Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec metropolitalny w Lublinie: siedem miesięcy prac, 30 milionów wydanych. Raport z największej inwestycji miasta

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Około 240 drogowców, 75 jednostek różnego typu sprzętu – przy ul. Dworcowej trwa największa z realizowanych przez miasto inwestycji. Po niemal siedmiu miesiącach robót zamknięty został etap prac ziemnych. Inwestycja pochłonęła do tej pory blisko 30 mln zł. Do wydania jest jeszcze ponad 200 milionów.

Jeszcze nieco ponad 10 miesięcy mają na zakończenie prac ekipy budujące dworzec metropolitalny dla komunikacji autobusowej przy ul. Dworcowej. Inwestycja ruszyła pod koniec stycznia tego roku.

- Realizacja tej inwestycji to nie tylko ogromne przedsięwzięcie od strony technicznej, ale także organizacyjnej – podkreśla Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. I dodaje: - Centralnym punktem całej inwestycji jest budynek dworca, w którego indywidualnym projekcie wykorzystano niestandardowe rozwiązania. Już widać pierwsze efekty wielomiesięcznych prac w postaci stalowych konstrukcji wiat.

Teren budowy zajmuje ok. czterech hektarów. - Zakończono początkowy etap prac związany z wyburzaniem i rozbiórką infrastruktury kolidującej z nową inwestycją oraz wykonano wykop pod fundamenty budynku głównego. Aktualnie prace koncentrują się na zbrojeniu płyty fundamentowej – opisuje Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

Powierzchnia trzykondygnacyjnego budynku dworca będzie wynosić ponad 18 tys. m kw. Pod budynkiem powstanie parking podziemny dla 174 samochodów (ok. 7,5 tys. m kw.).

- Na budowie pracuje około 240 drogowców i 75 jednostek sprzętowych. Aktualnie wartość wykonanych prac wynosi blisko 30 mln zł – wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

W przypadku budynku głównego wykonywana jest płyta fundamentowa, ściany oraz słupy żelbetowe. Rozpoczęło się szalowanie stropu. Trwają też prace przy fundamentach wiat peronowych. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. metrów kwadratowych (prawie dwa hektary).

- Inwestycja o wartości ponad 231 mln zł ma być gotowa do końca lipca 2022 roku – przypomina Góźdź.

Budowa samego gmachu dworca to tylko jedna część inwestycji. - Równolegle prace prowadzone są w zakresie infrastruktury drogowej na ul. Krochmalnej, Młyńskiej i Gazowej oraz w rejonie Tragów Lublin – wskazuje Szymczyk.

Nowy dworzec wychodzi z ziemi. Widać już jak duży będzie głó...

M.in. ul. Dworcowa zostanie przedłużona do ronda, które zaprojektowano przed targami. Do ronda obok ul. Dworcowej będą dochodziły jeszcze dwie inne nowe trasy. Pierwsza umożliwi dojazd do al. Piłsudskiego. Kolejna trasa pozwoli zjechać z wiaduktu, po którym przebiega ul. Lubelskiego Lipca’80. Zjazd powstanie przy jezdni prowadzącej w stronę ul. Stadionowej. Będzie miał tylko jeden pas ruchu.

- W ramach inwestycji, wokół dworca docelowo powstanie również zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu – mówi Żuk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski