Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy S19 Białystok - Lublin - Rzeszów jest zagrożona

Artur Jurkowski
- Wpisanie trasy S19, która jest częścią przyszłej Via Carpathia, na listę kluczowych szlaków komunikacyjnych Europy, to "być albo nie być" dla rozwoju Lubelszczyzny, Podkarpacia i Podlasia - przekonuje Tomasz Poręba, eurodeputowany PiS z Podkarpacia, który zaapelował do premiera Donalda Tuska o walkę o tę drogę na forum europejskim.

Obecnie trwają ostatnie ustalenia dotyczące sieci priorytetowych połączeń (TEN-T). - To już ostatni moment na to, by polski rząd, który do tej pory nie wykazał wielkiego zaangażowania w tej sprawie, podjął wreszcie działania - napisał europarlamentarzysta. - Via Carpathia to trasa o kluczowym znaczeniu dla rozwoju polskiej ściany wschodniej i Podkarpacia. Jeżeli nie uda się wprowadzić jej do sieci bazowej TEN-T w ciągu najbliższych miesięcy, kolejna szansa na zmianę tego stanu rzeczy pojawi się dopiero za 10 lat, podczas następnej rewizji priorytetów transportowych UE.

Via Carpathia ma połączyć kraje nadbałtyckie z południem Europy. Droga miałaby przebiegać od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię do Grecji. Polski odcinek ma liczyć 683 km. Koszt budowy jest szacowany na 35 mld złotych.

Zdaniem Poręby, jeśli obecnie nie uda się przeforsować włączenia S19 i Via Carpathia do sieci dróg o znaczeniu europejskim, to na powstanie tej ostatniej poczekamy do 2050 r. - Byliśmy i jesteśmy za budową tej drogi. Nikt, ani Lubelskie, ani Podkarpacie, ani Podlasie "nie wymięka" w tej sprawie - przekonywał Stanisław Żmijan, lubelski poseł PO i wiceprzewodniczący komisji infrastruktury.

Na razie jednak efektów nie widać. W rządowych planach polski odcinek Via Carpathia jest podzielony na dwie części. Odcinek S19 łączący Lublin z Rzeszowem, który znajdzie się w części priorytetowej listy TEN-T, ma powstać do końca 2030 r. Reszta - po 2050 r. - Ta droga jest nawet bardziej potrzebna niż S17. Bez wsparcia UE nie da się jej wybudować - stwierdził Jan Łopata, poseł PSL.

Europarlamentarzyści chcą złożyć przed głosowaniem w Parlamencie Europejskim poprawkę, która uwzględni budowę Via Carpathia. - To akcja ostatniej szansy. Zbieramy podpisy pod poprawką, potrzebujemy poparcia 40 eurodeputowanych - poinformowała Lena Kolarska-Bobińska, eurodeputowana PO z woj. lubelskiego.

- Trzeba podejmować wszystkie możliwe działania. Wtedy jest chociaż cień szansy. Bez tego na pewno nie będzie tej drogi - dodał Mirosław Piotrowski, lubelski europoseł PiS.

S19 zmieni się w ekspresówkę dopiero po 2050 roku?

Trasa miałaby przebiegać z Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. W Polsce droga ma mieć łącznie 683 km długości.

Koszt budowy "polskiego odcinka" jest szacowany na 35 mld zł.

Z inicjatywą budowy drogi wyszła Polska. Pierwsze uzgodnienia zapadły w październiku 2006 r. w Łańcucie. Podczas międzynarodowej konferencji "Jedna droga - cztery kraje" ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier podpisali deklarację o utworzeniu najkrótszego szlaku drogowego na osi północ-południe.

Droga miała łączyć Litwę, Polskę, Słowację i Węgry. Cztery lata później, w październiku 2010 r., do projektu przystąpiły Bułgaria, Grecja oraz Rumunia.

- Decyzja o budowie drogi leży jednak w Brukseli. Kluczem do powstania połączenia jest uzyskanie środków europejskich na realizację tego projektu - podkreślał wczoraj Jan Łopata, poseł PSL. - Decyzja w sprawie wpisania S19 do sieci bazowej TEN-T to tak naprawdę decyzja o rozwoju lub stagnacji wschodnich regionów naszego kraju - argumentował Tomasz Poręba.

Obecnie na liście priorytetowych dróg ma szanse się znaleźć tylko fragment S19 od Lublina do Rzeszowa.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Budowa trasy S19 Białystok - Lublin - Rzeszów jest zagrożona - Kurier Lubelski

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski