MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Chełm chce przebudować reprezentacyjną aleję w oparciu o plany architektów z XX-lecia międzywojennego. W planach wycinka

Jolanta Masiewicz
Jolanta Masiewicz
Google Street View/wizualizacja
Trwają prace projektowe przebudowy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Chełmie. Aleja ma być osią restaurowanego założenia urbanistycznego opartego o budynek Gmachu z jednej strony, a dworca kolejowego z drugiej.

Oś ta jest częścią szerszego planu rewitalizacji tej części Chełma - uzupełni wykonane wcześniej remonty ul. 11 Listopada, pl. Dworcowego oraz parkingów i uliczek okalających pl. Niepodległości, a także trwającą przebudowę ulicy Kolejowej.

- Dla wyjątkowego osiedla Dyrekcja, czyli modernistycznego założenia miasta - ogrodu, niezwykle ważnym jest właściwe zaaranżowanie tej przestrzeni - podkreśla Jakub Banaszek, prezydent Chełma.

- Dlatego w porozumieniu z projektantami zaproponowaliśmy rewitalizację nawiązującą do oryginalnego projektu z dwudziestolecia międzywojennego - dodaje.

Koncepcja przebudowy al. Marszałka J. Piłsudskiego zakłada między innymi usunięcie około 60 sztuk starych, w większości obumarłych lub chorych drzew, które zagrażają bezpieczeństwu. Mają je zastąpić okazałe dęby szypułkowe odmiany Fastigata. Projekt przewiduje obsadzenie całej alei gęstym szpalerem około 170 nowych drzew (trzy razy więcej niż obecnie) o maksymalnej wysokości ośmiu metrów.

- W ten sposób efekt zadrzewionej, reprezentacyjnej arterii, stanowiącej niejako oś założenia urbanistycznego, będzie dostępny od razu po zakończeniu inwestycji, bez konieczności oczekiwania na wieloletni wzrost standardowych sadzonek - mówi Damian Zieliński z gabinetu prezydenta Chełma.

- Kolejnym rozwiązaniem nawiązującym do projektu miasta-ogrodu jest nasadzenie prawie 40 tys. sztuk dąbrówki rozłogowej, czyli zimozielonej krzewiny zdobiącej przestrzeń między jezdnią a trotuarem, po obu stronach alei.

Ponadto, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa uczniom pobliskiej szkoły podstawowej, projektanci zaproponowali nowe rozwiązanie w obrębie przejść dla pieszych. Wysepki oddzielające pasy jezdni i przesunięcie „zebry” wymuszą na pieszych zwrócenie się frontem do nadjeżdżających pojazdów.

- Koncepcja uwzględnia także wymianę oświetlenia które poprawi widoczność i bezpieczeństwo wzdłuż alei, a przez zastosowanie dwóch rodzajów stylowych latarni nawiąże do oryginalnego projektu w duchu modernizmu z początku XX wieku - informuje Damian Zieliński.

Korzystając ze znacznej szerokości alei, projektanci wyznaczą jednokierunkowe kontrapasy rowerowe dla skomunikowania Gmachu z siecią miejskich dróg rowerowych.

Władze miasta zachęcają mieszkańców do zapoznania się z wizualizacją i wyrażania swojej opinii na temat planowanej przebudowy (TUTAJ).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski