Obwodnica Janowa Lubelskiego zrobiła krok naprzód. Krzysztof Kołtyś, burmistrz tego miasta, wydał właśnie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy tej trasy.
- Wydanie przez burmistrza decyzji środowiskowej zatwierdza przebieg obwodnicy i umożliwia dokończenie II etapu STEŚ-R. Jest to uszczegółowienie dotychczasowych rozwiązań przyjętych w dokumentacji projektowej, w tym określenie wytycznych dla projektu budowlanego - wyjaśnia rangę dokumentu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wniosek w tej sprawie trafił na biurko Kołtysia w marcu 2022 r.
- Burmistrz wydał decyzję 27 czerwca 2024 r., po przeprowadzonej procedurze oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. W wydanej decyzji zapisano warunki i rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Chodzi m.in. o lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni czy zakres nadzoru przyrodniczego - podaje GDDKiA..
Na etapie prac przygotowawczych (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z wykonaniem elementów koncepcji programowej – STEŚ-R) analizie poddane zostały cztery warianty przebiegu obwodnicy.
- Dwa omijające miasto po północnej stronie (1 i 2 - wraz z wariantami - dop. red.) , w okolicach strefy inwestycyjnej oraz miejscowości Biała, i dwa przebiegające (3 i 4 - dop. red.) po południowej stronie Janowa Lubelskiego, przez Lasy Janowskie, obszary chronione Natura 2000 oraz okolice zalewu - precyzują drogowcy.
GDDKiA za najkorzystniejszy uznała jeden z wariantów północnych - W1B. I to właśnie on został wskazany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach adresowanym do burmistrza Janowa Lubelskiego.
- Trasa w tym wariancie będzie przedłużeniem łącznika od starej DK19 do węzła Janów Lubelski Północ na S19. Po niespełna 9 km włączy się do DK74, na początku przebudowywanego obecnie odcinka tej trasy - tłumaczy GDDKiA.
Takiemu przebiegowi trasy sprzeciwia się część mieszkańców ulicy Kamiennej w Janowie Lubelskim oraz pobliskiej miejscowości Biała. We wtorek w Janowie Lubelskim przeprowadzili protest w tej sprawie.
- Protestujemy, bo w naszym przekonaniu, zgodnie z ustawą, w sytuacji gdy burmistrz zgromadził już cała dokumentację, nie przeprowadził konsultacji społecznych. Nie doprowadził do tego, aby mieszkańcy mogli się wypowiedzieć - mówiła nam Lidia Malinowska, jedna z organizatorek demonstracji.
Te zarzuty odpiera burmistrz Krzysztof Kołtyś.
- Sprawa budowy obwodnicy Janowa Lubelskiego toczy się już od wielu lat, a zaproponowane warianty były wielokrotnie bardzo szczegółowo omawiane na otwartych spotkaniach z mieszkańcami, podczas indywidualnych rozmów z mieszkańcami czy na sesjach Rady Miejskiej Janowa Lubelskiego - wylicza włodarz miasta.
I dodaje, że "nie ma obowiązku przeprowadzania konsultacji społecznych przed wydaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych".
- Decyzja została wydana zgodnie z prawem. Jako organ ją wydający byliśmy związani tymi wariantami, które przedstawił we wniosku inwestor, który wykluczył dwa warianty południowe. Gmina wskazała jeden z nich jeden – wariant nr 3 – jako najmniej szkodliwy społecznie, ale GDDKiA go wykluczyła gdyż przebiega przez obszary chronione i tereny o bardzo niekorzystnych warunkach gruntowych - stwierdza Kołtyś.
I przypomina, że "decyzja środowiskowa była opiniowana przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Wody Polskie oraz musiała uzyskać uzgodnienia, czyli zgodę wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska"[/cyt]
- I te wszystkie zgody i opinie uzyskała. Więc gmina nie mogła wydać decyzji odmownej, a pozytywną, co też uczyniła - zaznacza.
I podkreśla:
- Ogromna większość mieszkańców Janowa Lubelskiego jest za budową obwodnicy. Centrum miasta - po oddaniu do użytku drogi S19 - zaczęło się korkować ze względu na to, że to właśnie tam od strony Biłgoraja i Zamościa natęża się ruch. Dlatego obwodnica jest koniecznością.
Mieszkańcy nie składają broni. Jak się dowiedzieliśmy, zamierzają zaskarżyć decyzję burmistrza do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
- Wybór wariantu W1B poprzedzony został szczegółowymi analizami każdego z nich. Oceniane były kryteria społeczne, funkcjonalne, techniczne i środowiskowe. Wybierając ostateczny wariant, pod uwagę brane były wszystkie te czynniki. Na tej podstawie wskazany został przebieg najkorzystniejszy. Trasa wariantu jest też zgodna z przebiegiem przedstawionym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta Janów Lubelski – wyjaśnia Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
Jak informują drogowcy, budowa obwodnicy Janowa Lubelskiego realizowana będzie w systemie tradycyjnym.
- Po zakończeniu prac nad Studium, ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie projektu budowlanego, a następnie po wykonaniu projektu i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi. Realizacja inwestycji jest planowana do 2030 roku - zapowiada GDDKiA.
Zadanie jest częścią zainicjowanego w czasach rządów PiS programu budowy 100 obwodnic.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?