Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S19. Kiedy do Kraśnika dojedziemy z Lublina w niecałe pół godziny? Sprawdź

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Jeszcze we wrześniu ma być gotowy pierwszy odcinek ekspresówki między Lublinem a Kraśnikiem. Zaawansowanie prac na każdym z trzech budowanych fragmentów waha się od 50 do 70 procent. Powstanie 42 kilometry dwujezdniowej trasy S19. Koszt – 1,5 miliarda.

– Mieszkańcy Niedrzwicy Dużej, Niedrzwicy Kościelnej, Wilkołazu odetchną od ruchu samochodów. Poprawi się bezpieczeństwo oraz komfort życia – podkreśla Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA. Czas przejazd z Lublina do Kraśnika skróci się do niespełna pół godziny. To zmiany, które przyniesie uruchomienie fragmentu trasy S19. Budowa obejmuje 42 kilometrowy drogi, podzielona jest na trzy odcinki.

Najbardziej zaawansowane prace są miedzy Lublinem a Niedrzwicą Dużą (12 km). – Zakończenie inwestycji jest planowane na 7 września 2021 r. Na 93 procentach jezdni położona jest wiążąca warstwa asfaltu – informuje Robert Brojek, dyrektor kontraktu z firmy Construcciones Polska Aldesa. I dodaje: – Na naszym odcinku kierowcy korzystają już z 3,7 kilometrów nowej jezdni.

Przy budowie pracuje obecnie ok. 200 osób.

W przyszłym tygodniu kierowcy zaczną korzystać z wiaduktu nad budowaną S19 w ciągu drogi łączącej Niedrzwicę Duża z Bychawa (DW834). – Fragment tej trasy był zamknięty od wiosny ubiegłego roku – przypomina Brojek.

Odcinek Niedrzwica Duża – węzeł Kraśnik Północ buduje Mota - Engil Central Europe. Ma 20 km długości. To fragment, na który najpóźniej zostało wydane zrid (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) umożliwiające rozpoczęcie robót. Podczas budowy pojawiły się kolejne kłopoty.

Okazje

– Natrafiliśmy na odmienne warunki gruntowe, okazało się, że na pięciu fragmentach mamy do czynienia ze skałą. Musieliśmy zmienić technologię prac, niezbędne okazało się kruszenie skał. To wydłuży nasze prace o pół roku – mówi Michał Żyśko, dyrektor kontraktu z Mota–Engil.

Ten fragment ekspresówki ma być skończony dopiero w drugim kwartale 2022 r. – Zaawansowanie inwestycji mamy na poziomie 55 procent. Na placu budowy znajduje się ok. 450 pracowników – dodaje Żyśko.

Ostatni fragment powstającej trasy to obwodnica Kraśnika. 10-kilometrowy odcinek drogi buduje również Aldesa Construcciones Polska.

– Prace planujemy zakończyć jesienią, dopuszczenie drogi do ruchu powinno nastąpić do końca listopada – ocenia Grzegorz Bednarski z Aldesa Construcciones Polska. I precyzuje: – Stan obecny to 70 procent wykonania. W przypadku robót drogowych i przygotowawczych ten wskaźnik wynosi 90 proc., dla prac bitumicznych i konstrukcyjnych – 50 proc.

W Słodkowie Drugim powstaje najdłuższa estakada na tym odcinku. Ma 220 metrów długości i 17 metrów wysokości. Do jej wykonania trzeba było ustawić 284 podpory.

Koszt powstanie trasy ekspresowej z Lublina do Kraśnika to – łącznie z odszkodowaniami za przejęte tereny – ok. 1,5 mld zł.

Trasa będzie miała mieć dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu (zostawiona zostanie rezerwa pod budowę trzeciego pasa). Nawierzchnia jezdni będzie z asfaltu (odmiennie niż na S17 do Warszawy, gdzie jest z betonu).

Ekspresówka będzie przebiegała początkowo wzdłuż obecnej „dziewiętnastki”. Po wschodniej stronie ominie Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany. Przed Wilkołazem pobiegnie w korytarzu obecnej drogi a następnie przeniesie się na zachód od obecnej DK 19. W miejscowości Lasy ekspresówka ponownie przetnie obecną DK19 i ominie Kraśnik od wschodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski