Miasto zrobiło krok do przebudowy mostu na Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej. Ruszył przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji. Przeprawa jest w fatalnym stanie technicznym. Eksperci oceniają go jako „przedawaryjny”.
- Na przeważającej części w nawierzchni jezdni występują liczne uszkodzenia powierzchniowe (koleiny, wyboje), łaty po remontach cząstkowych, deformacje i spękania. Po stronie południowej zlokalizowany jest chodnik o nawierzchni bitumicznej. Jego stan techniczny jest zły, zbliżony do pozostałej chodnika zlokalizowanego poza mostem – informuje dołączona do dokumentacji przetargowej opinia ekspertów.
Aby w ogóle można było korzystać z mostu wprowadzono na nim poważne ograniczenia w ruchu. Po pierwsze, nie mogą z niego korzystać pojazdy o masie większej niż 10 ton. Ograniczenie tonażu nie dotyczy tylko komunikacji miejskiej (linia 25 do Prawiednik). Po moście nie można przejeżdżać z prędkością większą niż 30 km/h.
Ratusz o konieczności przebudowy mostu mówi od dawna. Wiąże się to z projektem budowy tzw. węzłów przesiadkowych. W Lublinie będzie ich siedem. Jeden powstaje przy ul. Żeglarskiej. Roboty są mocno zaawansowane. Węzeł ma być gotowy do końca czerwca 2021 r. Będzie tam nowa pętla autobusowa z miejscem dla 14 pojazdów oraz parking typu park&ride przeznaczonego dla 31 samochodów.
Problem w tym, że dojazd do nowej pętli może się odbywać tylko po moście na Żeglarskiej. A ten praktycznie się rozpada. Dokumentacja przebudowy ma być gotowa dopiero na początku listopada 2021 r., czyli kilka miesięcy po oddaniu do użytku pętli. A dokumentacja to za mało. Trzeba będzie jeszcze wykonać samą przebudowę.
- Nie uda się tak, żeby nowy most był gotowy jednocześnie z otwarciem węzła przy ul. Żeglarskiej - przyznaje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
I zapewnia jednocześnie: - Jednak będziemy się starali wdrożyć rozwiązania pośrednie, doraźne (na kształt planowanych dla mostu w ciągu al. Unii Lubelskiej), które pozwolą na jego bezpieczne użytkowanie przez pojazdy komunikacji miejskiej, do momentu wybudowania nowego obiektu.
ZTM planuje, że z pętli przy ul. Żeglarskiej będą korzystały pojazdy obsługujące linie nr 1, 6, 15, 21, 25, 37, 38, 40 i N1.
Most na Żeglarskiej ma prawie 37 metrów długości. Został wybudowany w latach 1982-84. Od tego czasu nie był remontowany.
To nie jedyny lubelski most, który wymaga pilnej poprawy. Podobnie jest z mostem na Bystrzycy w ciągu al. Unii Lubelskiej. Ratusz chce, by do końca roku wykonać „tymczasowe podparcie oszczepu filara prawobrzeżnego mostu przez rzekę Bystrzycę w ciągu al. Unii Lubelskiej”. Przeznaczył na ten cel 950 tys. zł. Trzy firmy, które zabiegają o kontrakt na wykonanie robót oszacowały koszty znacznie niżej. Za pracę chcą dać od 270 tys. zł do 536 tys. zł. Kompleksowa przebudowa tych mostów ma być wykonana wraz z samą przebudową al. Unii Lubelskiej. Przygotowywana jest dokumentacja projektowa inwestycji.
- Lublin z lat 60. na archiwalnych zdjęciach „Kuriera". To trzeba zobaczyć!
- 500 plus w 2021 roku: na wszystkie dzieci? jakie terminy ponownego składania wniosków
- Manifestacja antycovidowców w Lublinie. Tłum bez maseczek przeszedł przez miasto
- Lublin, Kraśnik, Świdnik. Internauci śmieją się z naszego regionu. Zobacz memy!
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?