Ekspert: Restauracje będą traktować dostawy jako coraz bardziej istotną część działalności i poświęcać jej dużo uwagi

Maciej Badowski
Maciej Badowski

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
- Za niewypał można uznać jeden z elementów pierwszego systemu – przesyłanie zamówień SMS-ami. Restauracje nie zawsze odbierały SMS-y, zdarzało się też wiele nieporozumień. Zbyt często musieliśmy interweniować i przekazywać zamówienia telefonicznie- tłumaczy w rozmowie z AIP Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl. - Zamawiamy dziś bardziej różnorodnie. Na to, co zamawiamy, mają też wpływ trendy, a najważniejszym ostatniej dekady było zdrowie odżywianie- dodaje.

Użytkownicy Pyszne.pl złożyli w ciągu 10 lat działalności serwisu ponad 40 milionów zamówień o łącznej wartości przekraczającej 430 mln euro (prawie 2 miliardy złotych). - Na przestrzeni ostatnich 5 lat serwis zanotował około 30-krotny wzrost. Dynamika rynku delivery oraz skala jego wpływu na przyzwyczajenia konsumentów i branżę gastronomiczną jest fenomenem dekady- uważają przedstawiciele serwisu.

Jak wyglądało zamawianie jedzenia 10 lat temu, a jak dzisiaj. Ile zamówień było składnych wtedy a ile jest teraz, np. w ciągu dnia?

W 2010 roku dostępność oferty gastronomicznej i łatwość korzystania z niej stały na zupełnie innym poziomie. Dostawa jedzenia na telefon funkcjonowała co prawda jeszcze przed powstaniem serwisów do zamawiania jedzenia, jednak miała swoje ograniczenia.

Zamówienia telefoniczne wymagają znajomości numeru i oferty restauracji. Zakładając, że przeciętny mieszkaniec miasta potrafi wymienić około 10 lokali w swojej okolicy i nie wszystkie odpowiadają mu pod względem kulinarnym lub cenowym – jego wybór ograniczał się do dań z dosłownie kilku restauracji. W przypadku przeprowadzki, podróży czy po prostu chęci odmiany, musiał z kolei uzbroić się w cierpliwość i działać metodą prób i błędów.

Informacji o cenach, menu, godzinach otwarcia, obsługiwanych strefach dostaw trzeba było szukać na wielu różnych stronach internetowych, niekiedy nieaktualizowanych na bieżąco.

Zmieniły to serwisy takie jak Pyszne.pl. Dzięki nim użytkownik uzyskuje w jednym miejscu dostęp do wszystkich lokali, które oferują dowóz jedzenia pod wskazany przez niego adres. Może też korzystać z udostępnionych filtrów cenowych i związanych z rodzajem kuchni.

Znaczenie tej zmiany pokazuje przygotowany przez nas raport „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020”. Zgodnie z wynikami zaprezentowanego w nim badania, aż 41 proc. Polaków uważa powstanie serwisów i aplikacji do zamawiania jedzenia online za wydarzenie, które najsilniej wpłynęło na rozwój kultury kulinarnej w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat. Była to najczęstsza odpowiedź, wyprzedzająca na przykład pierwszą w historii gwiazdkę Michelin przyznaną polskiej restauracji (23 proc. wskazań).

Pięć lat po starcie, w 2015 roku w serwisie składanych było ponad 4 tysiące zamówień dziennie, a w 2020 –już ponad 40 tysięcy.

Zmieniły się dania, które zamawiamy? Czy pizza cały czas zajmuje pozycję lidera?

Pizza to danie tradycyjnie kojarzone z dostawami. Nie bez powodu jej popularność w dowozie była od samego początku taka duża – można łatwo podzielić się nią w większym gronie, jest sycąca, idealnie nadaje się na imprezę czy oglądanie meczu. Mimo niesamowitego wzrostu różnorodności dań, które można zamówić, wciąż zajmuje ona pierwsze miejsce.

Faktem jest natomiast, że zamawiamy dziś bardziej różnorodnie, sięgając także po kuchnie świata – takie jak tajska czy indyjska, a w ostatnim czasie także kuchnie takie jak wietnamska czy marokańska. Na to, co zamawiamy, mają też wpływ trendy – według raportu „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020”, najważniejszym trendem ostatniej dekady było zdrowie odżywianie. Klienci zamawiający jedzenie online coraz częściej szukają w ofercie restauracji dań korzystanie wpływających na zdrowie.

Jak wygląda wartość koszyka na przestrzeni tych lat.

Obserwujemy jej sukcesywny wzrost co roku, obecnie wynosi niecałe 45 złotych. Wzrost tej kwoty wiąże się z coraz szerszą ofertą restauracji, obejmującą dania ze średniej i wyższej półki.

Jednocześnie jednak wiele restauracji dba o to, aby umożliwić zamówienie np. obiadu dla jednej osoby, co zwykle oznacza wartość zamówienia na poziomie około 25-30 zł.

Użytkownicy zamawiający regularnie, na przykład codziennie w tygodniu roboczym, stanowią ważną grupę klientów Pyszne.pl.

Kamień milowy jeżeli chodzi o zamawianie jedzenia to?

Dla nas na pewno było to przekroczenie 1 miliona zamówień na Pyszne.pl w jednym miesiącu – nastąpiło to w październiku 2018. Dla naszego zespołu, w którym wiele osób jest z nami od bardzo dawna, była to nagroda za lata rozwijania serwisu. Dla mnie i drugiego współzałożyciela Pyszne.pl Piotra Czajkowskiego było to też bardzo mocne potwierdzenie, że nie pomyliliśmy się, stawiając 10 lat temu wszystko na jedną kartę - odrzucając inne możliwości zawodowe, inwestując oszczędności, wkładając w to mnóstwo serca i pracy. Ten pierwszy milion zawsze najtrudniej zdobyć, potem jest już z górki :)

Co było najbardziej nietrafionym rozwiązaniem? Mówiąc wprost- co było kompletnym niewypałem?

Za niewypał można uznać jeden z elementów pierwszego systemu – przesyłanie zamówień SMS-ami. Restauracje nie zawsze odbierały SMS-y, zdarzało się też wiele nieporozumień.

Zbyt często musieliśmy interweniować i przekazywać zamówienia telefonicznie. W efekcie w restauracjach pojawiły się terminale GPRS – rozwiązanie bardzo kosztowne, ale najlepiej dostosowane do potrzeb w tamtym czasie. Obecnie dołączające do Pyszne.pl restauracje częściej wybierają specjalne oprogramowanie niż owo urządzenie.

31 stycznia 2015 roku zorganizowaliśmy też „Darmowy Dzień Jedzenia”. Wzrost zainteresowania znacznie przekroczył oczekiwania, nie wytrzymały tego nasze serwery. Klienci nie byli zbyt zadowoleni... Udało nam się jednak przekuć tę sytuację w coś pozytywnego. Wytłumaczyliśmy przyczyny problemu naszym klientom oraz wynagrodziliśmy im to kodem rabatowym. Dzięki temu każdy nowy użytkownik Pyszne.pl miał okazję spróbować zamawiania jedzenia przez internet. Pozyskaliśmy wówczas tylu nowych konsumentów, że w ostatecznym rozrachunku uważamy akcję za duży sukces.

Jakie trendy stoją przed rynkiem?

Na pewno dalszy wzrost rynku delivery (zamawiania jedzenia z dostawą), który będzie odciskał swój ślad zarówno na codziennych zwyczajach żywieniowych milionów Polaków, jak i biznesie gastronomicznym. Restauracje będą traktować dostawy jako coraz bardziej istotną część działalności i poświęcać jej dużo uwagi.

Poszukiwać będą wiedzy, a my jako serwis, który doświadczenie zbiera od 10 lat, jesteśmy gotowi służyć im radą i danymi. Każda partnerska restauracja może liczyć na wsparcie doradców, a częścią szerzej zakrojonego programu edukacyjnego jest stworzony wraz ze znawcami rynku poradnik dla restauracji.

Eksperci mówią też o nasyceniu się rynku różnorodnością jedzenia i rosnącej roli jakości - coraz bardziej liczy się, z jakich produktów przygotowano danie, skąd pochodziły, jak zostały pozyskane oraz kwestie ekologiczne i etyczne. Era świadomego klienta restauracji wchodzi w fazę bardzo dojrzałą. Restauracje, które się do tego dostosowują, znacznie zwiększają swoje szanse na sukces.

Na co najczęściej skarżą się klienci? Opóźnienia? Zimne dania?

Kluczowy jest czas dowozu. Głodny klient nie może czekać na jedzenie zbyt długo, poza tym w zbyt długim transporcie jedzenie traci swoje właściwości. Szybszy dowóz to jednak często większe nakłady. Restauracje stają przed wyzwaniem trzymania w ryzach kosztów.

Organizacja dostaw to przedsięwzięcie bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać. Biorąc pod uwagę, że klienci niechętnie płacą za dowóz, a maksymalna akceptowana kwota w wielu przypadkach wynosi 5 zł, konieczne jest dobre zbalansowanie przez restauracje czasu i kosztu dowozu.

Na rynku widoczne jest coraz bardziej świadome podejście restauracji w tym zakresie. Generalne standard dostawy znacznie wzrósł w ciągu ostatnich lat i będzie nadal zdecydowanie wzrastał.

Co Was zaskoczyło przez te 10 lat ?

Najbardziej dynamika i tempo rozwoju Pyszne.pl – w sensie pozytywnym, oczywiście. W latach 2015-2016 wzrost Pyszne.pl potrafił przekraczać 100 proc. rocznie, co tylko pokazało, jak duże było zapotrzebowanie konsumentów na nasz serwis. Dziś rynek jest już w bardziej dojrzałej fazie, więc obserwujemy raczej stopniowe wzrosty.

Liczby i fakty z raportu Pyszne.pl „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020”

1. Na kulturę jedzenia w naszym kraju największy wpływ zdaniem Polaków miały:

  • 41% respondentów – powstanie serwisów i aplikacji do zamawiania jedzenia z dowozem
  • 23% – zdobycie przez polską restaurację – Atelier Amaro – pierwszej w historii gwiazdki Michelin
  • 14% – emisja pierwszej edycji programu Masterchef
  • 7% – zajęcie przez Warszawę trzeciego miejsca w międzynarodowym rankingu miast przyjaznych wegetarianom

2. Dania, których w ciągu ostatnich 10 lat Polacy spróbowali po raz pierwszy:

  • 55% – sushi
  • 35% – hummusu
  • 34% – curry
  • 20% – azjatyckie pierożki na parze
  • 17% – hiszpańskie tapas

3. Nowe doświadczenia kulinarne Polaków na przestrzeni ostatnich 10 lat:

  • 46% – spróbowało nowych rodzajów owoców
  • 40% – ugotowało nieznane przedtem danie
  • 39% – zamawiało jedzenie z dostawą – telefonicznie
  • 38% – zamawiało jedzenie z dostawą – online
  • 36% – podczas zagranicznych podróży próbowało lokalnych dań

4. Na zmianę zwyczajów żywieniowych Polaków najsilniej wpłynęły następujące trendy:

  • 31% – zdrowe odżywianie
  • 17% – popularyzacja zamawiania jedzenia online
  • 10% – popularyzacja nowych kuchni, np. azjatyckiej czy gruzińskiej
  • 9% – wegetarianizm i weganizm
  • 7% – popularyzacja food trucków

5. W ciągu ostatniej dekady wzrosło zainteresowanie Polaków różnymi aspektami jedzenia:

  • o 67% – gotowaniem
  • o 48% – trendami kulinarnymi
  • o 46% – modnymi daniami i kuchniami świata
  • o 48% – nowo otwieranymi restauracjami w miejscu zamieszkania

Materiał oryginalny: Ekspert: Restauracje będą traktować dostawy jako coraz bardziej istotną część działalności i poświęcać jej dużo uwagi - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Świetna informacja ;) Ja ostatnio coraz częściej jedzenie zamawiam przez roomservice, bo jest to dla mnie najwygodniejsza opcja. Nie muszę wychodzić z domu żeby smacznie zjeść :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3