Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

E-doręczenie zamiast listu poleconego, czyli koniec z bieganiem z awizo na pocztę po odbiór listów urzędowych. Jak to działa?

Igor Chudziński
Doręczenia elektroniczne będą stanowiły rewolucję w doręczeniach pism urzędowych. Osoby, których nie będzie w domu, gdy odwiedzi je listonosz z listem z urzędu, nie będą musiały iść z awizo na pocztę, by odebrać przesyłkę.
Doręczenia elektroniczne będą stanowiły rewolucję w doręczeniach pism urzędowych. Osoby, których nie będzie w domu, gdy odwiedzi je listonosz z listem z urzędu, nie będą musiały iść z awizo na pocztę, by odebrać przesyłkę. zdjęcie ilustracyjne/pixabay.com
E-doręczenie to nowy program rządu. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych. Od 2021 roku osoby, które będą chciały, będą mogły wysyłać urzędową korespondencję bez konieczności chodzenia na pocztę. Kto może skorzystać z e-doręczenia? W jaki sposób rozpocząć korzystanie z nowej usługi? Czy e-doręczenie będzie płatne?

Doręczenia elektroniczne będą stanowiły rewolucję w doręczeniach pism urzędowych. Osoby, których nie będzie w domu, gdy odwiedzi je listonosz z listem z urzędu, nie będą musiały iść z awizo na pocztę, by odebrać przesyłkę. Projekt ustawy, który został przyjęty przez Radę Ministrów, wprowadza możliwość wysyłania i odbierania dokumentów drogą elektroniczną z taką samą ważnością, jak robiliśmy to do tej pory listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

E- dorczęcznie: obowiązkowe dla wszystkich?

Elektroniczne doręczenie jest rozwiązaniem dla chętnych. Osoby preferujące kontakt elektroniczny z urzędem będą mogły skorzystać z możliwości otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną. A więc o dogodnej dla nich porze i bez potrzeby wychodzenia z domu. Jednak jeśli ktoś nadal będzie chciał otrzymywać korespondencje urzędową tradycyjną metodą, będzie miał nadal taką możliwość.

Zobacz też: Ceny znaczków na listy - Poczta Polska wprowadza nowy cennik. Sprawdź, ile zapłacisz za wysłanie listu i paczki

Sprawdź też:

E- doręczenie: co zrobić by korzystać z usługi? Czy jest to płatne?

Obywatele i przedsiębiorcy by skorzystać z elektronicznego doręczenia będą musieli posiadać adres do doręczeń, jest to taki cyfrowy adres zamieszkania. Można go uzyskać na dwa sposoby: od operatora wyznaczonego z którego usług korzystać będą wszystkie instytucje administracji publicznej (obywatel czy przedsiębiorca, korzystający z publicznej usługi operatora wyznaczonego będzie miał do niej dostęp ze strony GOV.PL) lub od komercyjnego dostawcy, wtedy jednak adres będzie trzeba kupić.

Usługa doręczenia elektronicznego będzie całkowicie darmowa. Świadczona będzie przez operatora wyznaczonego, którym obecnie jest Poczta Polska. To ona miałaby wyłączność na obsługę urzędowych e-doręczeń do końca 2025 r. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym.

E- doręczenie: od kiedy?

Projekt przewiduje, że ustawa zacznie obowiązywać od 1 października 2020 r.. Będą jednak pewne wyjątki wyjątkami takie jak: korespondencja sądowa, które zaczną wchodzić w późniejszych terminach.

Zobacz też:

Czy pocztą można wysłać wszystko? Przeglądając galerię 10 najdziwniejszych rzeczy, jakie znaleziono w paczkach, można mieć wrażenie, że tak.  Zobacz, co ludzie wysłali pocztą ----->

10 najdziwniejszych rzeczy, jakie ludzie wysłali pocztą

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski