Do centrum Lublina samochodem nie wjedziesz

jaxa
Ul. 3 Maja w Lublinie
Ul. 3 Maja w Lublinie Jacek Babicz
Szykuje się rewolucja w sposobie jeżdżenia po Lublinie. Zamknięta dla samochodów osobowych może być część Krakowskiego Przedmieścia, fragment ul. 3 Maja, cała ul. Królewska, a być może także ul. Bernardyńska. Kursowałyby tymi ulicami tylko autobusy.

- Zmierzamy do radykalnego zmniejszenia liczby prywatnych samochodów w śródmieściu. Chcemy, aby w centrum miasta jeździły głównie autobusy komunikacji miejskiej oraz odbywał się ruch rowerowy. Te zmiany nie nastąpią jednak od jutra - zastrzega Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Wczoraj ratusz przedstawił stan prac nad kierunkami rozwoju systemu transportowego w Lublinie. To strategia, która ma być realizowana w ciągu najbliższych lat. - Generalnie zmierzamy do ograniczenia ruchu prywatnymi autami na rzecz środków transportu zbiorowego - dodawał Żuk.

Opracowanie obejmuje system transportu na terenie całego Lublina. Największe zmiany dotyczą śródmieścia. - Będzie łatwo tu wjechać autobusem, a trudno autem prywatnym - wskazuje Andrzej Brzeziński z firmy TransEko, która przygotowuje koncepcję zmian.

To oznacza drastyczne zmiany dla mieszkańców miasta. - Proponujemy zamknięcie kilku ulic dla ruchu aut prywatnych, na innych pojawiłyby się buspasy - wskazuje Brzeziński.

Na liście ulic "bez osobówek" znalazły się: Krakowskie Przedmieście (od Kołłątaja do deptaka), ul. 3 Maja (od Krakowskiego Przedmieścia do I Armii Wojska Polskiego), ul. Kołłątaja, ul. Hempla i ul. Królewska.

- Ta lista może być poszerzona o ul. Bernardyńską, część Narutowicza, Kapucyńską - uzupełnia Brzeziński.

Na kilkudziesięciu ulicach powstałyby buspasy. Chodzi na przykład o Lipową, Solidarności, Zamojską, Piłsudskiego.

Buspasy opanują miasto

Obecnie w Lublinie jest tylko jeden buspas. Ma ok. 200 m.
- Brak buspasów powoduje, że komunikacja zbiorowa nie jest konkurencyjna. Jeśli ktoś stanie przed dylematem utknięcia w korku w autobusie albo w aucie z klimatyzacją i dobrym radiem, to wybór jest oczywisty - mówił Andrzej Brzeziński z firmy TransEko. Spółka opracowuje na zlecenie ratusza kierunki rozwoju systemu transportowego Lublina. We wtorek zaprezentowała wstępne rozwiązania. - Ideą jest znalezienie równowagi między ruchem aut prywatnych a korzystaniem z transportu zbiorowego - wskazywał Brzeziński.

To oznacza radykalne zmiany w poruszaniu się autobusów i trolejbusów po Lublinie.

- Z badań wynika, że trolejbusy jeżdżą z prędkością 16,8 km/h, autobusy - 21,6, a samochody prywatne - ok. 30 km/h - wyliczał Brzeziński.

Sposobem na poprawę sytuacji ma być m.in. powstanie sieci buspasów. Miałyby uchronić autobusy i trolejbusy przed staniem w korkach. - Uprzywilejowanie transportu zbiorowego odbyłoby się jednak kosztem aut prywatnych, które miałyby do dyspozycji mniej pasów do jazdy. Np. na ul. Lipowej byłaby to redukcja z czterech do dwóch pasów - precyzował Brzeziński.

Buspasy miałyby się pojawić m.in. na Piłsudskiego, Solidarności, Zamojskiej, Unii Lubelskiej, Bernardyńskiej, czy nawet na Kunickiego. Niektóre ulice w centrum byłyby całkowicie zamknięte dla prywatnych samochodów. Np. Kołłątaja, część 3 Maja oraz Krakowskiego Przedmieścia. - Takie rozwiązanie miałoby jednak swoje konsekwencje np. dla parkowania. Liczba miejsc parkingowych wzdłuż ulic zostałaby znacząco ograniczona - uzupełniał Brzeziński.

Z wyliczeń TrasEko wynika, że w śródmieściu jest 2405 "ulicznych" postojówek. Po utworzeniu buspasów ich liczba spadłaby do 1000, a nawet 880. - A to oznacza konieczność budowy parkingów, aby zaspokoić potrzeby kierowców - mówił Brzeziński.

W ramach zmian TransEko proponuje też m.in. nową siatkę linii autobusowych w Lublinie.

- To początek dyskusji, nie ze wszystkimi propozycjami się zgadzamy, ale nie chcę na razie mówić, o które dokładnie chodzi - podkreślał Stanisław Kalinowski, z-ca prezydenta Lublina.

Czy Waszym zdaniem zamknięcie niektórych ulic w centrum miasta dla samochodów osobowych to dobry pomysł? KOMENTUJCIE!


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 115

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Eri

Komunikacja zbiorowa nie jest i nie będzie konkurencyjna, bo bilety są tragicznie drogie...

L
Lipowa

Korki, korki i jeszcze raz korki! Chyba, że ta obwodnica coś da, jeśli w ogóle ją skończą!

D
Dfe

Tam to terenówką nie powinno się wjeżdżać, może na Sowińskiego zrobisz Buspas, albo na Leszczyńskiego.OOOOO wiem na Prusa.

j
ja

Bardzo słusznie. Proszę tylko zapewnić wystarczającą ilość miejsc parkingowych na obrzeżach tej strefy; zorganizować ruch tak, żeby nie zakorkować kompletnie reszty miasta (może układ ulic o jednym kierunku ruchu, arterie komunikacyjne łączące poszczególne kwartały miasta i buspasy tam, gdzie są potrzebna a nie wszędzie - bo tak i już!); rowerakom nakazać poruszanie się wyłącznie po ścieżkach rowerowych i EGZEKWOWAĆ TO (za uprawianie slalomu między pieszymi na chodniku lub pojazdami na jezdni 500zł mandatu); zorganizować wygodną, sprawną i TANIĄ (nie tak, że najtańszy bilet kosztuje tyle co pół litra benzyny, bo większość z komunikacji zbiorowej korzysta okazjonalnie i nie opłaca jej się kupować "sieciówek" za 200 zeta) komunikację zbiorową...

z
zażenowany

tylko z tego co mi wiadomo, przynajmniej jeżeli chodzi o Berlin, to infrastruktura tam jest o lata świetlne od naszej skromnej lubelskiej. Autobusy i tak są przepełnione a ich liczebność z każdą zmianą spada, chętnie bym się przesiadł z auta do autobusu ale nie jesteśmy w afryce i nie mam zamiaru podróżować na dachu autobusu albo na kolanach współpasażera, nie mówiąc już o jakości tych usług relatywnie do ceny. Niestety ale MPK, ogólnie komunikacja miejska, nie jest firmą na której miasta powinny zarabiać, bo to autobus ma być dla mnie a nie ja dla niego. A że u nas akurat rzeczywistość wygląda inaczej to nie jest ani moja ani żadnego innego kierowcy wina. Chyba że głosował na tych wspaniałych decydentów, więc sam jest sobie teraz winien ;) Polecam wycieczkę do Kopenhagi i przetestowanie tamtejszej komunikacji miejskiej. SZOK Nawet ja się tam nie spóźniałem, a to już coś :)

K
Kieowca

Na ul. Bernardyńskiej buspas ato gdzie do cholery jak tam jest tak ciasno!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

W
Wnaja

Pójdzie łatwo.

B
Blob.

To powinno obowiązywać w całym Lublinie bo wszak nie od dziś wiadomo że Lublin największa wiochą w Polsce jest.Mam nadzieję że lektyk i riksz dotyczyć to nie będzie.Ewentualnie pozostanie podróżować na osiołku i to tym samym który wpadł na ten genialny pomysł.

s
ss

Buspasy, to debilizm jak wszystkie ulice mialby po 6 pasow to 1 mozna sobie zrobic, ponizej to skandal. jak zostaną wprowadzone nie bede się stosował do przepisów i będę po nich jeździł gdy będzie korek.

e
ekooszołom

Pomysły urzędników są efektem OCIEPLENIA

k
kojot

Buspas na Kunickiego toż to debilizm

M
Michał

Ten POmysł z ograniczeniem ruchu samochodów osobowych w centrum Lublina jest całkowicie chybiony. No ale czego dobrego można się sPOdziewać PO Platformie?
Lublin za prezydentury Żuka:
bilety komunikacji miejskiej prawie po 3 złote, kolega partyjny prezydenta zatrudniony na stanowisku w MPK z pensją 7000 zł, rozrost administracji w Urzędzie Miejskim w 2011 r., 10 doradców prezydenta - żaden poprzednik nie miał ich aż tylu,
ulice Narutowicza, Piłsudskiego, Lipowa zakorkowane, na ul. Głębokiej korek czasami na odcinku od Wiercieńskiego do Sowińskiego czyli PÓŁ KILOMETRA.
Oświetlenie Miasteczka Akademickiego i deptaku na Krakowskim Przedmieściu bardzo słabe.
Kilka dni temu kiermasz na placu pod Zamkiem tragiczny.

z
zenek

Niech prezydent Żuk takie zmiany robi u siebie w świdniku niech pozamykaja ulice całkiem łacznie z lubartowska a sami powinni równiez dojezdzac do pracy autobusami i rowerami.

P
Podróżnik

rozwój cywilizacyjny to także rozwój infrastruktury transportu miejskiego wiec jak ktoś mówi ze Lublin jest zaściankowy to nadal taki będzie bez polepszenia transportu miejskiego przy rosnącej liczbie samochodów jedynym rozwiązaniem jest stworzenie BUSPASÓW kosztem powtarzam to z pełną odpowiedzialnością KOSZTEM kierowców samochodów bo tylko wtedy bedzie można stworzyć komunikacje miejską która jest punktualna i zorganizowana jeżeli nie wierzycie to zapraszam choćby do OSLO, DUBLINA lub bliżej do Berlina
Jeżeli chcecie dalej stać w miejscu a nie z POLSKI B robić POLSKĘ TO DALEJ NARZEKAJCIE !!!!!

L
Ladis

... i oto wszystko jasne. Pan Prezydent nie działa w imieniu umęczonych korkami obywateli tylko urzędasów, którym plebs zajmuje miejsca do parkowania pod miejscem pracy. Brawo geniusze!!!

Dodaj ogłoszenie