MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Janowa Lubelskiego wzbudza emocje

Jakub Sarek
GDDKiA/zdjęcie ilustracyjne
Burmistrz Janowa Lubelskiego wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy tego miasta, która ominie je od północy. Z takim przebiegiem trasy nie zgadza się część mieszkańców Janowa Lubelskiego, która zapowiada złożenie skargi na werdykt burmistrza do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Obwodnica Janowa Lubelskiego zrobiła krok naprzód. Krzysztof Kołtyś, burmistrz tego miasta, wydał właśnie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy tej trasy.

- Wydanie przez burmistrza decyzji środowiskowej zatwierdza przebieg obwodnicy i umożliwia dokończenie II etapu STEŚ-R. Jest to uszczegółowienie dotychczasowych rozwiązań przyjętych w dokumentacji projektowej, w tym określenie wytycznych dla projektu budowlanego - wyjaśnia rangę dokumentu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wniosek w tej sprawie trafił na biurko Kołtysia w marcu 2022 r.

- Burmistrz wydał decyzję 27 czerwca 2024 r., po przeprowadzonej procedurze oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. W wydanej decyzji zapisano warunki i rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Chodzi m.in. o lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni czy zakres nadzoru przyrodniczego - podaje GDDKiA..

Na etapie prac przygotowawczych (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z wykonaniem elementów koncepcji programowej – STEŚ-R) analizie poddane zostały cztery warianty przebiegu obwodnicy.

- Dwa omijające miasto po północnej stronie (1 i 2 - wraz z wariantami - dop. red.) , w okolicach strefy inwestycyjnej oraz miejscowości Biała, i dwa przebiegające (3 i 4 - dop. red.) po południowej stronie Janowa Lubelskiego, przez Lasy Janowskie, obszary chronione Natura 2000 oraz okolice zalewu - precyzują drogowcy.

GDDKiA za najkorzystniejszy uznała jeden z wariantów północnych - W1B. I to właśnie on został wskazany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach adresowanym do burmistrza Janowa Lubelskiego.

- Trasa w tym wariancie będzie przedłużeniem łącznika od starej DK19 do węzła Janów Lubelski Północ na S19. Po niespełna 9 km włączy się do DK74, na początku przebudowywanego obecnie odcinka tej trasy - tłumaczy GDDKiA.

Takiemu przebiegowi trasy sprzeciwia się część mieszkańców ulicy Kamiennej w Janowie Lubelskim oraz pobliskiej miejscowości Biała. We wtorek w Janowie Lubelskim przeprowadzili protest w tej sprawie.

- Protestujemy, bo w naszym przekonaniu, zgodnie z ustawą, w sytuacji gdy burmistrz zgromadził już cała dokumentację, nie przeprowadził konsultacji społecznych. Nie doprowadził do tego, aby mieszkańcy mogli się wypowiedzieć - mówiła nam Lidia Malinowska, jedna z organizatorek demonstracji.

Te zarzuty odpiera burmistrz Krzysztof Kołtyś.

- Sprawa budowy obwodnicy Janowa Lubelskiego toczy się już od wielu lat, a zaproponowane warianty były wielokrotnie bardzo szczegółowo omawiane na otwartych spotkaniach z mieszkańcami, podczas indywidualnych rozmów z mieszkańcami czy na sesjach Rady Miejskiej Janowa Lubelskiego - wylicza włodarz miasta.

I dodaje, że "nie ma obowiązku przeprowadzania konsultacji społecznych przed wydaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych".

- Decyzja została wydana zgodnie z prawem. Jako organ ją wydający byliśmy związani tymi wariantami, które przedstawił we wniosku inwestor, który wykluczył dwa warianty południowe. Gmina wskazała jeden z nich jeden – wariant nr 3 – jako najmniej szkodliwy społecznie, ale GDDKiA go wykluczyła gdyż przebiega przez obszary chronione i tereny o bardzo niekorzystnych warunkach gruntowych - stwierdza Kołtyś.

I przypomina, że "decyzja środowiskowa była opiniowana przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Wody Polskie oraz musiała uzyskać uzgodnienia, czyli zgodę wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska"[/cyt]

- I te wszystkie zgody i opinie uzyskała. Więc gmina nie mogła wydać decyzji odmownej, a pozytywną, co też uczyniła - zaznacza.

I podkreśla:

- Ogromna większość mieszkańców Janowa Lubelskiego jest za budową obwodnicy. Centrum miasta - po oddaniu do użytku drogi S19 - zaczęło się korkować ze względu na to, że to właśnie tam od strony Biłgoraja i Zamościa natęża się ruch. Dlatego obwodnica jest koniecznością.

Mieszkańcy nie składają broni. Jak się dowiedzieliśmy, zamierzają zaskarżyć decyzję burmistrza do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

- Wybór wariantu W1B poprzedzony został szczegółowymi analizami każdego z nich. Oceniane były kryteria społeczne, funkcjonalne, techniczne i środowiskowe. Wybierając ostateczny wariant, pod uwagę brane były wszystkie te czynniki. Na tej podstawie wskazany został przebieg najkorzystniejszy. Trasa wariantu jest też zgodna z przebiegiem przedstawionym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta Janów Lubelski – wyjaśnia Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Jak informują drogowcy, budowa obwodnicy Janowa Lubelskiego realizowana będzie w systemie tradycyjnym.

- Po zakończeniu prac nad Studium, ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie projektu budowlanego, a następnie po wykonaniu projektu i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi. Realizacja inwestycji jest planowana do 2030 roku - zapowiada GDDKiA.

Zadanie jest częścią zainicjowanego w czasach rządów PiS programu budowy 100 obwodnic.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski