Elektrobusy dla Lublina. 12 pojazdów, każdy średnio po prawie 2,7 miliona

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Ponad 32 mln zł wyda lubelski ZTM na kupno kolejnych autobusów elektrycznych. Łącznie chodzi o 12 pojazdów
Ponad 32 mln zł wyda lubelski ZTM na kupno kolejnych autobusów elektrycznych. Łącznie chodzi o 12 pojazdów Archiwum
Udostępnij:
Ponad 32 mln zł wyda lubelski ZTM na kupno kolejnych autobusów elektrycznych. Łącznie chodzi o 12 pojazdów. Dostarczy je Solaris. Siedem z nich dojedzie do Lublina w listopadzie 2021 r., pozostałe w kwietniu 2022 r.

Klamka zapadła. Solaris dostarczy kolejne dwie transze elektrycznych autobusów do Lublina. ZTM rozstrzygnął we wtorek dwa przetargi na dostawę pojazdów. I nie będą to tanie zakupy. Wartość obu zamówień opiewa na kwotę ponad 32 mln zł.

- Autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, o długości 12 metrów, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane i klimatyzowane. Na pokładzie pojazdów znajdą się biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką. Nowy tabor będzie miał zamontowane bramki liczenia pasażerów oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych – opisuje pojazdy Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM Lublin.

W każdym elektrobusie ma być co najmniej 27 miejsc siedzących. Łącznie w pojeździe ma zmieścić się nie mniej niż 70 pasażerów.
Solaris był jedyną firmą, która wystartowała w przetargu. W pierwszym – na dostawę pięciu pojazdów złożyła ofertę o wartości 13,4 mln zł. W drugim – na siedem elektrobusów - zażyczyła sobie za ich dostarczenie 18,77 mln zł. W obu przypadkach oferty Solarisa była nieznacznie niższa od kwoty, którą na zakupy przeznaczył ZTM.

Dostawy siedmiu pojazdów jest przewidziana na listopadzie 2021 roku, a kolejnych pięciu – na kwiecień 2022 roku. – Siedem autobusów elektrycznych zostanie skierowanych na linie: nr 1, 6 i 7, zaś pozostała „piątka” do obsługi linii nr 2 – zapowiada Góźdź.
Jeszcze nie wiadomo kiedy ZTM podpisze umowę na dostawę pojazdów. Będzie mógł to zrobić dopiero po zakończeniu kontroli uprzedniej przeprowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych. To standardowa procedura dotycząca wszystkich zamówień realizowanych przy współudziale środków unijnych, których wartość przekracza 10 mln euro.

- W związku z podpisanymi kontraktami z firmą Solaris, oczekujemy dodatkowo na dostawę 35 pojazdów elektrycznych (20 elektrobusów i 15 trolejbusów przegubowych). Ich dostawy rozłożone są na okres od listopada 2020 roku (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 roku (10 trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych) – dodaje Góźdź.

Elektryki potrzebują ładowarek.

Budowę 96 ulicznych ładowarek dla samochodów elektrycznych zakłada program ogłoszony przez ratusz. Ładowarki mają być ogólnodostępne. Każda będzie mogła jednocześnie obsługiwać dwa pojazdy. Ładowarki maja być gotowe do końca tego roku. Trwają konsultacje społeczne dotyczące lokalizacji zaproponowanych przez ratusz.
W Lublinie (miasto powyżej 300 tys. mieszkańców) powinno być – zgadnie z przepisami – 210 punktów ładowania. Do uzyskania tego poziomu brakują 192 punkty. I te właśnie powstaną w 96 lokalizacjach (każde takie urządzenie to dwa punkty do ładowania).
Na liście przedstawionych lokalizacji są m.in. Unii Lubelskiej, Braci Wieniawskich, Chodźki, Łabędzia, Magnoliowa, Stadionowa (6 urządzeń), Zamojska.

Konsultacje potrwają do 6 kwietnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Morawiecki prezydentem? Polacy mówią: tak!

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Danny

To unijne pieniądze tylko na autobusy, nie ma możliwości ich przesunięcia na inne zadania..85% dofinansowania, z Unii, Miasto płaci 15%. Nie wykorzystają to przepadnie. Trochę realizmu

G
GG

Czy tą rozrzutnością chcemy stworzyć pozory troski o nasze środowisko?

G
Gość

Biorąc pod uwagę obecną sytuację ten zakup powinien zostać anulowany. Pieniądże będą potrzebne na walkę z epidemią i jej skutkami.

G
Gość
24 marca, 12:58, Japolan:

Dojenie Lublina, i to podczas zarazy.

24 marca, 13:08, Gość:

Zakup elektrycznych autobusów to dojenie? Poje... cię do reszty? To ekologia. Dzięki takim zakupom, w zimie będziesz oddychał czystszym powietrzem gamoniu!

Tak będę oddychał czystym powietrzem. Kupuje się autobusy i jednocześnie ogranicza ilość kursów. Ludzie przesiadają się do samochodów i zanieczyszczenie rośnie. Taka jest polityka władz Lublina. Kilkadziesiąt nieużywanych trolejbusów rdzewieje na zajezdni. Grube miliony wydano na trolejbusy i tylko generują koszty.

G
Gość
24 marca, 13:07, Gość:

"I nie będą to tanie zakupy" I po co takie idiotyczne wstawki? To ma być dziennikarstwo? To jeszcze Kurier Lubelski czy już Plotek albo Pudelek?

to tylko i aż czołowa gazetka miasta inspiracji wiedziona przez mitomana

b
bct
24 marca, 12:58, Japolan:

Dojenie Lublina, i to podczas zarazy.

To nie dojna zmiana tylko Żuk z PO kolejny raz wywala kasę na ZTM.

l
lublinianin

Kolejne 32 mln zł wyda lubelski ZTM razem l linją trolejbusową za 170 mln którą Żuk oszpecił miasto wyjdzie ponad 200 mln na to dziadostwo co jeździ po Liblinie Chyba CBA powinno sie zająć wydatkami lublina na ZTM. Teraz kupują elektryczne autobusy po co było budować linie dla 15 trolejbusów za tak ciężkie pieniądze skoro teraz kupuje sie elektryczne autobusy To chyba był wielki przekręt.

m
morowe

trupy będą wozić...albo powietrze

J
Japolan

Dojenie Lublina, i to podczas zarazy.

s
ssss

....interes życia.... :((((

Przejdź na stronę główną Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie