krok do przebudowy mostu na Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej. Ruszył przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji. Przeprawa jest w fatalnym stanie technicznym. Eksperci oceniają go jako „przedawaryjny”.

- Na przeważającej części w nawierzchni jezdni występują liczne uszkodzenia powierzchniowe (koleiny, wyboje), łaty po remontach cząstkowych, deformacje i spękania. Po stronie południowej zlokalizowany jest chodnik o nawierzchni bitumicznej. Jego stan techniczny jest zły, zbliżony do pozostałej chodnika zlokalizowanego poza mostem – informuje dołączona do dokumentacji przetargowej opinia ekspertów.

Aby w ogóle można było korzystać z mostu wprowadzono na nim poważne ograniczenia w ruchu. Po pierwsze, nie mogą z niego korzystać pojazdy o masie większej niż 10 ton. Ograniczenie tonażu nie dotyczy tylko komunikacji miejskiej (linia 25 do Prawiednik). Po moście nie można przejeżdżać z prędkością większą niż 30 km/h.

Ratusz o konieczności przebudowy mostu mówi od dawna. Wiąże się to z projektem budowy tzw. węzłów przesiadkowych. W Lublinie będzie ich siedem. Jeden powstaje przy ul. Żeglarskiej. Roboty są mocno zaawansowane. Węzeł ma być gotowy do końca czerwca 2021 r. Będzie tam nowa pętla autobusowa z miejscem dla 14 pojazdów oraz parking typu park&ride przeznaczonego dla 31 samochodów.

Problem w tym, że dojazd do nowej pętli może się odbywać tylko po moście na Żeglarskiej. A ten praktycznie się rozpada. Dokumentacja przebudowy ma być gotowa dopiero na początku listopada 2021 r., czyli kilka miesięcy po oddaniu do użytku pętli. A dokumentacja to za mało. Trzeba będzie jeszcze wykonać samą przebudowę.

- Nie uda się tak, żeby nowy most był gotowy jednocześnie z otwarciem węzła przy ul. Żeglarskiej - przyznaje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

I zapewnia jednocześnie: - Jednak będziemy się starali wdrożyć rozwiązania pośrednie, doraźne (na kształt planowanych dla mostu w ciągu al. Unii Lubelskiej), które pozwolą na jego bezpieczne użytkowanie przez pojazdy komunikacji miejskiej, do momentu wybudowania nowego obiektu.

ZTM planuje, że z pętli przy ul. Żeglarskiej będą korzystały pojazdy obsługujące linie nr 1, 6, 15, 21, 25, 37, 38, 40 i N1.
Most na Żeglarskiej ma prawie 37 metrów długości. Został wybudowany w latach 1982-84. Od tego czasu nie był remontowany.

To nie jedyny lubelski most, który wymaga pilnej poprawy. Podobnie jest z mostem na Bystrzycy w ciągu al. Unii Lubelskiej. Ratusz chce, by do końca roku wykonać „tymczasowe podparcie oszczepu filara prawobrzeżnego mostu przez rzekę Bystrzycę w ciągu al. Unii Lubelskiej”. Przeznaczył na ten cel 950 tys. zł. Trzy firmy, które zabiegają o kontrakt na wykonanie robót oszacowały koszty znacznie niżej. Za pracę chcą dać od 270 tys. zł do 536 tys. zł. Kompleksowa przebudowa tych mostów ma być wykonana wraz z samą przebudową al. Unii Lubelskiej. Przygotowywana jest dokumentacja projektowa inwestycji.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski