Zmiany mają dotyczyć przede wszystkim funkcjonalności obiektu. Ma powstać nowa klatka schodowa z windą na piętro oraz powierzchnia dla pracowników Straży Ochrony Kolei i innych spółek z grupy PKP.
- Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zmiany będą dotyczyły również zagospodarowania działki, w planach jest m.in. rozbiórka wolno stojącego budynku administracyjnego oraz budowa wiaty rowerowej przylegającej do dworca - informuje Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP SA.
Obecnie finalizowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej. Więcej szczegółów będziemy znali po podpisaniu umowy z wykonawcą i zakończeniu prac projektowych.
Jednocześnie zakończyła się miejska inwestycja dotycząca przebudowy placu dworcowego znajdującego się przed obiektem. Projekt zakładał utworzenie kilkudziesięciu miejsc parkingowych, przebudowę chodników oraz montaż nowego oświetlenia.
- Inwestycja przy placu dworcowym została zakończona na przełomie ubiegłego i tego roku. Przed budynkiem dworca miał zostać wyeksponowany zabytkowy parowóz. Władze kolei jednak nie zgodziły się na tę lokalizację. Lokomotywa będzie, ale w innym miejscu - mówi Roland Kurcewicz z Urzędu Miasta w Chełmie.
Spółka PKP przedstawiła alternatywną lokalizację dla zabytkowej lokomotywy, ponieważ ta wskazana przez miasto ograniczałaby dojazd do budynku dworca.
- Byłoby to sprzeczne z obowiązującymi w PKP SA przepisami bezpieczeństwa nakładającymi na nas obowiązek zapewnienia pełnej dostępności komunikacyjnej dla terenu i obiektów kolejowych - tłumaczy Grzduk.
Historia dworca w Chełmie
Historia chełmskiego kolejnictwa rozpoczęła się w latach 1876-1877, kiedy do Chełma dotarła Nadwiślańska Kolej Żelazna, łącząca Mławę z Kowlem. Powstała wtedy stacja kolejowa III klasy. W 1877 roku oddano do użytku drewniany dworzec.
Do obsługi kolei wybudowano na stacji parowozownię. 10 lat po uruchomieniu Kolei Nadwiślańskiej powstała kolej żelazna, łącząca Chełm z Brześciem. Miała ona znaczenie militarne.
W 1889 roku przeniesiono do Chełma Techniczną Szkołę Kolejową. Na bazie Kolei Nadwiślańskiej utworzono w mieście duży garnizon wojskowy. Powstała gubernia chełmska, co spowodowało rozbudowę stacji kolejowej. W 1913 roku miasto otrzymało nowy murowany dworzec. To przyczyniło się do ożywienia gospodarczego Chełma.
W niepodległej Polsce po 1921 roku chełmski węzeł kolejowy został podporządkowany Okręgowej Dyrekcji PKP w Radomiu. Chełmskie koleje zatrudniały ponad 1000 pracowników, stanowiących społecznie aktywną grupę zawodową. W latach dwudziestych planowano przeniesienie do Chełma siedziby radomskiej dyrekcji PKP.
W 1928 roku rozpoczęto budowę nowej dzielnicy Dyrekcja z gmachem i kolejowym osiedlem mieszkaniowym. Prowadzone przez wiele lat prace przerwała wojna.
Powstanie po wojnie Cementowni „Chełm” zwiększyło zapotrzebowanie na przewozy kolejowe i w latach osiemdziesiątych XX wieku zelektryfikowano linię Lublin - Dorohusk.
Ostatnia modernizacja budynku dworca głównego w Chełmie zakończyła się w 2001 roku.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?