Ekspresową drogą dojedziemy do granicy. Trasa S17 wydłuży się aż do Hrebennego

Artur Jurkowski
Powstanie 120-kilometrowego odcinka trasy S17 od obwodnicy Piask (na zdj.) do Hrebennego może kosztować 4,6 mld zł
Powstanie 120-kilometrowego odcinka trasy S17 od obwodnicy Piask (na zdj.) do Hrebennego może kosztować 4,6 mld zł GDDKiA Lublin
Najpóźniej w 2025 r. kierowcy pojadą ekspresówką na odcinku od Piask do Hrebennego. Łącznie chodzi o 120 km drogi. Powstanie m.in. obwodnica Zamościa czy druga nitka obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

Tanio nie będzie. A to pieniądze, która trzeba wydać, aby w ogóle można było zacząć przymierzać się do szukania wykonawcy robót przy budowie kolejnego odcinka trasy S17. Chodzi o koncepcję programową drogi na odcinku od Piask do Hrebennego. Wczoraj GDDKiA poznała oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentacji. - Dziesięć firm jest zainteresowanych opracowaniem dokumentacji – informuje Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Jedno zadanie, trzy części

GDDKiA podzieliła zadnie na trzy części. Pierwsza (44 km) obejmuje odcinek od Piask do Łopiennika i od Krasnegostawu do Zamościa Sitańca. Oferty wahały się od 7 do 12,2 mln zł. GDDKiA zarezerwowała na ten cel 10,7 mln zł. Drugie zadanie (54,2 km) dotyczy trasy Zamość Wschód – Hrebenne. Firmy oczekują za opracowanie koncepcji 8,2 - 13,9 mln zł (GDDKiA ma do dyspozycji 12,3 mln zł). Ostatni fragment (21,8 km) to droga między Łopien-nikiem a Krasnymstawem oraz odcinek Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. Oferty wahają się od 4,3 do 12,9 mln zł (drogowcy przeznaczyli na ten cel 5 mln zł).

CZYTAJ TEŻ: Zmiany w prawie jazdy. Co nas czeka w 2019 r.?
Koncepcja programowa to pierwszy krok do realizacji inwestycji. - Chodzi o opracowanie rozwiązań w oparciu o które powstanie później projekt drogi, czyli dokumentacji pokazującej bardziej szczegółowe rozwiązania z uwzględnieniem obsługi ruchu lokalnego. Projektanci przeprowadzą analizę i prognozę ruchu, opracowania geodezyjne i kartograficzne dla celów projektowania dróg, a także opracowania geologiczno–inżynierskie, hydrogeologiczne, geotechniczne i hydrologiczno-hydrauliczne – wyjaśniał Nalewajko.

Ekspresówką do granicy. Potrzeba 120 km drogi

Łącznie wybudowanych będzie 120 km nowej drogi. Będzie to trasa dwujezdniowa, a każda jezdnia ma mieć dwa pasy ruchu. W ramach inwestycji wykonana zostanie też druga jezdnia na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Nowa ekspresówka powstanie obok obecnej DK17.

GDDKiA przeanalizuje teraz złożone oferty. Rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umów z firmami, które przygotują koncepcję programową planowane jest na połowę kwietnia.

W oparciu o koncepcję programową ogłoszony będzie przetarg na realizację inwestycji. - Realizacja całości trasy S17 od Piask do Hrebennego w systemie projektuj i buduj planowana jest na lata 2021-2025 i ma zapewnione finansowanie w ramach zwiększonego do 135 mld zł limitu wydatków na Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 z perspektywą do 2025 r. – mówi Nalewajko.

Koszt budowy 120-kilometrowego odcinka S17 może przyprawić o zawrót głowy. Szacunki mówią, że wydatki sięgną 4,63 mld zł. Tyle zapisano w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

Zdaniem Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury S17 na odcinku Piaski – Hrebenne „jest bardzo potrzebna dla domknięcia szkieletu komunikacyjnego Polski Wschodniej”.

ZOBACZ TEŻ: Z wizytą na budowie S17(czerwiec 2018)

Budowa trasy S17. Na odcinku od Kurowa do granicy województw...

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stiopa

Taaak bo na wschod od Lublina to chodzą niedźwiedzie polarne

S
S17

To prawda, S12 też jest ważna. Obwodnica Chełma ma już KP w realizacji, na resztę jest otwarty przetarg, ale na to wygląda, że stanął(oferty są otwarte, ale nie wybrano najkorzystniejszej i nie ma podpisanych umów). Kwestia jest taka, że S17 Piaski-Hrebenne i S12 obwodnica Chełma mają zapewnione finansowanie budowy z programu PBDK 2014-2023, a reszta S12 do granicy jest na liście rezerwowej, czyli będą budowane, jak będą oszczędności w przetargach.

S
S17

To proszę sobie zobaczyć jak wygląda dobowe natężenie ruchu na odcinkach Piaski-Zamość i Zamość-Hrebenne w stosunku do Piaski-Chełm i Chełm-Doruhusk. Wartośc o 20-30% większe na korzyść S17 kontra S12. Ostatnie takie badanie było w 2015 roku(GPR). Za rok będzie realizowane kolejne i wartości będą jeszcze większe.

k
kierowca

Kazdy sobie rzepke skrobie i w głowie ma tylko własny interes. Bardzo sie ciesze ze w koncu powstanie cała S17 od prawie 15 lat tłuke się dk17 zmc-wwa i zawsze to była 4-godzinna mordęga. Chełmianom również życze budowy s12, te drogi powinny byc wybudowane lata temu..

k
kjh

Na polskie mięso dalej embargo na Ukrainie?

d
dvd

Tylko że większy ruch jest na drodze nr 12 Lublin - Chełm - Dorohusk. Jest to główny szlak na Kijów, dziwne że w GDDKiA nikt tego nie widzi....

M
Mmmm

Przecież obie trasy robią dla Niemców i Holendrów po to aby bez problemu mogli transportować produkty rolne z ukrainy:)

b
bob

to droga nie dla Polaków tylko chory człowiek myśli że Ukraińcy to są nasi przyjaciele

a
a SIO

Mniej mówić więcej robić , do Warszawy Pendolino mieliśmy jeździć , a pomiędzy świtoduską a Lubartowską miały być garaże na 3 pozimach - a to wszystko trzecia prawda ks Tichnera

K
K2

droga do granicy? Ja chcę szybką kolej do Warszawy! Mam nadzieję, że jeszcze przed emeryturą się doczekam?

Dodaj ogłoszenie