Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S19 w woj. lubelskim. "Budujemy drogę życia dla wschodnich regionów kraju" - mówi minister infrastruktury,

Artur Jurkowski, Sandra Michalewska
Kraśnik. Podpisanie umów na budowę fragmentu drogi S19, będącej częścią via Carpatia, między Lublinem a Kraśnikiem
Kraśnik. Podpisanie umów na budowę fragmentu drogi S19, będącej częścią via Carpatia, między Lublinem a Kraśnikiem Sandra Michalewska
Po zakończeniu tej inwestycji kierowcy dotrą z Lublina do Kraśnika w 20 minut. I to bez przekraczania dopuszczalnej prędkości.

42-kilometrowy odcinek trasy S19 ma być gotowy w połowie 2021 roku.

- Politycy zrobili swoje. Teraz wszystko w rękach inżynierów - podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Chodzi o budowę fragmentu trasy S19 między Lublinem a Kraśnikiem. W środę lubelski oddział GDDKiA podpisał w Kraśniku umowy na realizację robót.

- Budujemy drogę życia dla wschodnich regionów naszego kraju - dodał Adamczyk.

- To historyczny moment. Nie ma rozwoju miast województwa lubelskiego bez infrastruktury drogowej - sekundował mu Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.

Tanio nie będzie

Budowa kilometra przyszłej ekspresówki między Lublinem a Kraśnikiem ma średnio kosztować 26,9 mln zł. Łączny koszt powstania trasy o długości 42 km to prawie 1,13 mld zł.

Inwestycja została podzielona na trzy etapy. Pierwszy obejmuje powstanie drogi pomiędzy węzłami Lublin Węglin (czyli tam, gdzie kończy się zachodnia część obwodnicy Lublina) a Niedrzwicą Dużą. Ma on 12 km długości. Roboty wykona konsorcjum, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska. GDDKiA zapłaci za prace 312,2 mln zł. To samo konsorcjum zajmie się budową obwodnicy Kraśnika o długości ok. 10 km (pomiędzy węzłami Kraśnik Północ - Kraśnik Południe). Za prace dostanie 319,5 mln zł.

Odcinek Niedrzwica Duża - węzeł Kraśnik Północ, o długości ok. 20 km, będzie budować Mota-Engil Central Europe. Spółka wyliczyła koszty inwestycji na 498 mln zł.

Drogowcy wejdą do gry za ponad rok

Inwestycja będzie realizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj. Najbliższe 15 miesięcy firmy mają na przygotowanie dokumentacji projektowej przyszłej drogi oraz uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). - Prace budowlane powinny się rozpocząć w połowie 2019 roku - poinformował Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Droga ma mieć dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu (zostawiona zostanie rezerwa pod budowę trzeciego pasa). Nawierzchnia jezdni ma być z asfaltu (odmiennie niż na S17 do Warszawy, która będzie z betonu).

Trasa prowadzi początkowo (jadąc od Lublina) wzdłuż obecnej „dziewiętnastki”. S19 po wschodniej stronie ominie Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany. Przed Wilkołazem pobiegnie w korytarzu obecnej drogi, a następnie przeniesie się na zachód od obecnej DK19. W miejscowości Lasy ekspresówka ponownie przetnie obecną DK19 i ominie Kraśnik od wschodu.

Powstanie pięć węzłów drogowych, cztery pary miejsc obsługi podróżnych, 32 mosty i wiadukty, dziewięć przejść dla zwierząt, trzy kładki dla pieszych.

Do Rzeszowa w 1,5 godziny

- Za trzy lata pojedziemy drogą ekspresową na trasie Lublin-Rzeszów - podkreślał minister Adamczyk.

W połowie 2021 r. podróż z Lublina do Rzeszowa zajmie kierowcom ok. 1,5 godziny. Lubelski oddział GDDKiA realizuje fragment od Lublina przez Kraśnik do Janowa Lubelskiego. Jesienią ub. roku dyrekcja podpisała umowę na realizację (w trybie zaprojektuj i wybuduj) prac od Kraśnika do Janowa Lub. Koszt powstania tego 33-kilometrowego odcinka S19 to 722,1 mln złotych.

Na północy idzie wolniej

Trasa S19 jest częścią transeuropejskiej drogi via Carpatia, która połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym. Na terenie woj. lubelskiego powstanie ok. 200 km tej drogi. Szacowany koszt inwestycji to 6,4 mld zł.

W północnej części woj. lubelskiego działania przy S19 idą wolniej niż na „południowym odcinku”. Opracowywana jest tam dopiero koncepcja programowa drogi. Łącznie chodzi o 105-kilometrowy fragment S19, w tym m.in. obwodnicę Niemiec.

Zgodnie z zapisami Programu Budowy Dróg Krajowych, ten fragment S19 ma być wykonywany w latach 2019-2024. Szacunkowy koszt jego budowy to 2,4 mld zł.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zobacz także: Podpisanie umowy na opracowanie koncepcji programowej dla odcinka S19

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski