Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec metropolitalny z kolejnym problem. Tym razem chodzi o ruchome schody do podziemnego garażu [ZDJĘCIA]

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Małgorzata Genca
Małgorzata Genca
Wpadka z projektem dworca metropolitalnego. Chodzi o schody ruchome prowadzące do podziemnego parkingu. Trzeba zrobić dziurę w gotowym fundamencie, aby je zamontować.

Tych prac nie trzeba byłoby wykonywać gdyby nie „rozbieżności” w dokumentacji projektowej. Chodzi o schody ruchome prowadzące z hali metropolitalnego dworca autobusowego do podziemnego parkingu. Po wykonaniu części prac m.in. betonowych okazało się, że brakuje miejsca aby je zamontować. Teraz konieczne jest usunięcie fragmentu płyty fundamentowej, aby je można było zainstalować.

- W wyniku rozbieżności w dokumentacji branży konstrukcyjnej i architektonicznej, które wystąpiły na poziomie projektowania, zadanie (przegłębienie w płycie fundamentowej dworca) jest realizowane poprzez odrębne postępowanie – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Wczoraj ratusz miał się dowiedzieć ile mogą kosztować dodatkowe roboty. Sam zarezerwował na prace 300 tys. zł. Problem w tym, że nikt nie chce ich wykonać. Przetarg unieważniono. - Nie zapadły jeszcze decyzje co do dalszego toku tego postępowania - mówi Góźdź.

Trudność prac polega na tym, że wymagają olbrzymiej precyzji.

- Ostatnią warstwę przy projektowanym poziomie wykucia należy prowadzić szczególnie ostrożnie, starając się minimalizować prawdopodobieństwo przebicia dna. Nacięcie w dnie wykonać należy wyjątkowo precyzyjnie – piszą projektanci.

Trzeba wykonać dwa wgłębienia w żelbetowej płycie dennej obiektu, która chroni go przed wodami gruntowymi. Płyta ma 120 cm grubości, „gniazda” na schody mają wejść w nią na głębokość 97 cm. Na wykonanie prac ratusz daje 70 dni.

- Za dokumentację odpowiadają bezpośrednio projektanci oraz projektanci sprawdzający. Na poziomie odbioru przez inwestora kontrola ogranicza się do weryfikacji pod kątem zgodności przekazanej dokumentacji z zakresem rzeczowym umowy – tłumaczy Góźdź. I mówi: - Analizujemy aktualnie możliwości refinansowania dodatkowych kosztów przez firmę projektową.

Podziemny parking dla samochodów osobowych ma pomieścić 174 auta.

Ruchome schody to nie jedyny problem z dworcem. Kolejnym jest termin zakończenia prac. Budimex, który je wykonuje, chce wydłużenia inwestycji do 31 grudnia 2023 roku, czyli o 10 miesięcy.

- Złożony przez wykonawcę wniosek o zmianę terminu zakończenia inwestycji na koniec grudnia 2023 r. jest aktualnie analizowany i weryfikowany. Nie zapadły jeszcze żadne decyzje w tym zakresie – mówi Góźdź.

Zaawansowanie inwestycji – budowa dworca i dróg dojazdowych – wynosi obecnie 80 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski