Echo Investment chce budować na Podzamczu w Lublinie

Aleksandra Dunajska
Małgorzata Genca
Echo Investment z Kielc, HB Reavis Polska oraz polsko-francuski Karmar - to trzy firmy zainteresowane inwestowaniem na terenie dworca PKS przy al. Tysiąclecia. Spółki wykupiły za 30 tys. zł memorandum informacyjne przygotowane przez przewoźnika i przystąpiły do rozmów w sprawie zagospodarowania działek na Podzamczu.

Władze PKS Wschód i województwa lubelskiego chciałyby, żeby na terenie dzisiejszego dworca powstał nowy obiekt ze sklepami i biurami. Zachowana ma być też funkcja komunikacyjna, ale w formie ograniczonej w stosunku do tego, co jest obecnie. - Autobusy mają zabierać z Podzamcza pasażerów i tutaj ich przywozić. Chodzi o to, żeby między kursami tu nie stacjonowały. Ten teren można wykorzystać lepiej niż jako bazę dla taboru - podkreśla Jacek Sobczak, członek zarządu województwa (właścicielem PKS jest regionalny samorząd).

Firmy, które odpowiedziały na zaproszenie PKS-u, swoich planów co do wykorzystania terenu dworca zdradzać nie chcą. Jedna z nich, Echo Investment z Kielc, już dziś jest obecna w Lublinie - na górkach czechowskich zamierza budować centrum handlowe.

- Podzamcze to bardzo atrakcyjna lokalizacja pod obiekt komercyjny - podkreśla Krzysztof Kwapisz, prokurent kieleckiej spółki. - Na razie jesteśmy jednak tylko wstępnie zainteresowani. Żeby można było odnieść się do sprawy bardziej konkretnie, trzeba poczekać na uchwalenie przez miasto planu zagospodarowania dla tego terenu (ma być gotowy w przyszłym roku - red.). Dziś jest zbyt dużo niewiadomych.

- Mamy swój pomysł na ten obszar. Mogę zapewnić, że będą to rozwiązania korzystne dla tego miejsca i całego miasta - podkreśla zaś Joanna Gerber, kierownik działu marketingu z firmy Karmar.

- Wszystkie trzy spółki to znane firmy. Dają rękojmię, że podołają przedsięwzięciu - zaznacza Michał Siwko z kancelarii prawnej reprezentującej PKS Wschód.

Spółki mają czas do 1 czerwca na przedstawienie swoich propozycji zagospodarowania Podzamcza. Autorzy najlepszych zostaną zaproszeni do drugiego etapu rozmów, po którym zostanie wyłoniony inwestor. Przewoźnik nie przesądza, czy sprzeda wybranej firmie swoje działki (17 tys. mkw.). - Bierzemy też pod uwagę spółkę celową z udziałem PKS-u i inwestora - mówi Teresa Królikowska, prezes PKS Wschód.

Kieleckie Echo Investment, budujące m.in. biurowce, hotele i centra handlowe, jest dobrze znane w Lublinie. To właściciel terenu na górkach czechow-skich. Zamierza stworzyć tam centrum handlowe i od kilku lat stara się o zmianę planu zagospodarowania dla tego obszaru. Chodzi o umożliwienie budowy w tym miejscu hipermarketu.

- Nasze zainteresowanie Podzamczem nie oznacza, że rezygnujemy z górek. Wręcz przeciwnie - to świadectwo, że poważnie traktujemy naszą obecność w Lublinie - zastrzega Krzysztof Kwapisz, prokurent Echo Investment.

Firma Karmar powstała w 1991 r., to francuska spółka budowlana z polskim rodowodem - w 2007 r. kupiła ją Bouygues Construction. Buduje m.in. centra handlowe, osiedla mieszkaniowe czy obiekty użyteczności publicznej (np. szkoły). Wśród realizowanych przez nią inwestycji są apartamenty "Scandinavian House" na warszawskim Wilanowie, galerie handlowe w Lesznie, Toruniu i Zgorzelcu, czy biurowce "Nordic Park" i "Catalina Office Center" w Warszawie.

HB Reavis Polska zaś to deweloper istniejący od 1993 r. Działa na Słowacji, w Polsce, na Węgrzech, w Chorwacji i Czechach. Budował tam m.in. biurowce i obiekty handlowe.

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc
wybudowac dworzecw poblizu pkp i na lotnisko bedzie lepsze polaczenie
r
ryś
bo nie da się tego czytać.
r
ryś
Zerzygać się idzie.
A
ANTYLUNKOLO
BĘDZIE JAK ZE WSZYSTKIM W TYM ZAPYZIAŁYM I FATALNIE ZARZĄDZANYM MIEŚCIE!!MAM RODZINĘ Z OKOLIC RZESZOWA I BYWAM TAM CO KILKA MIESIĘCY,RZESZÓW: JEDEN PLAC BUDOWY, PIĘKNIE ZAGOSPODAROWANE ZIELENIĄ SKWERY I PASY ROZDZIELAJĄCE SZEROKIE ALEJE!!PO RZESZOWIE NAWET JAK JEST RUCH W SZCZYCIE JEŹDZI SIĘ SUPER!!NOWOCZESNE I SUPER BEZPIECZNE LOTNISKO, STREFY EKONOMICZNE,GDZIE FIRMY STAWIAJĄ SIEDZIBY JAK GRZYBY PO DESZCZU!!A LUBLIN, DNO,PRYWATA LOKALNEJ,NIEDOUCZONEJ WŁADZY, DO TEGO ZAPIEKŁEJ W WALCE Z KAŻDYM POTENCJALNYM INWESTOREM,BY SZUKAĆ JAKBY TU RZUCIĆ KŁODĘ POD NOGI I COŚ ZNALEŻĆ BY NIE ROZPOCZĘŁA SIĘ BUDOWA!!!WSTYD I HAŃBA!!
P
PO-PKS
Firmy do wyprowadzania gotówki z Polski.Jedyne pieniążki jakie pozostaną w kraju,to łapówki dla wysoko postawionych urzędników.
K
K. Czugan
I słusznie, zero dofinansowań dla PKS. Są inne firmy transportowe, które za środki podatników zrealizują ten sam społeczny cel, czyli pozamiejski transport publiczny. Wara im od decydowania o tak strategicznej inwestycji dla miast jak dworzec autobusowy.
K
K. Czugan
To miasto potrzebuje miejskiego dworca autobusowego, a nie dworca autobusowego PKS. O lokalizacji tego dworca powinny zadecydować władze miasta, a nie jacyś kolesie w firmie PKS.
e
ewelina
Czy ktoś może mi wyjaśnić co oznacza pojęcie "dworzec przesiadkowy". Słowotwórstwo nie zna granic ... Tak czy inaczej, ten gość proponuje pozostawienie dworca na Podzamczu i wybudowanie drugiego, "główniejszego" dworca przy stacji PKP (ten dworzec też przecież można nazwać "dworcem przesiadkowym"). Problem jedynie w tym, że w mieście wielkości Lublina po prostu nie ma ekonomicznego uzasadnienia na utrzymywanie dwóch dworców autobusowych w odleglości kilku kilometrów jeden od drugiego.
Do przesiadki to wystarczy długa zatoka autobusowa z kilkoma wiatami przystankowymi na ulicy Ruskiej, a dworzec autobusowy potrzebny jest tylko jeden: przy stacji PKP.
G
Gość
Powalone pomysly od lat goruja w Polsce kto w dzisieszym czasie daje w swoim panstwie w ktorym wiekszosc rodzin klepie biede wchodzic obcym inwestorom.

Jak pisze od wieleu lat w panstwie Polskim sa jeszcze i mieszkaja Polacy ktoprzy maja jakies zlotowki do inwestowania w polskie objekty, na tym polega ze wladze mista Lublina nie maja zielonego p[ojecia o tym jak sie prowadzi kraj i miasta w Polsce.

Inwestoremi maja byc Polskie rodziny gryzipiorki bo bieda w rodzinach wlasnie jest dzieki wam.

Inwestotrami drobnymi maja byc Polacy w budownictwie i w gospodarce polskiej zeby zarabialy nasze rodziny .
Kiedy tempota wylizie z decydentow w biednej Polsce.

Lublin ma inwestowac skoro ratysz nie ma kasy , nigdy w ten sposob nie bedzie mial bo do robienia kasy trzeba miec poukladaner w glowie.

Iler jest rodzin w Polsce , ile w Lublinie , ile kazdy moze dac na inwestycjer zeby zarabiac z tej inwestycji, taki program wprowadzam panowie decydenci , nei obcy nie , a my w swoim ktraju bedziemy inwestowac , kpw.Polonia .
1
ZGADZAM
J
Janusz
Zasadniczo pomysł PKS jest dobry. Trzeba tylko właściwie zapisać w umowie konieczność zachowania w tym miejscu funkcji dworca przesiadkowego. Nie widzę tam natomiast dużego centrum handlowego, niedaleko przecież powstać ma Galeria Zamek. Dobrym pomysłem byłyby natomiast nowoczesne biurowce NAD budynkiem dworca przesiadkowego. Najważniejsze to uporządkować ten teren i wykurzyć wszelkich drobnych cwaniaczków, bo teraz wygląd tego miejsca to syf, kiła i mogiła oraz szok wszystkich pasażerów, którzy pierwszy raz przyjeżdżają do Lublina. Ja osobiście brzydszy dworzec PKS w mieście tej wielkości widziałem chyba tylko w Katowicach.

Natomiast również trafionym pomysłem jest przeniesienie dworca PKS w okolice dworca PKP. I tam też powstać mogłaby duża galeria handlowa integrująca funkcje dworcowe z funkcjami komercyjnymi. Galeria handlowa dobrze wpływa na funkcjonowanie dworca - całodobowa ochrona sprawia, że wszelkie pijaczki czy narkomani z okolic dworca są po prostu wyrzucani, dworzec nie jest niszczony a pasażerowie czują się bezpieczni. A przed podróżą mogą zrobić zakupy. Wzorem powinna być organizacja dworców PKS i PKP w Krakowie razem z Galerią Krakowską.
Z
Zenek
Echo Investment z Kielc... To chyba jakiś.... Już nam ta firma wybudowała aquapark i rondo i estakadę. Niezłe przełożenie muszą mieć kolesie tam na górze.
Druga sprawa jak wygląda teren Podzamcza i sam dworzec. Trzeci Świat to za mało. Żenada. Dworzec powinien powstać na obrzeżach Lublina i być dobrze skomunikowany z całym miastem. Ale takie zadanie przerasta chyba umiejętności ludzi z UM. I Podzamcze jakie jest takie będzie i za lat 20. Niestety....
K
Kusy22
Niech PKS zajmuje się transportem ludzi i towarów, a nie budowaniem galerii handlowych. Do czego to jest podobne, żeby upadająca firma dyktowała władzom miasta, gdzie ma powstać nowy dworzec autobusowy w Lublinie ? Może trzeba im przykręcić kurek z dofinansowaniem, to zaczną śpiewać trochę inaczej. Niech się samorząd z nimi nie ceregieli tylko sprzeda im porządnego kopa.
k
klenczon
Ale fajnie czytałoby się Kurier gdyby wszystkie komentarze pisane byłyby tak jak ten powyżej ... Dramat ...
m
m. kownacki
Mam nadzieję, że plan zagospodarowania terenu Podzamcza uniemożliwi PKS-owi realizację ich chorych zamiarów. Z założenia to przedsiębiorstwo miało charakter transportowy i tak powinno zostać. Jak nie dają rady jako firma transportowa, to nie powinni dostawać żadnych dofinansowań i zbankrutować. Relikt socjalistyczny dezorganizujący przestrzeń publiczną. Jego miejsce jest na wysypisku śmieci powojennej historii Polski.
Dodaj ogłoszenie