Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Darmowy parking, ale tylko dla tych, którzy przesiądą się do komunikacji miejskiej. Tak mają działać węzły przesiadkowe w Lublinie

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Archiwum
- To miejsca służące do przesiadania się z transportu indywidualnego do zbiorowego – tłumaczy Zarząd Transportu Miejskiego. Chodzi o węzły przesiadkowe. Warunkiem darmowego parkowania na nich ma być posiadanie biletu na przejazd autobusem lub trolejbusem lub bycie wśród osób, które są zwolnione z opłat za przejazd. Inaczej kierowcy grozi kara – w wysokości 200 złotych.

Kierowcy mogą obecnie korzystać z czterech działających węzłów przesiadkowych. Chodzi o te przy ulicach: Choiny, Żeglarskiej, Zbożowej i Franczaka „Lalka”. Za darmo może na nich - na razie – parkować kto i kiedy chce. Ale to się zmieni. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował regulamin korzystania z węzłów. W najbliższy czwartek (9 września) będą nad nim debatować miejscy radni.

- Węzły przesiadkowe są elementem strategii zrównoważonej mobilności, mają być miejscem służącym do przesiadania się z transportu indywidualnego do zbiorowego – przypomina Monika Fisz z ZTM Lublin.

Pierwszy węzeł ruszył jesienią 2019 r. przy ul. Choiny. Kolejne trzy zaczęły działać latem tego roku przy ul. Żeglarskiej, Zbożowej, Franczaka „Lalka”. Powstały tam nowe pętle nawrotowe, miejsca postojowe dla autobusów oraz zaplecze socjalne dla ich kierowców. Pojawiły się też parkingi Park&Ride dla indywidualnych kierowców.

- Warunkiem pozostawienia pojazdu na miejscu postojowym P+R w jednej dobie parkingowej będzie posiadanie biletu lub innej uznawanej formy potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd środkiem transportu zbiorowego w danej dobie parkingowej lub legitymowanie się uprawnieniem do przejazdów bezpłatnych środkami transportu zbiorowego, którego okres ważności obejmuje daną dobę parkingową - precyzuje Fisz.

Inaczej grozi kara. „Opłata dodatkowa” ma wynosić 200 zł. To dwa razy więcej niż np. za brak biletu w strefie płatnego parkowania.

- Kontrola na parkingach P+R będzie miała charakter doraźny - wyrywkowy (podobnie jak w przypadku kontroli biletów w pojazdach). Kontroler poprosi kierowcę - pasażera o przedstawienie uprawnienia do korzystania z parkingu (bilety za przejazd transportem zbiorowym czy uprawnienia do bezpłatnych przejazdów) – opisuje Fisz.

ZTM zakłada, że większość korzystających z parkingów będzie miało bilety okresowe na komunikację miejską. - W momencie zakupu biletu okresowego możliwe będzie przypisanie do niego numeru rejestracyjnego samochodu. W trakcie kontroli , kontroler zweryfikuje, czy dany numer rejestracyjny posiada przypisany ważny bilet okresowy potwierdzający uprawnienie do korzystania z parkingu – mówi Fisz.

ZTM zabezpieczył się przed sytuacjami stawiania na węzłach lawet z reklamami. Takie pojazdy mają zakaz wjazdu. Podobnie jak m.in. auta z przyczepami, ciągniki czy ciężarówki.

- Jeśli radni przyjmą regulamin to zakładamy, że wejdzie on w życie od początku października – ocenia Fisz.

Węzły przesiadkowe mają być też uruchomione przy ulicach: Granitowej, al. Kraśnickiej, Osmolickiej oraz Grenadierów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski