Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chleb drożeje, ale i bez tego ze zjadaczy chleba stajemy się amatorami bagietek i croissantów. To dobrze?

AIP
Karolina Misztal / Polska Press

Pod wpływem tych uwarunkowań krajowa branża piekarnicza przeszła ogromne zmiany. Przedsiębiorstwa, które chcą się dalej rozwijać, muszą iść z duchem czasu: wnikliwie śledzić trendy konsumenckie i błyskawicznie reagować na zmiany po stronie popytu, m.in. inwestując w innowacje. Dużą szansą dla sektora jest obecnie rosnący popyt zagraniczny. Największe sukcesy osiąga tu pieczywo cukiernicze.

Podczas gdy ogólne wydatki Polaków na żywność rosną, na pieczywo wydajemy coraz mniej.

W 2016 r. miesięczne łączne wydatki na żywność na jedną osobę w gospodarstwach domowych były wyższe średnio o 21 proc. w porównaniu z 2010 r., ale w przypadku pieczywa były niższe o 8 proc.

Malejący popyt przekłada się na niższą produkcję piekarniczą. W 2016 r. sięgnęła ona prawie 1 600 tys. ton, w porównaniu z 2010 r. było to o 5 proc. mniej.

Konkurencja na rynku wymusza na branży piekarniczej inwestycje w nowoczesne technologie produkcji, ale też konstruowanie oferty w oparciu o innowacyjne składniki oraz dokładne śledzenie zmieniających się trendów rynkowych. Na bazie popularności zdrowego trybu życia rośnie zainteresowanie konsumentów pieczywem pełnoziarnistym, z dodatkami ziaren, produktami o obniżonej zawartości soli lub wysokobiałkowymi oraz ze specjalnym składem - np. bez glutenu, laktozy, cukru.

- Warto odnotować także, że w ostatnich latach znacząco wzrosło zapotrzebowanie na pieczywo wypiekane w miejscach jego sprzedaży - podkreśla Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Bank Polska. Według prognoz firmy badawczej Gira, w środkowej i wschodniej Europie w okresie do 2021 r. popyt na pieczywo mrożone, przygotowane do odpieku w sklepie będzie rósł najszybciej.

Na dodatek rzadziej odwiedzamy piekarnie. W 2017 r. jedynie około 6 proc. pieczywa zostało sprzedane przez specjalistyczne sklepy piekarnicze. Według Santander Bank Polska, rosnąca rola kanału nowoczesnego (dyskonty, markety, sklepy convenience) będzie mieć duży wpływ na producentów pieczywa. Przedsiębiorstwa, które dysponują skalą niezbędną do współpracy z kanałem nowoczesnym, mają większe możliwości rozwoju sprzedaży.

Inne możliwością wiążą się z kolejnym trendem; w odróżnieniu od sekcji pieczywa rośnie spożycie tzw. pozostałych wyrobów piekarskich. W ich skład wchodzi m.in.: pieczywo cukiernicze - wafle, pierniki, słodkie bułki itp. W 2016 r. krajowa konsumpcja tego asortymentu była wyższa o 12 proc. w relacji rocznej oraz o 33 proc. w porównaniu z 2010 r.

Właśnie popyt na takie słodkości ratuje branżę. Także popyt zewnętrzny; wyroby piekarskie sprzedajemy głównie na rynek unijny. Spośród krajów trzecich największym odbiorcą z Polski jest Rosja, dokąd w ubiegłym roku trafiły wyroby piekarskie za 72 mln euro. Istotnymi kierunkami eksportu są również kraje arabskie - Kuwejt i Irak. Polskie wyroby znajdują nabywców także w Izraelu, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Ogółem w ubiegłym roku trafiły do 131 krajów na świecie. - Pieczywo cukiernicze ma wyjątkowo dobre perspektywy na wielu zagranicznych rynkach, szczególnie tam, gdzie rosnąca klasa średnia generuje popyt na bardziej przetworzony i droższy asortyment - zaznacza analityk Santander Bank Polska.

Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Będziesz wtedy na bieżąco z aktualnymi i ważnymi informacjami dotyczącymi budżetu domowego oraz prowadzenia biznesu. Naprawdę warto!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski