Egzamin gimnazjalny 2012: Część humanistyczna dość łatwa (ARKUSZE, ODPOWIEDZI)

KOS
Fragment "Zemsty" Aleksandra Fredry i jedna z bajek Krasickiego. Takie m.in. teksty pojawiły się w części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego. Uczniowie zakończyli pisanie o godz. 12.15. O wrażenia zapytaliśmy uczniów i dyrekcję Gimnazjum nr 19 w Lublinie.

Stosunkowo łatwy arkusz z języka polskiego i trochę trudniejszy z historii i WOS - tak młodzież podsumowała zadania.

Igor Artur Ciechoński: - Na początku rozwiązywaliśmy zadania z historii i WOS - mówi. - W arkuszu było sporo pytań z rozbiorów i antyku, pojawiły się też pytania z historii sztuki. Po przerwie rozwiązywaliśmy arkusz z polskiego. Składał się z kilku tekstów i pytań do nich oraz z dwóch albo trzech zadań otwartych. Jednym z nich było napisanie rozprawki.

ARKUSZE z pierwszego dnia egzaminów gimnazjalnych:

* Test humanistyczny, JĘZYK POLSKI - PYTANIA
* Test humanistyczny, HISTORIA I WOS - PYTANIA

ODPOWIEDZI

JĘZYK POLSKI

1. Nakłonić ją do oddania ręki Cześnikowi
2. Przesadnie ją komplementuje, chce wywiązać się ze złożonej obietnicy.
3. W rozmowach z kobietami używa zawsze kwiecistego języka.
4. 1BII, 2CI, 3AIII
5. 2 i 3
6. Utwór kończy się sceną pojedynku Cześnika z Rejentem.
7. emocjonalnym stosunku autora do opisywanych zdarzeń
8. atmosferę przed premierą "Zemsty" w Teatrze Rozmaitości
9. wszystkich aktorów grających w przedstawieniu
10. Ówczesna
11. Reżyserska interpretacja "Zemsty" przeszkadza widzom w skupieniu się na tekście sztuki
12. ocalił dzięki niemu życie
13. To, co przykre, może mieć szczęśliwy koniec.
14. Bajka "Podróżny" oparta jest na motywie fantastycznym zaczerpniętym ze świata legend i podań ludowych.
15. wędrujący
16. Nie, biernik liczby mnogiej tego rzeczownika ma dziś wyłącznie końcówkę -ów.
17. zapożyczenia
18. nadzwyczaj, wyjątkowo
19. Dodana cząstka powtarza znaczenie formantu słowotwórczego.
20. -ik, -ek, -ka
21. Jan Miodek w swojej wypowiedzi przestrzega przed nadużywaniem cząstek obcego pochodzenia np. mini-, super-. Skutkami tego zjawiska są: zubożenie języka (wypieranie słów rodzimych) i obniżenie sprawności językowej użytkowników języka polskiego.
22. Wskazówki do rozprawki:
Uczeń powinien odwołać się do wybranych lektur ukazujących realia życia w różnych epokach. Mógł wybrać utwory epickie( np. Krzyżacy, Quo vadis, Syzyfowe prace, Kamienie na szaniec), utwory dramatyczne( np. Zemsta) czy utwory liryczne(np. poezja wojny i okupacji). Należało przedstawić tradycje, obyczaje oraz uwarunkowania historyczne, mające wpływ na życie i postawy ludzi w minionych epokach.

HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

1. IV tysiąclecie p.n.e.
2. Bliskiego Wschodu
3. Cywilizacja rzymska, gdyż wówczas w architekturze rozpowszechniło się zastosowanie łuku.
4. Chronologicznie pierwsze - Podział Cesarstwa Rzymskiego na Wschodnie i Zachodnie; Chronologicznie ostatnie - Rozłam w Kościele, zwany schizmą wschodnią
5. Bolesław Chrobry i Otton III
6. w Gnieźnie
7. PF
8. sprowadzono Krzyżaków na ziemie polskie
9. Pomorze Zachodnie, Pomorze Gdańskie i Śląsk
10. podzielenie państwa pomiędzy swoich synów
11. zdobycie Konstantynopola przez Turków -> odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba -> wyprawa Ferdynanda Magellana dookoła Ziemi+
12.1. nowożytną
12.2. Marcin Luter
12.3. w Niemczech
13. przejął po śmierci ojca władzę w dwóch królestwach
14. Katarzyna II i Fryderyk Wilhelm II
15.1. Wzrost niezadowolenia z absolutnych rządów Ludwika XVI
15.2. Konflikt między przemysłową Północą niewolniczym Południem
15.3. Dążenie mieszkańców kolonii do uniezależnienia się od Wielkiej Brytanii
16.1. chemii
16.2. Prus
16.3. I połowy XXI w.
17. rosyjskim na ziemie znajdujące się pod panowaniem austriackim
18. PP
19. PP
20. utworzyć państwo polskie na ziemiach odebranych Rosji
21. Większość badanych to osoby, które nie potrafiły bądź nie chciały odpowiedzieć na pytanie ankietera (F)
22. rzecznik konsumentów
23. orzekanie w sprawie zgodności ustaw i umów międzynarodowych z ustawą zasadniczą
24.1. Art. 10.02
24.2. Art. 4.1
24.3. Art. 11.1
Sugerowane odpowiedzi i wskazówki do pytań z obydwu arkuszy przygotowali dla nas nauczyciele z Gimnazjum nr 19 im. J. Czechowicza przy ul. Szkolnej w Lublinie.

Po każdym egzaminie na naszej stronie znajdziecie ARKUSZE i ODPOWIEDZI

Jak relacjonuje młodzież z "dziewiętnastki", w rozprawce uczniowie mieli uzasadnić twierdzenie, że literatura pomaga w lepszym rozumieniu historii. Większość tych, z którymi rozmawialiśmy była zadowolona i z tematu, i z formy wypracowania.

Kasia Trykacz, Monika Zgierska, Kasia Kargol, Marlena Skowrońska, Klaudia Rychlik: - Liczyłyśmy na rozprawkę - mówiły. - Jeśli chodzi o temat, można było się opierać na tekstach, które były w arkuszu.

Zdaniem dziewczyn, zdecydowanie trudniejszy był arkusz z pytaniami z historii i WOS. Zwłaszcza te pierwsze mogły dać się uczniom we znaki. - Wymagały konkretnych informacji - mówi Kasia Korgol. - Tu nie było tekstów, w których można było znaleźć odpowiedź. Pytania dotyczyły konkretnych dat i wydarzeń, bez ich znajomości nie można było odpowiedzieć poprawnie.

Dziewczyny były zadowolone z pytań z WOS. - Zdaje się, że w całym arkuszu było ich cztery - mówią. - Dotyczyły bardzo konkretnych rzeczy. Na przykład, gdzie może poskarżyć się osoba, która jest niezadowolona z usług swojego banku.

O stronę organizacyjną egzaminu zapytaliśmy Elżbietę Bolibok, dyrektorkę Gimnazjum nr 19. - Wszystko przebiegło nad podziw sprawnie i spokojnie - mówi. - Z uwagi na to, ze w tym roku egzamin gimnazjalny po raz pierwszy odbywa się w nowej formule, byliśmy przygotowani na ewentualne problemy. Okazało się jednak, że niepotrzebnie. Nikt się nie spóźnił, nikt nie zaspał, wszyscy stawili się w komplecie - śmieje się. - Wiem też, że po egzaminie uczniowie wychodzili zadowoleni. Mam nadzieję, że ich dobry humor przełoży się na wyniki.

W środę część matematyczno-przyrodnicza egzaminu. W czwartek - językowa.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kinga

dla mnie egzaminy były średniej trudości, poszło nawet nieźle, najgorsza dla mnie była chemia fizyka, matma łatwa polski bardzo łatwiutki a historia taka se
pozdrawiam tzrecioklasistów
powodzenia jutro!!:)

j
jaa

no wlasnie moze nie szkola jest dobra ale uczniowie sa b. madrzy !!!!

p
patronat

Dobra szkoła..raczej taka jak każda inna, albo przeciętna..a piszą nie dlatego że taka "niby dobra" a po prostu po znajomości redaktorskiej..takie są fakty

p
poinformowany

Zdziwiona, dziwne jest Twoje pytanie - to nie drugi obszerny artykuł ale kolejny z kilku. Dobra szkoła to i dobrze o niej piszą.

E
Ewka

No pewnie, że dobrze.

z
ziomek

No, gościu, masz rację!!

u
uczeń

Wcale nie było takie trudne, chociaż są różne zdania. A my wiedzieliśmy, że są różne wersje testu.

M
Mega

Są różne wersje testu, więc jak ktos pamięta swoje odpowiedzi to mogą się nie zgadzać z tymi zaproponowanymi.

g
gościu

19 górą !

k
kama

Według mnie polski był naprawdę prosty.
Ale historia i Wos ... to zawaliłam na pewno :(
nie były to za łatwe pytania.

H
Historia i WOS

UWAGA ! W kluczu jest bardzo dużo błędów. Nic mi nie wiadomo aby 95 tez ogłosił Jan Kalwin we Francji itp, itd.

???

klucz jest błędny, bo ani szanowny dziennikarz, ani pseudoegzaminator nie wiedzą, że do zadań zamkniętych odpowiedzi są ułożone przynajmniej wg trzech wersji, stąd nie można wypowiadać się autorytatywnie o odpowiedzi a, b lub c tylko należałoby właściwą odpowiedź przytoczyć

O
Odp

Klucz jest błędny. Od kiedy to Otton 3 i Bolesław Chrobry spotkali się na zjeździe KRAKOWSKIM?
Lepiej to poprawcie.

g
gość

Coś Ci się pomyliło.. Dobrze jest.. ;)

z
zdziwiona

Czy Kurier Lubelski objął patronatem Gimnazjum nr 19. To już drugi obszerny artykuł o tej szkole.. Dlaczego inne gimnazja są bardziej pomijane?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3