Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S17: Prace przy obwodnicy Kołbieli ruszą w 2014

Aleksandra Dunajska
Obwodnica Kołbieli będzie wybudowana w pierwszej kolejności
Obwodnica Kołbieli będzie wybudowana w pierwszej kolejności DUN
Obwodnica Kołbieli, dzięki której skróci się podróż do stolicy, może być realizowana w pierwszej kolejności podczas budowy trasy S17 od Kurowa do Warszawy. Ale i tak rozpocznie się najwcześniej pod koniec 2014 r.

W środę budowa dalszego ciągu S17 do Warszawy (obecnie realizowany jest odcinek Piaski - Kurów) była tematem spotkania Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego. Chodziło głównie o budowę obwodnicy Kołbieli. Pozwoliłaby ona kierowcom ominąć wąskie gardło na rondzie w tej miejscowości, gdzie krajowa "17" przecina się z trasą nr 50, i przyspieszyć podróż do stolicy.

Przewodnicząca Zespołu, Genowefa Tokarska z PSL, poinformowała, że w dyskusji wziął udział m.in. Marian Nagórny, dyr. lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad . I choć posłanka napisała o "przyspieszeniu związanym z inwestycją" to żadnego przyspieszenia nie ma. Nowością jest jednak to, że to obwodnica Kołbieli może być realizowana wcześniej niż inne części trasy. Budowa nie ruszy jednak wcześniej niż pod koniec 2014 r.

- Mamy decyzję środowiskową. Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na koncepcję programową dla całego odcinka (Kurów - węzeł Zakręt) a także projektu budowlanego i dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację. Mamy na te prace zarezerwowane pieniądze - mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik GDDKiA w Lublinie.

Przygotowanie dokumentacji potrwa dwa lata. W 2014 r. GDDKiA będzie więc gotowa do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. Potem trzeba będzie jeszcze wybrać wykonawcę.

Jedynym problemem pozostaną wówczas pieniądze. Budowa całej trasy od Kurowa do węzła Zakręt pod Warszawą ma kosztować 3,5 mld zł. - Jako parlamentarzyści podejmiemy działania w celu pozyskania środków - obiecuje Genowefa Tokarska.

Fundusze mogą pochodzić z dotacji unijnych z nowego okresu programowania 2014 - 20. - Gdyby jednak okazało się, że będą problemy z całością finansowania, wtedy Kołbiel będzie można "wyjąć" i realizować w pierwszej kolejności - zaznacza Nalewajko.

Okazuje się też, że nie ma szans na wcześniejsze zrealizowanie rozwiązania przejściowego czyli wiaduktu nad drogą nr 50. - Nie ma sensu wydawać 70 mln zł na coś tymczasowego (obwodnica to koszt 220 mln zł). Tym bardziej, że dla wiaduktu nie ma dokumentacji, a nawet decyzji środowiskowej. Budowa wiaduktu nie mogłaby więc ruszyć dużo wcześniej niż obwodnicy Kołbieli - tłumaczy Nalewajko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski