Budowa trasy S19 Białystok - Lublin - Rzeszów jest zagrożona

    Budowa trasy S19 Białystok - Lublin - Rzeszów jest zagrożona

    Artur Jurkowski

    Kurier Lubelski

    Aktualizacja:

    Kurier Lubelski

    Budowa trasy S19 Białystok - Lublin - Rzeszów jest zagrożona
    1/2
    przejdź do galerii
    - Wpisanie trasy S19, która jest częścią przyszłej Via Carpathia, na listę kluczowych szlaków komunikacyjnych Europy, to "być albo nie być" dla rozwoju Lubelszczyzny, Podkarpacia i Podlasia - przekonuje Tomasz Poręba, eurodeputowany PiS z Podkarpacia, który zaapelował do premiera Donalda Tuska o walkę o tę drogę na forum europejskim.
    Obecnie trwają ostatnie ustalenia dotyczące sieci priorytetowych połączeń (TEN-T). - To już ostatni moment na to, by polski rząd, który do tej pory nie wykazał wielkiego zaangażowania w tej sprawie, podjął wreszcie działania - napisał europarlamentarzysta. - Via Carpathia to trasa o kluczowym znaczeniu dla rozwoju polskiej ściany wschodniej i Podkarpacia. Jeżeli nie uda się wprowadzić jej do sieci bazowej TEN-T w ciągu najbliższych miesięcy, kolejna szansa na zmianę tego stanu rzeczy pojawi się dopiero za 10 lat, podczas następnej rewizji priorytetów transportowych UE.

    Via Carpathia ma połączyć kraje nadbałtyckie z południem Europy. Droga miałaby przebiegać od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię do Grecji. Polski odcinek ma liczyć 683 km. Koszt budowy jest szacowany na 35 mld złotych.

    Zdaniem Poręby, jeśli obecnie nie uda się przeforsować włączenia S19 i Via Carpathia do sieci dróg o znaczeniu europejskim, to na powstanie tej ostatniej poczekamy do 2050 r. - Byliśmy i jesteśmy za budową tej drogi. Nikt, ani Lubelskie, ani Podkarpacie, ani Podlasie "nie wymięka" w tej sprawie - przekonywał Stanisław Żmijan, lubelski poseł PO i wiceprzewodniczący komisji infrastruktury.

    Na razie jednak efektów nie widać. W rządowych planach polski odcinek Via Carpathia jest podzielony na dwie części. Odcinek S19 łączący Lublin z Rzeszowem, który znajdzie się w części priorytetowej listy TEN-T, ma powstać do końca 2030 r. Reszta - po 2050 r. - Ta droga jest nawet bardziej potrzebna niż S17. Bez wsparcia UE nie da się jej wybudować - stwierdził Jan Łopata, poseł PSL.

    Europarlamentarzyści chcą złożyć przed głosowaniem w Parlamencie Europejskim poprawkę, która uwzględni budowę Via Carpathia. - To akcja ostatniej szansy. Zbieramy podpisy pod poprawką, potrzebujemy poparcia 40 eurodeputowanych - poinformowała Lena Kolarska-Bobińska, eurodeputowana PO z woj. lubelskiego.

    - Trzeba podejmować wszystkie możliwe działania. Wtedy jest chociaż cień szansy. Bez tego na pewno nie będzie tej drogi - dodał Mirosław Piotrowski, lubelski europoseł PiS.

    S19 zmieni się w ekspresówkę dopiero po 2050 roku?


    Trasa miałaby przebiegać z Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. W Polsce droga ma mieć łącznie 683 km długości.

    Koszt budowy "polskiego odcinka" jest szacowany na 35 mld zł.

    Z inicjatywą budowy drogi wyszła Polska. Pierwsze uzgodnienia zapadły w październiku 2006 r. w Łańcucie. Podczas międzynarodowej konferencji "Jedna droga - cztery kraje" ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier podpisali deklarację o utworzeniu najkrótszego szlaku drogowego na osi północ-południe.

    Droga miała łączyć Litwę, Polskę, Słowację i Węgry. Cztery lata później, w październiku 2010 r., do projektu przystąpiły Bułgaria, Grecja oraz Rumunia.

    - Decyzja o budowie drogi leży jednak w Brukseli. Kluczem do powstania połączenia jest uzyskanie środków europejskich na realizację tego projektu - podkreślał wczoraj Jan Łopata, poseł PSL. - Decyzja w sprawie wpisania S19 do sieci bazowej TEN-T to tak naprawdę decyzja o rozwoju lub stagnacji wschodnich regionów naszego kraju - argumentował Tomasz Poręba.

    Obecnie na liście priorytetowych dróg ma szanse się znaleźć tylko fragment S19 od Lublina do Rzeszowa.

    Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano


    Czytaj treści premium w Kurierze Lubelskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (26)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Politycy PO zachodniej Polski głosują przeciw ścianie wschodniej

    obserwator życia. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Przeciw budowy drogi w Brukseli głosowali politycy z PO 1.Wałęsa synek [lecha] region Gdańsk 2 .Pitera warszawa 3.Zwiefke Pozńań

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Politycy PO zachodniej Polski głosują przeciw ścianie wschodniej

    obserwator życia. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Przeciw budowy drogi w Brukseli głosowali politycy z PO 1.Wałęsa synek [lecha] region Gdańsk 2 .Pitera warszawa 3.Zwiefke Pozńań

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie wierzę Tuskowi dopuki regiony nie dostana kasy

    henry (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 5

    W dalszym ciągu POtraktuje regiony wschodnie po macoszemu i to od 7 lat

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zbieraja podpisy

    wyborca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 10

    poslowie z sasiedniego regionu cos robia. nasi zbieraja podpisy. moze pod listami wyborczymi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    migiem

    łopata (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

    droga będzie gotowa niebawem!! ryży, razem z pitrą, zakasza rekawy wezma się za łopaty i wszystko bedzie migiem!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Gdyby pozabierać wszystkie dotacje jakie płyną do Pislandu

    Roger (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 10

    to możnaby tą drogę dość szybko skończyć. W Pislandzie zresztą dnowoczesne drogi nie są potrzebne, furmanki poradzą sobie z traktami królewskimi

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co uczynił Paligłup dla naszego regionu?

    Lubelski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 15

    Kompletne zero!!!
    I wcale nie popieram PISu - mam wszystkich ekip dosyć!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nattoloo

    natalo222 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 13

    JAK WAM COŚ ZAŁATWIĄ EURODEPUTOWANI Z PiS I PłO TO SIĘ K....ZDZIWICIE!!NIC NIE POTRAFILI ZAŁATWIĆ OD KIEDY POLSKA JEST W UE!!!ANI DROGI, ANI INWESTORÓW, NIC!!!NADAL ŚCIANA WSCHODNIA TO BEZROBOCIE,...rozwiń całość

    JAK WAM COŚ ZAŁATWIĄ EURODEPUTOWANI Z PiS I PłO TO SIĘ K....ZDZIWICIE!!NIC NIE POTRAFILI ZAŁATWIĆ OD KIEDY POLSKA JEST W UE!!!ANI DROGI, ANI INWESTORÓW, NIC!!!NADAL ŚCIANA WSCHODNIA TO BEZROBOCIE, BIEDA I ZERO PERSPEKTYW, CO NIE OZNACZA, ŻE TYM LENIOM NIE ŻYJE SIĘ JAK KRÓLOM!!NA POHYBEL TAKIM POLITYKOM!!!WON!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PREMIER WALCZY O CO INNEGO

    dr Marco (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 42 / 25

    Dla Tuska związki homoseksualistów są stokroć ważniejsze !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    niedługo są wybory do ueroparlamentu, bedziemy pamietać

    Lul (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 20

    Niedługo beda wybory do europarlamentu, jak koalicja po-psl oleje temat i tej drogi nie bedzie,to mozna na nich drugi raz nie głosowa, nie są potrzebni w miejscu gdzie nie potrafia dbac o interesy...rozwiń całość

    Niedługo beda wybory do europarlamentu, jak koalicja po-psl oleje temat i tej drogi nie bedzie,to mozna na nich drugi raz nie głosowa, nie są potrzebni w miejscu gdzie nie potrafia dbac o interesy regionu z ktorego sie wywoodza, zawsze mozna zagłosowac zamiast na po czy na psl na kogos donich przeciwstawnego np na piszwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    O tym się mówi

    Wideo