Epidemia daje komunikacji w kość. W kasie może zabraknąć nawet 40 milionów

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Małgorzata Genca/zdjęcie ilustracyjne
Tylko w kwietniu o 5 mln zł spadły wpływy ze sprzedaży biletów w komunikacji miejskiej. To efekt epidemii koronawirusa i związanych z nią ograniczeń w liczbie osób mogących podróżować autobusami i trolejbusami. Kiedy sytuacja wróci do normy? Nie wiadomo.

- Jeśli zakaz dotyczący limitu pasażerów w autobusach zostanie utrzymany, to żaden system komunikacji zbiorowej w kraju tego nie wytrzyma

– nie ukrywa Grzegorz Malec, dyrektor ZTM Lublin. We wtorek nad sytuacją komunikacji miejskiej w Lublinie w okresie koronawirusa debatowali radni miejscy z komisji budżetowo – ekonomicznej. Wnioski nie napawają optymizmem.

- W wariancie pesymistycznym nasze dochody na koniec roku mogą być nawet o 40 mln zł mniejsze niż zakładane – przyznaje Malec.

To połowa tego, co miała dać sprzedaż biletów w tym roku. Wpływy były szacowane na 80 mln zł. - 40 milionów mniej? To szokująca kwota – podkreśla Bartosz Margul, przewodniczący Komisji Budżetowo – Ekonomicznej RM Lublin.

ZTM tłumaczy, że te wyliczenia są oparte o założenie, iż dochody z biletów w wakacje będą wynosiły 40 proc. zakładanej kwoty, a jesienią – 60 proc. – Kluczowa będzie jesień. W optymistycznym wariancie brak może wynieść 20, a nie 40 milionów złotych. Ale tak naprawdę wszystko, co dotyczy przyszłości, to na razie wróżenie z fusów.

Czytaj także

Pewne są natomiast dotychczasowe wpływy. Za pierwszy kwartał tego roku ZTM miał dochód ze sprzedaży biletów w wysokości 16,4 mln zł. – Głównie są to środki, które wpłynęły do nas pod koniec lutego. Sytuacja pod koniec marca była już tragiczna: spadek dochodów w stosunku do planowanych kształtował się na poziomie 90 proc. – wylicza Malec.

W marcu na sprzedaży biletów ZTM zarobił 4,5 mln zł (rok wcześniej – było to 6,3 mln zł). W kwietniu było jeszcze gorzej. – Dochody wyniosły 1,2 mln zł, a powinno być 6,2 mln zł – mówi Malec.

Samorządy chcą, aby ministerstwo zdrowia zmieniło limity liczby pasażerów. Obecnie może w pojazdach być zajęta tylko połowa miejsc siedzących. – Gdyby ten limit zwiększyć dwa razy, to na kolejne dwa, trzy tygodnie by to wystarczyło – ocenia Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin. I dodaje: - Obecnie potencjał przewozowy w naszych pojazdach jest obniżony o ok. 90 proc.

Np. w przegubowym mercedesie, który ma w sumie 151 miejsc (109 stojących i 42 siedzące) może podróżować 21 pasażerów.

Czytaj także

MPK wylicza też, że ponosi dodatkowe koszty związane z przeciwdziałaniem epidemii. W ramach „pakietu antywirusowego” dezynfekowane są przystanki. Podobnie jest z pojazdami: autobusy i trolejbusy też są dezynfekowane, ze szczególnym uwzględnieniem poręczy, biletomatów, kasowników i przycisków. Zawieszona została funkcja „ciepłego guzika” (kierowcy zatrzymują się na wszystkich przystankach niezależnie od ich statusu). Wyznaczono strefy buforowe, które obejmują obszar w rejonie kabiny, pierwszych drzwi oraz pierwszych siedzeń. – Na płyny dezynfekujące, maseczki, rękawice wydaliśmy 150 tys. zł – wylicza Fulara.

Epidemia przynosi jednak nie tylko straty. Daje też oszczędności. Na czym? Chodzi o koszty zakupu paliwa. – Za litr oleju napędowego płacimy tyle co w 2017 r. – mówi Fulara.

W 2017 r. MPK kupowało olej napędowy po 3,34 zł. W 2019 ta stawka wynosiła już 3,85 zł.

Więcej ulg, mniej dochodów

ZTM przedstawił też wyniki finansowe za 2019 r. Dochody wyniosły 104,3 mln zł. – Były na poziomie 93 proc. przyjętych założeń – wylicza Malec.

Najwięcej do kasy ZTM przyniosła sprzedaż biletów. Dało to 75 mln zł. To mniej niż w 2018 – 80,9 mln zł oraz 2017 r. – 84 mln zł. – Skąd ten spadek w ciągu ostatnich trzech lat? – dopytuje Jadwiga Mach, radna koalicji.

- Czy mieszkańcy przestali korzystać z komunikacji zbiorowej i przesiedli się do własnych pojazdów? – sekunduje Dariusz Sadowski, radny koalicji.

ZTM tłumaczy spadek dochodów ze sprzedaży głównie wprowadzonymi ulgami. Od stycznia 2018 r. za darmo korzystają z komunikacji uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów, a od kwietnia 2019 r. – seniorzy 65+. – W przypadku seniorów mówimy o kwocie ok. 7 mln zł, jeśli chodzi o uczniów jest to ok. 3 mln zł. Łącznie mamy ok. 10 mln zł. A to, że te grupy nie płacą za bilety nie oznacza, że zrezygnowały z podróżowania komunikacją miejską – tłumaczy Malec.

Dzierżawa m.in. kiosków, gablot dała 20 mln zł, mandaty za brak biletu - pond 1,7 mln zł, gminy sąsiadujące z Lublinem za kursy na ich ternie zapłaciły 5,5 mln zł, a kary za zerwanie umów przez Warbus (w czerwcu 2019 r. przestał wozić pasażerów) i Ursusa (dostawa 10 trolejbusów) – 3,5 mln zł.

Wydatki ZTM w 2019 r. sięgnęły 234 mln zł, z czego inwestycje stanowią 25 mln zł, a wydatki bieżące 209 mln zł.

W 2019 r. ratusz dołożył do działalności ZTM ok. 100 mln zł.

Czytaj także

Zaostrzenie restrykcji. Cała Polska w strefie czerwonej

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michaił

Prawda jest taka że takim zarządzającym jak Pan Malec zawsze będą kłopoty.To za jego kadencji wróciły do Lublina wysoko podłogowe Jelcze. Przez dotacje z Unii nie można przeprowadzić następnego przetargu po warbusie.Chyba jest jakiś problem bo już 2 firma zrezygnowała w taki sposób pierwszą był PKS ZIELONA GÓRA.Siatka połączeń jest beznadziejna przeważnie trzeba jechać do centrum żeby dostać się na 2 koniec miasta. Rozwój lubelskiej komunikacji jest na słabym poziomie wprowadzaja ilość miejsc na dla WÓZKÓW.W Europejskich miastach takie wytyczne są od 30lat. PO2 NP W EDINBURGU KIEROWCA KAŻDEGO WITA JEST JEDNO WEJŚCIE POKAZUJĘ SIĘ BILET I NIE TRZEBA Kontroli biletów. I jest ubrany w garnitur a unas wczoraj widziałem kierowcę w DRESACH . DLA MNIE OBIEKTYWNIE PATRZĄC PAN MALEC NIE NADAJE SIĘ DO PROWADZENIA ZTM-U

j
jacek

Pozabierać te bezmyślne/propagandowe ulgi i wystarczy...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3