Co Lublinowi dało członkostwo w Unii Europejskiej? Pięć miliardów w 16 lat

UM
Centrum Kultury w Lublinie Fot. Miasto Lublin
Pięć miliardów złotych - tyle kosztowały wszystkie projekty w Lublinie dofinansowane przez Unię Europejską. Efekty widać gołym okiem.

– Po blisko dekadzie intensywnej pracy, dzięki realizacji dobrej strategii, Lublin jest dzisiaj jednym z najszybciej rozwijających się miast w Polsce. Od lat jesteśmy liderem w pozyskiwaniu środków europejskich. Od 2004 roku dzięki wykorzystaniu funduszy unijnych, w Lublinie zrealizowano projekty inwestycje o wartości 5,1 miliarda złotych z czego 3 miliardy pozyskano ze środków europejskich. Dynamiczny rozwój Lublina jest możliwy dzięki konsekwentnej pracy na rzecz pozyskania środków unijnych. Obecność Polski w Unii Europejskiej i możliwość skorzystania z funduszy europejskich wpłynęła na rozwój gospodarczy, infrastrukturalny i społeczny nie tylko Lublina, ale i całego kraju – podkreśla Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Proszę wsiadać, odjeżdżamy!

Mamy się czym pochwalić. Wiele miast może nam pozazdrościć tak nowoczesnej komunikacji miejskiej. Lublin rzeczywiście „odjechał” innym. Nic dziwnego, miasto od wielu lat dba o rozwój transportu publicznego, dzięki czemu infrastruktura komunikacji miejskiej jest modernizowana w niespotykanym tempie.

Zwiększa się przede wszystkim wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego. Lublinianie jeżdżą też coraz nowszym i nowocześniejszym taborem. Dzięki 1,2 mld zł unijnego dofinansowania udało się kupić 130 trolejbusów i 155 nowoczesnych autobusów - w tym elektrycznych, wybudowano dziesiątki kilometrów trakcji trolejbusowej, przebudowano ulice, na których priorytetem stała się zbiorowa komunikacja oraz zbudowano system zarządzania ruchem i komunikacją miejską. Jest on cały czas rozwijany i udoskonalany. Te inwestycje poprawiły dostępność komunikacyjną nie tylko w samym mieście, ale również na terenie ościennych gmin, co w połączeniu z większą efektywnością i jakością świadczonych usług zachęciło mieszkańców do zwiększonego wykorzystywania transportu publicznego. W efekcie wpłynęło to pozytywnie na czystość powietrza w naszym mieście.

Unii z nami po drodze

Drugie co do wielkości nakłady unijne (802 mln zł) zostały poniesione na dwadzieścia trzy projekty drogowe. W wyniku ich realizacji poprawiła się dostępność komunikacyjna Lublina; wyprowadzony został także ruch z centrum miasta m.in. w kierunku obwodnicy Lublina. Stało się to możliwe dzięki budowie dróg dojazdowych do obwodnicy miasta, przebudowie skrzyżowań oraz przebudowie i budowie dróg. Te ogromne i kosztowne przedsięwzięcia pozwoliły znacząco upłynnić ruch w mieście i poprawiły znacznie bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Ramka: Infrastruktura drogowa – to się udało zrealizować:

Drogi - budowa/przebudowa: 65,9 km

Mosty/wiadukty – budowa: 24 szt.

Ścieżki rowerowe - budowa/przebudowa: 109 km

Skrzyżowania: 85 szt.

Lublin zzieleniał

Znaczne środki zostały również przeznaczone na rewitalizację i rozwój terenów zielonych. W ramach tych działań zrewitalizowano znaczną część śródmieścia, dzięki czemu nową

odsłonę otrzymał reprezentacyjny plac zachęcający mieszkańców do korzystania z nowoczesnej i funkcjonalnej infrastruktury. Dzisiaj Plac Litewski z multimedialną fontanną – to jedna z głównych atrakcji miasta.

Zadbano również o zielone płuca miasta: odnowiony został najstarszy park w naszym mieście - Ogród Saski, w miejscu dawnego składowiska odpadów powstał Park Zawilcowa, a obecnie kończy się rewitalizacja Parku Ludowego - największego parku, która zamieni go w piękne i rozległe miejsce do wypoczynku dla tysięcy lublinian.

Na rewitalizację, która objęła w sumie jedenaście projektów pozyskano prawie 100 mln zł. Dzięki tym środkom, mieszkańcy naszego miasta zyskali nie tylko nowe i atrakcyjne tereny zielone – każda tego rodzaju inwestycja to kolejny wkład do walki ze smogiem.

Kulturalna ekstraklasa

Środki europejskie wspierają również rozwój Lublina w innych obszarach. Stale rozwija się infrastruktura społeczna i kulturalna, przeprowadza się systematyczną termomodernizację budynków użyteczności publicznej oraz realizuje projekty zwiększające dostępność e-usług w administracji publicznej.

Miasto realizuje z tych środków również setki (ponad 230) projektów oświatowych, dzięki którym wsparciem objęto placówki na każdym poziomie edukacyjnym, począwszy od przedszkola, przez szkoły podstawowe i zlikwidowane już gimnazja po szkoły ponadpodstawowe (ogółem 90 placówek). Największy nacisk położono na rozwój kształcenia zawodowego.

Nie można w tym miejscu nie wspomnieć o projektach wspierających lubelską kulturę. Wystarczy przypomnieć, że dzięki funduszom europejskim do kalendarza imprez na stałe wpisano już cykliczne imprezy o zasięgu międzynarodowym tj. Carnaval Sztuk-Mistrzów oraz Jarmark Jagielloński – pierwsze edycje tych wydarzeń zorganizowano właśnie dzięki wsparciu tych środków.

Unijne dofinasowanie objęło m.in. trzynaście projektów na kwotę 42,3 mln zł. Udało się m.in. pieczołowicie odrestaurować Teatr Stary w Lublinie – drugi najstarszy budynek teatru w Polsce.

Wrażenie musi robić również kwota 90 mln zł z UE na sport. Dzięki unijnemu wsparciu, Lublin ma nie tylko doskonałą dziś bazę sportowa przy szkołach. Podziw musi budzić także Arena Lublin – jeden z najnowocześniejszych stadionów w Polsce, który już gościł uczestników wielu imprez sportowych o randze międzynarodowej.

Dworzec Metropolitalny – takiej inwestycji jeszcze w Lublinie nie było

Będzie to największa w historii inwestycja miasta z dofinansowaniem unijnym. Dworzec ma kosztować ok. 300 mln zł, z czego ponad 173 mln zł stanowią środki unijne. Inwestycja powstanie pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Stanie się niewątpliwie wizytówką miasta i centrum komunikacyjnym regionu. Budynek dworca ma być nowoczesny, energooszczędny, wykorzystujący naturalne, odnawialne źródła energii. To priorytetowa inwestycja najbliższych lat, ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu - w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i pozamiejską z kolejową.

Projekt współfinansowany ze środków europejskich, poza głównym zadaniem jakim jest powstanie nowoczesnego budynku Dworca Metropolitalnego, zakłada również rewitalizację obszarów przydworcowych i stworzenie nowej przestrzeni miejskiej, przyjaznej dla podróżnych oraz mieszkańców. Sercem projektu jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Modernizację przejdą pobliskie ulice, inaczej też będzie wyglądać plac Dworcowy.

Mamy plan

Na tych działaniach władze Lublina nie zamierzają poprzestać. W kolejnych latach, o ile wciąż aktualne będzie unijne wsparcie, władze Lublina zamierzają w latach 2021-2027 (w ramach nowego okresu programowania) kontynuować projekty dotyczące niskoemisyjnego transportu, infrastruktury drogowej, ochrony środowiska, edukacji, włączenia społecznego, rewitalizacji i kultury.

W planach jest m.in. budowa Centrum Nauki i Eksperymentu, rozwój szkół zawodowych, rozbudowa Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie, utworzenie Centrum Zdrowia Seniorów, Centrum Wsparcia Rodziny, oraz budowa Centrum Sztuki Dzieci.

Ponadto planuje się działania ograniczające zmiany klimatu w tym inwestycje w zielono-niebieską infrastrukturę (rewitalizacja rzeki Bystrzycy, parki), termomodernizację obiektów użyteczności publicznej czy kompleksową gospodarkę odpadami.

Trzymajmy kciuki!

EURO 2020 - Polacy jadą do domu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.