Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspresówką do Białegostoku. Ile trzeba wydać na budowę 40 kilometrów Via Carpatii od Międzyrzeca Podlaskiego do Kocka?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Ponad 1,1 mld zł za budowę 40 kilometrów ekspresówki między Międzyrzecem Podlaskim a Kockiem – to wartość najniższych ofert złożonych w przetargu na budowę fragmentu S19. Złożyła je firma z Chin. Kwota jest o ok. 300 milionów niższa od tej, którą GDDKiA jest gotowa wydać na inwestycję.

Może być dużo taniej – GDDKiA poznała w piątek (19.11) oferty złożone w przetarg na budowę ekspresówki między Międzyrzecem Podlaskim a Kockiem. Łącznie chodzi o 40 kilometrów nowej drogi. Trasa będzie miała dwie jezdnie, każda z dwom pasami ruchu.

Zlecenie obejmuje wykonanie projektu (wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń) oraz samą budowę trasy. Inwestycja została podzielona na dwie części.

Pierwsza obejmuje odcinek o długości 22 km od Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia Podlaskiego. GDDKiA zarezerwowała na ten cel 645,5 mln zł. O kontrakt walczy osiem firm i konsorcjów. Złożone przez nie oferty wahają się od 570,7 mln zł do 690,5 mln zł. W sześciu przypadkach chodzi o kwoty niższe niż ta określona przez GDDKiA. Najtańszą ofertę złożyła chińska firma Stecol Corporation. Firma w styczniu tego roku wygrała już przetarg na budowę fragmentu autostrady A2 między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami (13 km).

- Na początkowym fragmencie, o długości ok. 3 km, trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19. Następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę – opisuje przebieg przyszłej ekspresówki Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału GDDKiA, który prowadzi postępowanie przetargowe.

Zaplanowano dwa węzły drogowe. Pierwszy to Kąkolewnica, w okolicach miejscowości Grabowiec, drugi to Radzyń Podlaski Północ. Do wybudowania przyszły wykonawca będzie miał 11 wiaduktów, cztery mosty oraz sześć przejść dla pieszych.

Druga część przetargu dotyczy budowy 18 km odcinka między Radzyniem Podlaskim a Kockiem. GDDKiA może wydać na budowę 783,6 mln zł. O kontrakt bije się siedem firm i konsorcjów (wszystkie złożyły też oferty na pierwszą część zlecenia). Oferty wahają się od 560 mln zł do 733,4 mln zł. I w tej części postępowania najtańsi są Chińczycy ze Stecol Corporation.

Ta cześć ekspresówki została zlokalizowana w korytarzu obecnej DK19.

- W ramach zadania wybudowane zostanie m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego, a także dwa węzły: Radzyń Podlaski Południe, który został zaplanowany na skrzyżowaniu z DK63, oraz Borki – informuje Pawelec-Buras.

Planowane jest powstanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: Sitno oraz Paszki. Ponadto na trasie pojawi się m.in. siedem wiaduktów, dwa przejścia dla zwierząt.

Na wykonanie inwestycji GDDKiA daje 39 miesięcy. Wszystkie firmy startujące w przetargu deklarują skrócenie tego terminu o trzy miesiące.

- Podpisanie umów planowane jest w przyszłym roku – zapowiada Pawelec-Buras.

Z tego fragmentu S19 kierowcy będą mogli skorzystać na przełomie 2025/2026 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski