Budowa trasy S19 Białystok - Lublin - Rzeszów jest zagrożona

Artur JurkowskiZaktualizowano 
- Wpisanie trasy S19, która jest częścią przyszłej Via Carpathia, na listę kluczowych szlaków komunikacyjnych Europy, to "być albo nie być" dla rozwoju Lubelszczyzny, Podkarpacia i Podlasia - przekonuje Tomasz Poręba, eurodeputowany PiS z Podkarpacia, który zaapelował do premiera Donalda Tuska o walkę o tę drogę na forum europejskim.

Obecnie trwają ostatnie ustalenia dotyczące sieci priorytetowych połączeń (TEN-T). - To już ostatni moment na to, by polski rząd, który do tej pory nie wykazał wielkiego zaangażowania w tej sprawie, podjął wreszcie działania - napisał europarlamentarzysta. - Via Carpathia to trasa o kluczowym znaczeniu dla rozwoju polskiej ściany wschodniej i Podkarpacia. Jeżeli nie uda się wprowadzić jej do sieci bazowej TEN-T w ciągu najbliższych miesięcy, kolejna szansa na zmianę tego stanu rzeczy pojawi się dopiero za 10 lat, podczas następnej rewizji priorytetów transportowych UE.

Via Carpathia ma połączyć kraje nadbałtyckie z południem Europy. Droga miałaby przebiegać od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię do Grecji. Polski odcinek ma liczyć 683 km. Koszt budowy jest szacowany na 35 mld złotych.

Zdaniem Poręby, jeśli obecnie nie uda się przeforsować włączenia S19 i Via Carpathia do sieci dróg o znaczeniu europejskim, to na powstanie tej ostatniej poczekamy do 2050 r. - Byliśmy i jesteśmy za budową tej drogi. Nikt, ani Lubelskie, ani Podkarpacie, ani Podlasie "nie wymięka" w tej sprawie - przekonywał Stanisław Żmijan, lubelski poseł PO i wiceprzewodniczący komisji infrastruktury.

Na razie jednak efektów nie widać. W rządowych planach polski odcinek Via Carpathia jest podzielony na dwie części. Odcinek S19 łączący Lublin z Rzeszowem, który znajdzie się w części priorytetowej listy TEN-T, ma powstać do końca 2030 r. Reszta - po 2050 r. - Ta droga jest nawet bardziej potrzebna niż S17. Bez wsparcia UE nie da się jej wybudować - stwierdził Jan Łopata, poseł PSL.

Europarlamentarzyści chcą złożyć przed głosowaniem w Parlamencie Europejskim poprawkę, która uwzględni budowę Via Carpathia. - To akcja ostatniej szansy. Zbieramy podpisy pod poprawką, potrzebujemy poparcia 40 eurodeputowanych - poinformowała Lena Kolarska-Bobińska, eurodeputowana PO z woj. lubelskiego.

- Trzeba podejmować wszystkie możliwe działania. Wtedy jest chociaż cień szansy. Bez tego na pewno nie będzie tej drogi - dodał Mirosław Piotrowski, lubelski europoseł PiS.

S19 zmieni się w ekspresówkę dopiero po 2050 roku?

Trasa miałaby przebiegać z Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. W Polsce droga ma mieć łącznie 683 km długości.

Koszt budowy "polskiego odcinka" jest szacowany na 35 mld zł.

Z inicjatywą budowy drogi wyszła Polska. Pierwsze uzgodnienia zapadły w październiku 2006 r. w Łańcucie. Podczas międzynarodowej konferencji "Jedna droga - cztery kraje" ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier podpisali deklarację o utworzeniu najkrótszego szlaku drogowego na osi północ-południe.

Droga miała łączyć Litwę, Polskę, Słowację i Węgry. Cztery lata później, w październiku 2010 r., do projektu przystąpiły Bułgaria, Grecja oraz Rumunia.

- Decyzja o budowie drogi leży jednak w Brukseli. Kluczem do powstania połączenia jest uzyskanie środków europejskich na realizację tego projektu - podkreślał wczoraj Jan Łopata, poseł PSL. - Decyzja w sprawie wpisania S19 do sieci bazowej TEN-T to tak naprawdę decyzja o rozwoju lub stagnacji wschodnich regionów naszego kraju - argumentował Tomasz Poręba.

Obecnie na liście priorytetowych dróg ma szanse się znaleźć tylko fragment S19 od Lublina do Rzeszowa.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Materiał oryginalny: Budowa trasy S19 Białystok - Lublin - Rzeszów jest zagrożona - Kurier Lubelski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

o
obserwator życia.

Przeciw budowy drogi w Brukseli głosowali politycy z PO 1.Wałęsa synek [lecha] region Gdańsk 2 .Pitera warszawa 3.Zwiefke Pozńań

o
obserwator życia.

Przeciw budowy drogi w Brukseli głosowali politycy z PO 1.Wałęsa synek [lecha] region Gdańsk 2 .Pitera warszawa 3.Zwiefke Pozńań

h
henry

W dalszym ciągu POtraktuje regiony wschodnie po macoszemu i to od 7 lat

w
wyborca

poslowie z sasiedniego regionu cos robia. nasi zbieraja podpisy. moze pod listami wyborczymi.

ł
łopata

droga będzie gotowa niebawem!! ryży, razem z pitrą, zakasza rekawy wezma się za łopaty i wszystko bedzie migiem!!

R
Roger

to możnaby tą drogę dość szybko skończyć. W Pislandzie zresztą dnowoczesne drogi nie są potrzebne, furmanki poradzą sobie z traktami królewskimi

L
Lubelski

Ciekawe kto bidnym Polakom zabronił wybudować elektrownię atomową???

L
Lubelski

Kompletne zero!!!
I wcale nie popieram PISu - mam wszystkich ekip dosyć!

n
natalo222

JAK WAM COŚ ZAŁATWIĄ EURODEPUTOWANI Z PiS I PłO TO SIĘ K....ZDZIWICIE!!NIC NIE POTRAFILI ZAŁATWIĆ OD KIEDY POLSKA JEST W UE!!!ANI DROGI, ANI INWESTORÓW, NIC!!!NADAL ŚCIANA WSCHODNIA TO BEZROBOCIE, BIEDA I ZERO PERSPEKTYW, CO NIE OZNACZA, ŻE TYM LENIOM NIE ŻYJE SIĘ JAK KRÓLOM!!NA POHYBEL TAKIM POLITYKOM!!!WON!!

d
dr Marco

Dla Tuska związki homoseksualistów są stokroć ważniejsze !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

L
Lul

Niedługo beda wybory do europarlamentu, jak koalicja po-psl oleje temat i tej drogi nie bedzie,to mozna na nich drugi raz nie głosowa, nie są potrzebni w miejscu gdzie nie potrafia dbac o interesy regionu z ktorego sie wywoodza, zawsze mozna zagłosowac zamiast na po czy na psl na kogos donich przeciwstawnego np na pis

d
dokup wazeliny

do ludzi wreszcie dotarło co prezentuje twój guru ryży aztek

C
Cool

Spokojnie, T. Poręba nie wie o czym mówi.

M
MIN, TRANSPORTU

POŁOWA NIE DOŻYJE

Y
Yza Yasz

Miśki budzą się ze snu zimowego, wiosna czy co. Prace nad S19 od Lubartowa na północ są przecież wstrzymane, brak środków i takie tam. 2050 to może i coś się ruszy.
PS
No życzę powodzenia w lobbowaniu pomysłu w Brukseli, ale coś nie widzę tego tematu. Wybory do europarlamentu czy inna plaga ...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3