Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec metropolitalny w Lublinie. Jak mieszkańcy miasta oceniają oba projekty

Artur Jurkowski
Nowy dworzec metropolitalny powstanie przy ul. Dworcowej. Zajmie 2,6 ha powierzchni. Podróżni skorzystają z niego w 2022 r.
Nowy dworzec metropolitalny powstanie przy ul. Dworcowej. Zajmie 2,6 ha powierzchni. Podróżni skorzystają z niego w 2022 r. MDRON.PL
Do końca grudnia ma się rozstrzygnąć, jak będzie wyglądał dworzec metropolitalny i jego okolice.

Ładny, potrzebne poprawki, nie do przyjęcia - mieszkańcy przesłali do ratusza 30 opinii na temat wyglądu przyszłego dworca metropolitalnego, którego budowa jest planowana przy ul. Dworcowej. Każda opinia zawierała od kilku do kilkunastu uwag - postulatów dotyczących rozwiązań przedstawionych przez projektantów z firmy D+M Architects. W środę o północy zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie wyglądu przyszłego obiektu.

- Cieszą mnie zarówno głosy pozytywne jak i uwagi krytyczne, każda z nich będzie przeanalizowana. Mieszkańcy wskazują na elementy obu koncepcji, które należałoby poprawić. Jednocześnie pojawiają się głosy wskazujące jasno, która koncepcja jest bliższa konkretnym osobom - podsumowywał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Pod koniec listopada projektanci z D+M Architects przedstawili dwie koncepcje wyglądu nowego dworca planowanego przy ul. Dworcowej. W pierwszej - budynek ma dwie kondygnacje i zielony dach, w drugiej „obniża się” się do jednej kondygnacji i traci rośliny na dachu. Pierwsza koncepcja zakłada ograniczony ruch pojazdów po nowym pl. Dworcowym (mogłaby z niego częściowo korzystać komunikacja miejska), druga - oddaje ten plac tylko pieszym.

- Żadna z dwu prezentowanych koncepcji nie może być przyjęta do dalszego opracowania; konieczne jest opracowanie koncepcji nr 3 - stwierdziła w swoim stanowisku Rada Kultury Przestrzeni. RKP sformułowała łącznie 17 uwag m.in. „wnioskujemy o zaprojektowanie wszystkich nawierzchni pieszych jako wysokiej jakości nawierzchni gładkich, bez fazowania i fug. Niedopuszczalne jest stosowanie fazowanej kostki brukowej”. Rada chce też przekształcenia ul. 1 Maja w ulicę reprezentacyjną, z której korzystaliby głównie piesi i rowerzyści.

- Duże przeszklenia, które zostały zaproponowane w koncepcji można z powodzeniem zastąpić przeszkleniami z modułami fotowoltaicznymi dzięki czemu obiekt będzie produkował zieloną energię elektryczną jednocześnie zmniejszając jej zużycie - wnioskował jeden z uczestników konsultacji. Kolejne uwagi dotyczyły m.in. budowy dodatkowego przejścia: podziemnego lub nadziemnego między dworcem kolejowym a przyszłym autobusowym.

- Wizualizacja numer jeden jest najbardziej odpowiednia pod względem wizualnym, a koncepcja numer dwa pod kątem drogowym. Dlatego też należy połączyć obie te opcje - sugerował kolejny mieszkaniec Lublina.

Ratusz przeanalizuje teraz zgłoszone opinie. - Do końca grudnia planowane jest opublikowanie odpowiedzi na wszystkie uwagi. Wskażą one, która z przedstawionych koncepcji będzie rozwijana i jakie zmiany zostaną w niej uwzględnione - poinformowała Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prezydenta Lublina.

Nowy dworzec ma być gotowy w 2022 r. Szacunkowy koszt inwestycji to 190 mln zł, z czego 136 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych.


Zobacz także: Pierwsi klienci zrobili zakupy w centrum handlowym Skende

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski