Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

E-Deklaracje, czyli jak rozliczyć PIT przez internet

Redakcja
PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A oraz PIT-19A wraz z załącznikami to formularze, które można złożyć za pośrednictwem internetu rozliczając się z fiskusem z podatku za ubiegły rok. Drogą elektroniczną można jednak składać nie tylko formularze PIT, ale także inne, w tym przede wszystkim VAT-7.

Korzystając z elektronicznego rozliczenia na formularzach z rządowego serwisu www.e-deklaracje.gov.pl, można ustrzec się błędów o charakterze rachunkowym i logicznym, ponieważ program pilnuje i sprawdza poprawność dokumentu (przed jego wysłaniem) oraz podpowiada, co i gdzie poprawić.

1. Aby skorzystać z takiego rozwiązania, po pierwsze trzeba mieć dostęp do internetu. Trzeba też przygotować sobie takie dane, jak: PESEL; NIP (tylko w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą lub zarejestrowanych płatników podatku od towarów i usług albo płatników składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne za zatrudnionego pracownika); imię i nazwisko oraz data urodzenia; dane, jakie otrzymaliśmy od swoich płatników na PIT-11, PIT-8C, PIT 40A/11A (w tym wszystkie zaliczki na podatki i składki na ubezpieczenia społeczne/ zdrowotne) za 2012 rok; kwota przychodu wykazana w zeznaniu lub rocznym rozliczeniu podatku za rok poprzedni czyli 2011.

2. Następnie wchodzimy na stronę www.e-deklaracje.gov.pl. Z zakładki Do pobrania pobieramy aplikację e-Deklaracje Desktop lub wtyczkę (plug-in).

3. Wypełniamy odpowiedni dla siebie formularz w aplikacji e-Deklaracje Desktop lub pobieramy go ze strony www.e-deklaracje.gov.pl z zakładki Formularze i wtedy wypełniamy.

4. Wyliczenie podatku odbywa się automatycznie.

5. Podpisujemy się wpisując kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu lub rocznym rozliczeniu podatku za rok 2011.

6. Uwaga! Do internetowego złożenia zeznania podatkowego nie trzeba kwalifikowanego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

7. Wysyłamy dokument.

8. Pobieramy Urzędowe Poświadczenie Odbioru. UPO pełni tę rolę, jaką ma dowód nadania listu poleconego na poczcie lub potwierdzenie złożenia deklaracji w urzędzie skarbowym.

Uwaga! Zdarza się, że system przesyła nam UPO nie bezpośrednio po złożeniu deklaracji podatkowej tylko z pewnym opóźnieniem. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. Jeśli więc zabierzemy się za rozliczenie 30 kwietnia, to oczekiwanie na UPO może się przedłużyć do następnego dnia i wtedy system uzna, że nasze zeznanie nie zostało złożone w terminie. Lepiej więc dać sobie kilka dni czasu i – zwłaszcza ten pierwszy raz - usiąść do internetowego zeznania np. 26 kwietnia. I jeszcze jedno: korekty zeznania należy składać drogą papierową.

Warto także przypomnieć, że przez internet można się także rozliczyć wspólnie z małżonkiem. I nie ma już obowiązku wcześniejszego składania w urzędzie papierowych pełnomocnictw do wysłania małżeńskiego formularza PIT przez internet. Wynika to z faktu, że zniesiony został wymóg składania dwóch podpisów na małżeńskim PIT. Podpis jednego małżonka (w tym wypadku podatnika „podpisującego się” wysokością przychodu z roku 2011) jest traktowany na równi ze złożonym przez niego oświadczeniem o upoważnieniu go przez współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie. Oświadczenie to jest składane pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania.

Uwaga! Jedynym warunkiem składania dokumentów w formie elektronicznej przez firmę - przed pierwszym przystąpieniem do przesłania dokumentu w takiej formie - jest złożenie formularza UPL-1 (w formie papierowej) do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika w formie papierowej. Jest to pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Już jedno takie upoważnienie wystarczy do obsługi deklaracji składanych do wszystkich urzędów skarbowych bez konieczności posiadania przez firmę kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Płatnicy, którzy wcześniej złożyli już UPL-1 na przykład w ubiegłym roku i nie zostało ono odwołane nie muszą składać go powtórnie.

Dla firm wykorzystanie systemu e-Deklaracje, poza bezpieczeństwem przesyłanych danych, niesie także inne korzyści tj.:
obniżenie kosztów administracyjnych (m.in.: tonery, papier, opłaty pocztowe);
dużą oszczędność czasu na etapie obsługi wskazanych dokumentów w jednostce korzystającej z aplikacji e-Deklaracje;
efekty prestiżowe – nowoczesna instytucja korzysta z nowatorskich i innowacyjnych rozwiązań administracyjno–technicznych.

Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl lub www.finanse.mf.gov.pl oraz telefonicznie:
- Infolinia systemu e-Deklaracje Krajowa Informacja Podatkowa:
(w sprawie procedur składania deklaracji)
tel.: 801 055 055 (dla połączeń z tel. stacjonarnych)
tel.: 22 330 03 30 (dla połączeń z tel. komórkowych)
tel.: + 48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy)
- Pomoc techniczna systemu e-Deklaracje:
(w sprawie problemów technicznych przy obsłudze systemu)
tel.: 22 694 49 74 e-mail: [email protected]
- W najbliższym urzędzie skarbowym.

 

Autor: Maryla Pawlak-Żalikowska
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: E-Deklaracje, czyli jak rozliczyć PIT przez internet - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski