Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy da się zarabiać na blogu?

Materiał Partnera Zewnętrznego

Blogosfera jest tematem, który wciąż budzi wiele pytań, a nawet kontrowersji i wątpliwości. Istnieje obiegowa opinia, według której zarabianie na blogach jest zarezerwowane tylko dla celebrytów, modelek czy influencerów. Jest to oczywiście opinia mylna, gdyż jak pokazują badania, największą część, bo aż 80% zarabiających na siebie blogów, stanowią właściciele małych i średnich firm. W jaki sposób jednak odbywa się zarabianie? Kim jest wydawca, a kim reklamodawca? O tym dowiemy się w poniższym artykule, który w jasny sposób wyjaśni tajniki blogów.

Reklamodawca a wydawca

Przede wszystkim należy odróżnić i opisać te dwie „frakcje”, które są po przeciwnej stronie barykady, jednak wzajemnie czerpią ze swoich usług. Każda osoba, która prowadzi bloga, może być wydawcą, czyli udostępniać powierzchnię na swojej stronie materiałom sponsorowanym. Zarobek następuje wówczas w sposób bezpośredni – wydawca po prostu dostaje pieniądze za to, że dane treści można umieszczać na jego blogu.

Reklamodawcą jest natomiast przedsiębiorstwo lub konkretna osoba, która chce opublikować swój materiał promocyjny na blogu. Oczywistym jest, że ewentualny profit nie następuje natychmiast, tylko jest efektem rozłożonej w czasie, długofalowej kampanii. Reklamodawcy po prostu inwestują – wchodzą we współpracę z wydawcami, by ich marka była rozpoznawalna, a w efekcie budząca zaufanie internautów i zachęcająca do zapoznania się z ofertą.

zarabianie na blogu

Sposoby blogowej współpracy

Istnieje kilka sposobów na to, aby blogerzy mogli zarabiać pieniądze. Są one do siebie dość podobne, jednak różnią się pewnymi istotnymi szczegółami. Oto one:

Artykuł sponsorowany

Podstawowa forma zarobku blogerów. Artykuł sponsorowany jest specjalistycznym, długim tekstem, który opisuje jakieś zjawisko i w sposób rzetelny wyjaśnia pewne problemy. Najważniejsze dla blogera jest to, że w przeciwieństwie np. do reklam w postaci bannerów, nie zaśmieca strony, zniechęcając przy tym czytelników, a dodaje pewną wartość i uatrakcyjnia bloga. Artykuły sponsorowane wyglądają jak normalne, autorskie wpisy, a ich marketingowa wartość jest jedynie tłem, którego nie wychwyci niewprawione oko. Z publikowania artykułów sponsorowanych korzystają zatem obie strony – reklamodawca, gdyż jego treści są promowane i rozpowszechniane, oraz bloger, czyli wydawca, który uzupełnia swoją witrynę wartościowymi treściami i zarabia w sposób bezpośredni.

Recenzja/Product Placement

Jest to bardziej agresywna forma artykułu sponsorowanego, która traci swoją moc stricte informacyjną na rzecz przekazu reklamowego, jednak nadal jest wartościowym źródłem zarobku dla blogera. O ile recenzje mogą jeszcze zachować pozory neutralności, o tyle product placement nie pozostawia wątpliwości i promuje konkretne produkty reklamodawcy. Jak jednak na tym skorzystać?

Teksty, filmy czy recenzje lokujące produkt, powinny być oznaczone jako materiał zewnętrzny/promowany. Należy być uczciwym wobec swoich czytelników, a z pewnością nie będzie miało to negatywnego wpływu na postrzeganie bloga. Należy pamiętać, że treści lokujące produkt w dalszym ciągu mogą być wartościowe – jest to jednak sztuka, która wymaga wiedzy i umiejętności marketingowych. Decydując się na publikowanie takich form promocyjnych należy upewnić się, że są one dziełem wprawionych redaktorów z uznanych agencji marketingowych (Brand.ceo, Fusion Marketing, itp.).

Reklama display/bannery/pop-upy

To źródło zarobku przez długi czas dominowało w blogosferze, jednak zostało wyparte przez bardziej nowoczesne formy, takie jak artykuły sponsorowane. Dlaczego blogerzy przestali korzystać z bannerów reklamowych? Przede wszystkim dlatego, że internauci „wyczulili” się na nie, jako na zbyt nachalny sposób promowania usług firm. Wyskakujące okna i świecące reklamy zaczęły po prostu męczyć ludzi, którzy uodpornili się na ich wydźwięk i działanie.

Decydowanie się na umieszczanie tego typu reklam jest zatem dość ryzykowne; można po prostu stracić stałych czytelników naszego bloga, którzy zaczną traktować go jako maszynkę do zarabiania pieniędzy, a nie miejsce, w którym mogą dowiedzieć się czegoś ciekawego. Podobnież z perspektywy reklamodawcy może być to mało skuteczna forma promocji, bo na porządku dziennym są wszelkie programy blokujące reklamy.

Współpraca z agencjami marketingowymi

Zarówno reklamodawcy jak i wydawcy (blogerzy) powinni zainteresować się współpracą z agencjami content marketingowymi, gdyż tym pierwszym umożliwiają one swobodny wybór między platformami wydawniczymi w Polsce, a tym drugim na bezproblemowe zarabianie pieniędzy, które dodatkowo przysłużą się do rozwoju bloga. Content marketing to najlepsza forma promocji marki, która służy zarówno wydawcy jak i reklamodawcy.

Warto więc pamiętać, że blog to nadal świetna forma zarobku dla każdego, jednak warto sięgać tylko po takie współprace, które nie wpłyną negatywnie na postrzeganie strony wśród internautów. Czytelnik chce być szanowany, zatem okaż mu ten szacunek poprzez content marketing. Ty zyskasz stały dochód finansowy, a Twoi czytelnicy pozostaną wiernymi fanami. Wilk syty, owca cała!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski