Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej z przebudową Al. Racławickich?

Artur Jurkowski
Anna Kurkiewicz
Rada Kultury Przestrzeni chce, aby ratusz wyrzucił do kosza projekt zmian na Racławickich, Lipowej, Poniatowskiego i zrobił go od nowa.

Zbierają się chmury nad przebudową Al. Racławickich. Rozwiązania zaproponowanego przez ratusz nie akceptuje Rada Kultury Przestrzeni. - Wnioskujemy o odstąpienie od realizacji projektu sporządzonego przez firmę Mosty Katowice w całości - informował Jan Kamiński, przewodniczący RKP.

Pismo w tej sprawie już trafiło do ratusza. Ale ten nie zamierza zrezygnować z inwestycji.

„Wyciszyć” inwestycje

Pod koniec ubiegłego tygodnia zakończyły się konsultacje w sprawie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko. Chodzi o przebudowę Al. Racławickich, ul. Lipowej oraz Poniatowskiego.

Przypomnijmy. Na Al. Racławickich wymieniony ma być asfalt, skrajnie prawe pasy jezdni - w obu kierunkach - zmienią się w buspasy, powstanie ścieżka rowerowa (po obu stronach drogi). Inwestycja obejmie też przebudowę ul. Lipowej oraz poszerzenie - do czterech pasów - ul. Poniatowskiego.

Konsultacje dotyczyły obniżenia poziomu hałasu na Al. Racławickich. A te w opracowanym projekcie były przekroczone w stosunku do obowiązujących norm. - Zdecydowaliśmy się na zastosowanie specjalnej mieszanki asfaltowo-mineralnej, która tłumi hałas powstający w wyniku ruchu aut - mówił jeszcze w grudniu Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Rada swoje, ratusz swoje

- Przebudowa Al. Racławickich jest podyktowana koniecznością poprawy jakości nawierzchni jednej z reprezentacyjnych alei Lublina, z drugiej strony - koniecznością uprzywilejowania transportu publicznego, poprawy komfortu poruszania się pieszych i rowerzystów - przekonuje Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prezydenta Lublina.

RKP twierdzi, że idea zmian opiera się „na doktrynie z lat 70. XX wieku, kiedy priorytetem był indywidualny transport samochodowy”. A zmiany „nie poprawią sytuacji transportu zbiorowego”.

- Przeczą temu zaprojektowane buspasy i drogi rowerowe, o których powstanie, ze względu na duży ruch w sąsiedztwie miasteczka akademickiego, wnioskowały środowiska rowerowe - ripostuje Krzyżanowska.

Będzie wycinka drzew. Ale ilu?

- W projekcie wyszczególniono drzewa do wycinki w liczbie 377 - wylicza w stanowisku RKP Kamiński. I dodaje, że kolejnych 306 może uschnąć w wyniku prowadzonych prac lub po przesadzeniu.

Te liczby dziwią ratusz. - Projekt przewiduje zachowanie możliwie jak najwięcej istniejącej zieleni, ostatecznie do wycinki przeznaczonych jest 118 drzew, nieprawdziwa więc jest teza mówiąca o degradacji i utracie drzewostanu - podkreśla Krzyżanowska. I dodaje, że 89 z przeznaczonych do wycinki drzew rośnie wzdłuż Al. Racławickich, przy których jest 458 drzew. - Zasadniczy szpaler drzew przy Al. Racławickich zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami pozostanie nienaruszony - przypomina Krzyżanowska.

Drogowcy wejdą za rok

Przebudowa Al. Racławickich ma ruszyć pod koniec 2017 r. Prace rozpoczną się od strony Ronda Honorowych Krwiodawców. Koszt inwestycji jest szacowany na 70 mln zł. Ratusz liczy, że 85 proc. kosztów sfinansuje z funduszy UE.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski