Chodzi o budowę obwodnicy Niemiec. A w zasadzie przekształcenie obecnej „dziewiętnastki” na odcinku od Lublina do Lubartowa w drogę ekspresową. Wczoraj GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie koncepcji programowej dla budowy S19 na tym odcinku, o długości 23,8 km. Za 3,8 mln zł wykonają ją Mosty Katowice.
- Ta umowa to jak pojawienie się pierwszej jaskółki, która zwiastuje wczesną wiosnę dla naszej obwodnicy - mówił Krzysztof Urbaś, wójt gm. Niemce.
Inwestycja w politycznym sosie
- Od wielu lat mieszkańcy tej części województwa nie mogli się doprosić od rządzących, wśród których była liczna reprezentacja PSL, realizacji tej inwestycji. A tymczasem budowa tej części trasy ekspresowej to oczywistość i największa potrzeba - wytykał ludowcom, czyli politycznym rywalom Czarnek, który jest członkiem PiS.
- Każdej doby przez Niemce przejeżdżają 24 tysiące pojazdów. Gdyby nie sygnalizacje świetlne na przejściach, to mieszkańcy nie mogliby przedostać się na drugą stronę jezdni - informował Urbaś.
Koncepcja wskaże różne warianty rozwiązań technicznych drogi ekspresowej m.in. obiekty inżynierskie czy kształt węzłów, dróg do obsługi ruchu lokalnego i chodników.
- Mamy na to 23 miesiące - poinformował Czesław Połed-niok, wiceprezes firmy Mosty Katowice. To oznacza, że koncepcja, która umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i budowę drogi będzie gotowa w 2020 roku. Przetarg może potrwać nawet rok.
Obwodnica Niemce ma być gotowa w 2024 roku.
Droga za prawie miliard
Trasa ekspresowa łącząca Lublin z Lubartowem będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Odcinek będzie miał prawie 24 km długości. Rozpocznie się wraz z początkiem obwodnicy Lubartowa (jadąc od Białegostoku).
W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Dalej ekspre-sówka pobiegnie nowym śladem, a po przekroczeniu linii kolejowej w Wandzinie ominie od wschodu Niemce.
Na przecięciu z drogą wojewódzką do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa - Niemce Południe. Następnie, po obecnym przebiegu, dotrze do obwodnicy Lublina.
- Koszt powstania drogi szacujemy na 921 mln zł. To kwota obejmująca wykup gruntów, dokumentację i realizację - wskazywał Stanisław Schodziński, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
Ekspresówką do Rzeszowa
Trasa S19 ma być częścią transeuropejskiej drogi Via Carpatia, która połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym. Na terenie woj. lubelskiego powstanie ok. 200 km drogi. Szacowany koszt inwestycji to 6,4 mld złotych.
W październiku ub. roku GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę 33-kilometrowego odcinka trasy między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Roboty pochłoną łącznie 722,1 mln zł.
W lutym mają być podpisane podobne umowy dotyczące trasy między Lublinem a Kraśnikiem (42 km za prawie 1,13 mld zł). - Drogą ekspresową z Lublina do Rzeszowa pojedziemy w 2021 roku. Później, bo w 2024 r., ma być gotowy północny fragment S19 na terenie woj. lubelskiego, który będzie prowadził w kierunku Białegostoku - dodał Schodziński.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?