- Centralne Biuro Antykorupcyjne zakończyło kontrolę w Gminie Lublin w sprawie budowy nowoczesnego centrum komunikacyjnego (autobusowego Dworca Lublin - dop. red.). Kontrola wykazała nieprawidłowości w realizacji inwestycji oraz możliwość powstania szkody w majątku gminy - poinformowało we wtorek CBA.
Jej funkcjonariusze wzięli pod lupę "procedury podejmowania i realizacji decyzji w przedmiocie umowy na "Budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (ZCK) dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (LOF)", zawartej pomiędzy Gminą Lublin, Zarządem Dróg i Mostów w Lublinie oraz Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie, a wykonawcą spółką BUDIMEX S.A". Kontrola trwała od maja 2023 r. do lutego 2024 r.
- Kontrolowanemu został doręczony protokół kontroli zawierający ustalenia faktyczne. Wynikało z niego, że działania przedstawicieli Gminy Lublin, którzy nadzorowali inwestycję mogły spowodować w majątku Gminy szkodę nie większą niż 7,5 mln złotych - podaje CBA.
- Nie zgadzamy się ze stanowiskiem CBA, ani wynikami kontroli, dlatego nie podpisaliśmy protokołu pokontrolnego - tłumaczy Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
I dodaje, że CBA nie uwzględniło zastrzeżeń magistratu ani przedłożonej kontrolerom ekspertyzy autorytetu z zakresu zamówień publicznych. Mowa o mec. dr hab. Włodzimierzu Dzierżanowskim. W latach 2002-05 pełnił on funkcję wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Obecnie jest wykładowcą na warszawskiej Uczelni Łazarskiego. Według ratusza, sporządzona przez niego ekspertyza potwierdziła prawidłowość działań miasta w zakresie tej inwestycji i ich zgodność z przepisami prawa.
- Podtrzymujemy zatem nasze stanowisko i nie zgadzamy się z ostatecznymi ustaleniami zawartymi w końcowym dokumencie pokontrolnym. W naszej ocenie zabrakło pełnej analizy i kompleksowego odniesienia się do wszystkich kwestii przedstawionych w zgłoszonych przez nas zastrzeżeniach. Nasza analiza stanu faktycznego i prawnego jest odmienna od zawartych w protokole CBA wniosków - zaznacza Justyna Góźdź.
To nie wszystko.
- 1 sierpnia 2024 r. funkcjonariusze Delegatury CBA w Lublinie złożyli do Prokuratury Okręgowej w Lublinie zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 231 § 2 kk przez osoby odpowiedzialne za nadzór nad realizacją inwestycji - uzupełnia CBA.
Chodzi o przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków przez funkcjonariusza publicznego oraz działanie na szkodę interesu publicznego. Za te czyny grozi kara nawet do 10 lat więzienia.
Jak przekazała prok. Agnieszka Kępka, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Lublinie, śledztwo zostało wszczęte w dwóch punktach.
- Pierwszy dotyczy niedopełnienia obowiązków przez dyrektora Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie w przedmiocie współpracy zamawiających w związku z realizacją programu, poprzez dokonanie rozliczeń z tytułu wynagrodzenia należnego wykonawcy wbrew postanowieniom umowy, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez wykonawcę inwestycji. W drugim puncie – wszczęcie postępowania dotyczy niedopełnienia obowiązków przez zastępcę prezydenta miasta Lublin, również w zakresie realizacji tej inwestycji, poprzez niezapewnienie właściwego nadzoru nad tym procesem, również w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez wykonawcę - precyzuje prok. Kępka.
CBA miało zastrzeżenia, m.in. do uzgodnienia kosztu likwidacji niezinwentaryzowanych fundamentów i zbiorników z zanieczyszczonym gruntem, których obecność ujawniono w trakcie budowy dworca.
- Gmina Lublin posiadała wiedzę o dużych dysproporcjach pomiędzy wartościami wynagrodzenia dotyczącymi usunięcia i zutylizowania odkrytych zbiorników a wynagrodzeniem przysługujących podwykonawcom, z którymi Budimex zawarł umowy – wyjaśnia prok. Kępka.
I dodaje:
- Analizujemy dokumenty. Postępowanie prowadzone jest w sprawie. Nikomu do tej pory nie postawiono zarzutów.
- Podobnie jak to miało miejsce w przypadku kontroli CBA deklarujemy pełną współpracę z prokuraturą w celu wyjaśnienia sprawy - zapewnia Justyna Góźdź.
I jednocześnie zaznacza, że ratuszowi nie jest znana treść zawiadomienia, które CBA skierowało do prokuratury.
- Kontrola dotyczyła tylko części inwestycji związanej z usuwaniem podziemnych zbiorników z substancjami ropopochodnymi, nieuwzględnionych na mapach i odkrytych dopiero po wejściu wykonawcy na plac budowy i rozpoczęciu inwestycji. Wg historycznych dokumentów wszystkie elementy po dawnej gazowni zostały rozebrane, także w trakcie badań geologicznych na etapie przygotowania inwestycji nie natrafiono na zbiorniki. Stąd zadanie usunięcia tego typu obiektów nie było możliwe do przewidzenia na etapie projektowania - wskazuje Góźdź.
Autobusowy Dworzec Lublin został uruchomiony w styczniu 2024 r. Jego budowa - wraz z układem drogowym wokół obiektu pochłonęła 345 mln zł, z czego 197 mln stanowiło dofinansowanie unijne. Realizacja inwestycji zajęła 34 miesiące, o 15 dłużej niż pierwotnie zakładano.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?