Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czujniki w trolejbusach ostrzegą przed pożarem. "Dmuchamy na zimne", tłumaczy lubelskie MPK

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
38 lubelskich trolejbusów zostało wyposażonych w system wczesnego wykrywania, sygnalizacji i alarmowania o zagrożeniach pożarowych baterii trakcyjnych w czasie postoju na zajezdni. Takie rozwiązanie ma objąć wszystkie pojazdy o napędzie elektrycznym.

- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie dmucha na zimne i wyposaża swoje trolejbusy w system wczesnego wykrywania, sygnalizacji i alarmowania o zagrożeniach pożarowych baterii trakcyjnych w czasie postoju na zajezdni – tłumaczy Weronika Opasiak, rzeczniczka komunalnej spółki.

Urządzenia montowane są na dachach trolejbusów. Wyposażono w nie 38 pojazdów (37 12-metrowych trolejbusach marki Ursus oraz jednym autobusie elektrycznym Ursus E 70110).

- Chcemy jednak, by docelowo znalazły się na wszystkich trolejbusach i autobusach elektrycznych – podkreśla Opasiak.

MPK wydało na ten cel 200 tys. zł.

- Przypomnę, że pomysł wyposażenia trolejbusów we wspomniany system, pojawił się po pożarze jednego z trolejbusów marki Ursus w listopadzie minionego roku – dodaje Opasiak.

Zapaliła się wówczas bateria trakcyjna na dachu pojazdu. Do pożaru doszło nocą, kiedy trolejbus nie był podłączony do sieci. Lubelskie MPK oszacowało wtedy straty na pół miliona zł.

Jak to działa?

Zamontowane systemu ostrzegania będą aktywne w czasie, kiedy trolejbusy są wyłączone i zaparkowane na terenie zajezdni.

- Zasadą działania systemu jest pomiar temperatury pakietów baterii trakcyjnych w pojazdach stojących na terenie zajezdni. System ma alarmować i powiadamiać dyspozytorów oraz mistrzów, natychmiast po wykryciu przekroczenia zapisanych w systemie wartości granicznych temperatur – precyzuje Opasiak.

Sygnał z czujników trafi na cztery stanowiska (na dyspozytorni trolejbusowej, dyspozytorni autobusowej oraz u mistrzów na dwóch halach warsztatowych).

- Jeśli będziemy mieć do czynienia z zagrożeniem pożarowym, wówczas pojawi się sygnał dźwiękowy oraz świetlny, a na specjalnym wyświetlaczu wskazany zostanie numer taborowy pojazdu – wskazuje Opasiak.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski