Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Człowiek w środowisku” dba o nie świadomie [ZDJĘCIA] [WIDEO]

Redakcja
Wideo
od 16 lat
Pięćdziesięciu finalistów konkursu ekologicznego „Człowiek w środowisku” wzięło udział w dwudniowych warsztatach terenowych zorganizowanych w Poleskim Parku Narodowym i Roztoczańskim Parku Narodowym.

Warsztaty były uwieńczeniem projektu składającego się z kilku etapów – szkoleń, warsztatów, olimpiady i spotkań tematycznych. Ich głównym celem było pogłębienie i promocja wiedzy z zakresu ekologii, ochrony środowiska, inżynierii środowiska, gospodarki obiegu zamkniętego, ekoenergetyki oraz szeregu zagadnień związanych z otaczającym nas światem przyrody.

- Młodzi ludzie, finaliści konkursu „Człowiek w środowisku”, przebywając w Roztoczańskim Parku Narodowym mogli poznać Park na dwóch płaszczyznach. Jako formę ochrony przyrody, gdzie skupiamy się przede wszystkim na ochronie tej dzikiej przyrody. Po drugie, mieli możliwość poznania nas jako instytucji pragnącej być liderem proekologicznych działań i wprowadzania technologii przyjaznych środowisku – tłumaczy Andrzej Wojtyło, dyrektor Roztoczańskiego Parku Narodowego.

Finaliści konkursu to uczniowie szkół średnich regionu lubelskiego, którzy podczas kolejnych etapów konkursu wzięli udział między innymi w warsztatach tematycznych Wielka Lekcja „Człowiek w środowisku”. Zdobytą wiedzę ugruntowali i poszerzyli podczas Warsztatów w Parkach Narodowych.

- Jednym z ważniejszych tematów, jakie poruszyliśmy podczas warsztatów w Parku, było zagospodarowanie ścieków. Przedstawiliśmy rozwiązania sprawdzające się na terenach, gdzie nie ma systemu kanalizacji. Te ścieki trzeba zagospodarować i je oczyszczać. Takim rozwiązaniem są właśnie oczyszczalnie hydrofitowe które zastosowaliśmy we współpracy z Roztoczańskim Parkiem Narodowym. Działają one w trzech miejscach na terenie Parku. Dzięki nim możemy uzyskać poziom dobrego oczyszczenia, zaś wodę z tego procesu możemy wykorzystać chociażby do podlewania roślin – wyjaśnia prof. dr hab. Krzysztof Jóźwiakowski, kierownik Katedry Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

- W działaniach edukacyjnych istotną rzeczą jest to mówić jednocześnie w jaki sposób funkcjonuje środowisko i jak to środowisko należy chronić. Pakiet ten zatem obejmuje również konieczność ochrony zasobów wód podziemnych – szczególnie w dobie zmian klimatu. W tym kontekście ukazujemy podstawowe mechanizmy związane z oszczędzaniem wody i dbania o jej naturalne zasoby. Chcemy tłumaczyć to dzieciom i młodzieży, ale również dotrzeć do osób dorosłych, które decydują o gospodarowaniu tym zasobami – podkreśla Tadeusz Grabowski, zastępca dyrektora Roztoczańskiego Parku Narodowego.

Organizatorami konkursu byli Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie – Katedra Inżynierii Środowiska i Geodezji, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie, I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie, Roztoczański Park Narodowy, Poleski Park Narodowy oraz Kurier Lubelski. Partnerami przy organizacji Wielkiej Lekcji i konkursu są Kuratorium Oświaty w Lublinie i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski