Co zdrowe dziecko jeść powinno?

Materiał powstał przy współpracy z Glenmark
Ałbena Grabowska-Grzyb
Ałbena Grabowska-Grzyb
Ogólne zasady żywieniowe dla dzieci i młodzieży są podobne do wytycznych rekomendowanych dla osób dorosłych. Wdrażanie prawidłowego odżywiania u dziecka to nie tylko gwarancja jego prawidłowego rozwoju, ale również kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych oraz profilaktyka poważnych schorzeń, która powinna zacząć się w jak najwcześniejszym wieku. Szczególnie ma to znaczenie w zapobieganiu zmian miażdżycowych i wtórnych do miażdżycy chorób takich jak zawał serca oraz udar mózgu, osteoporozy i związanych z nią ryzykiem patologicznych złamań oraz otyłości prowadzącej do chorób serca, układu pokarmowego i kostnego.

Nie istnieje produkt, który zawierałby wszystkie potrzebne do rozwoju składniki odżywcze i minerały, dlatego podstawą żywienia musi być różnorodność. Głównym źródłem kalorii powinny być produkty zbożowespożywane w czasie pięciu dziennych posiłkach. Preferowane są artykuły z mąkipełnoziarnistej, kasze oraz płatki owsianezawierającej skrobię i błonnik, witaminę B1 oraz magnez. Warzywa i owoce powinny znaleźć się w co najmniej czterech posiłkach dziennie w równych proporcjach. Z owoców raczej proponujemy dzieciom te, które rosną w naszej szerokości geograficznej, cytrusy mogą być spożywane, ale nie więcej niż raz dziennie. Zarówno owoce jak i warzywa powinno się podawać w postaci raczej surowej niż przetworzonej.

Rośliny strączkowe dostarczają białka, dlatego są szczególnie cenne w diecie. Warzywa czerwone i zielone są źródłem witaminy C, karotenoidów i błonnika, w liściach znajdują się foliany i potas, które wspomagają proces krwiotworzenia, redukują ciśnienie tętnicze i wspomagają pracę serca.

Mięso jest przede wszystkim źródłem białka, żelaza oraz witamin z grupy B i cynku. Preferowane jest chude mięso oraz tłuste morskie ryby, które są nie tylko bardzo dobrym źródłem białka, ale dostarczają wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i 6, odgrywających szczególną rolę w profilaktyce chorób układu krążenia, chorób alergicznych, ponadto wydają się odgrywać istotną rolę w rozwoju funkcji poznawczych u dzieci, a także witaminę D. Mleko i przetwory mleczne powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie w czterech posiłkach przede wszystkim jako źródło wapnia i białka.

W diecie dziecka należy unikać cukrów prostych oraz tłuszczów zwierzęcych, żywności przetworzonej, posiadającej bardzo długi okres ważności, soli i bezwzględnie alkoholu. Pamiętamy, że najlepsze są posiłki podawane w domu, ze znanych składników niż te podawane w ośrodkach zbiorowego żywienia.

Dobrze zbilansowana dieta w zasadzie nie wymaga podawania witamin i suplementów diety. Wyjątek mogą tutaj stanowić preparaty cechujące się odpowiednią proporcją wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3, a także zapewniające odpowiednią podaż magnezu, selenu, cynku i miedzi. Ryby morskie, które powinny zawierać powyższe składniki nie zawsze są preferowane przez młodzież, a odławiane, mogą zawierać zanieczyszczenia. Szczególnie istotnym składnikiem wartym suplementacji jest witamina PP, czyli niacyna, która w małych, ale niewystarczających ilościach jest produkowana przez nasz organizm.

Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych powinniśmy wdrażać u naszych dzieci od najmłodszych lat, pamiętając, że to inwestycja w zdrowie dziecka, a zatem w jego przyszłość.

Ałbena Grabowska-Grzyb – specjalista neurolog (mama trójki dzieci)

Więcej porad dotyczących diety jest w poradniku "Z dzieckiem w kuchni"

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3