Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S19 będzie droższa. Wydatki na „zakontraktowane” już drogi w całym kraju zwiększą się o ponad 2,5 miliarda

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Archiwum
Dodatkowe pieniądze mają otrzymać firmy, które będą budować trasy ekspresowe i obwodnice miast. GDDKiA podpisała aneksy z 18 firmami. Na Lubelszczyźnie chodzi o wykonawców przyszłej trasy S19 m.in. między Lublinem a Lubartowem oraz rozbudowę obwodnicy Kocka.

Pula Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększyła się o 2,6 mld zł, a programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Firm będą mogły dostać nawet do 10 procent więcej niż to określały wcześniej wykonane wyceny.

- W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży – informuje GDDKiA.

Aneksy podpisano m.in. z firmami, które będą projektować i budować trasę S19 na terenie woj. lubelskiego. Chodzi m.in. o spółkę Mota-Engil Central Europe. Firma podpisała w lutym 2021 r. kontrakt na wykonanie 23 kilometrowego odcinka ekspresówki, łączącego Lublin z Lubartowem. Elementem trasy będzie obwodnica Niemiec. Umowa opiewała na 835,6 mln zł.

- W zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zdarzały się jednak również sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne. Tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy – wskazuje GDDKiA.

Aneks został podpisany również z firma Polaqua. Spółka w kwietniu tego roku zawarła z GDDKiA umowę na budowę drugiej jezdni na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Trasa ma mieć ok. 8 kilometrowej długości. Kontrakt opiewał na 183,4 mln zł.

- Przyjęto, że 50 procent wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych – wyjaśnia GDDKiA.

Między Lublinem a granicą z woj. mazowieckim wybudowanych ma być ok. 100 km trasy S19. Roboty drogowe powinny najszybciej ruszyć na odcinku Lublin – Lubartów. Mota-Engil Central Europe planuje złożyć w czwartym kwartale tego roku wniosek o decyzję zrid (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). To umożliwi przejęcie gruntów i rozpoczęcie budowy trasy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski