Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firma Bogdan Motors z Łucka i lubelski Ursus zbudują trolejbusy

Maja Golub
Jeden z trolejbusów wyprodukowanych przez korporację Bogdan Motors na ulicach Łucka
Jeden z trolejbusów wyprodukowanych przez korporację Bogdan Motors na ulicach Łucka Maja Golub
Właścicielem ukraińskiej korporacji Bogdan Motors, która wspólnie z lubelską spółką Ursus wygrała przetarg na produkcję trolejbusów dla Lublina, jest jeden z najbogatszych Ukraińców Petro Poroszenko. Nazywany także… królem czekolady". Jego majątek szacowany jest na 866 milionów dolarów.

Poroszenko nie pochodzi z Wołynia. Niewiele też osób w Łucku zna go osobiście, a ci, którzy znają, nie chcą się o nim wypowiadać. Na jego stronie internetowej można przeczytać, że urodził się w rejonie Odessy, ukończył z wyróżnieniem studia na Kijowskim Państwowym Uniwersytecie w Katedrze Stosunków Międzynarodowych i Prawa Międzynarodowego. W latach 90. był dyrektorem generalnym koncernu Ukrpro-minwest, a w1998 r. został ukraińskim deputowanym (posłem). Według Wikipedii tworzył Partię Solidarności, z którą wszedł do Naszej Ukrainy. Był jednym z przywódców i sponsorów "pomarańczowej rewolucji". W 2007 r. został mianowany szefem rady Narodowego Banku Ukrainy, a 9 października 2009 roku został ministrem spraw zagranicznych. W 2012 r. objął stanowisko ministra rozwoju gospodarczego i handlu.

Petro Poroszenko inwestuje w wiele przedsięwzięć, m.in. ma fundację, która pomaga sierotom oraz utalentowanym dzieciom. Oprócz firmy Bogdan Motors jest też właścicielem cukierniczej korporacji Roshen i to właśnie dlatego często nazywany jest "królemczekolady". Roshen produkuje rocznie 450 tys. ton wyrobów cukierniczych (czekolady, cukierków, ciastek) i - jak się sam chwali - jest jednym z największych producentów słodyczy na świecie. Wyroby sprzedaje na Ukrainie, ale także w Rosji, Azji Środkowej, Niemczech i w Stanach Zjednoczonych.

Według ukraińskiego wydania magazynu Forbes, w 2011 r. Poroszenko był na trzynastym miejscu rankingu najbogatszych ludzi na Ukrainie z majątkiem 866 mln dolarów.

Sama korporacja Bogdan jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się spółek na Ukrainie. Produkuje autobusy, trolejbusy, samochody osobowe, ciężarowe i dostawcze. Przedstawiciele fabryki odmówili wypowiedzi dla Kuriera. Na stronie internetowej firmy można przeczytać, że moce produkcyjne korporacji Bogdan, pozwalają na zmontowanie od 120 do 150 tys. aut osobowych, do 90 tys. autobusów i trolejbusów wszystkich klas, a także ok. 15 tys. samochodów ciężarowych i sprzętu specjalistycznego. Inwestycje w korporację sięgnęły 440 mln dolarów. Fabryki spółki znajdują się w Łucku, Czerkasach i w Autonomicznej Republice Krymu. Korporacja współpracuje z koreańskim koncernem Isuzu Hyundai oraz indyjskim Ashok Leyland, a także z Iveco. Chwali się, że w tym roku na rosyjskie i europejskie rynki trafią autobusy hybrydowe i rozpocznie produkcję aut na gaz. Pojazdy eksportowane są m.in. do: Serbii, Gruzji, Rosji, a także Polski.

Produkcję trolejbusów korporacja Bogdan uruchomiła w Łucku w 2008 r. W ofercie ma kilka modeli. W wywiadzie opublikowanym na stronie internetowej firmy wiceprezes Bogdana, Bogdan Hunchyk, powiedział, że spółka zatrudnia tylko w Łucku 1200 osób, a przeciętne wynagrodzenie w firmie wynosi około 3000 hrywien (czyli 1184 zł).

Elena Komar, szef promocji zatrudnienia i świadczenia usług dla pracodawców z Wołyńskiego Regionalnego Centrum Zatrudnienia, twierdzi, że to jeden z najlepszych pracodawców w mieście: - Jest niezawodny i wiarygodny. Ludzie pracują w dobrych warunkach - chwali.

Firma Bogdan, wspólnie z lubelskim Ursusem, wyprodukuje dla Lublina 38 niskopodłogowych 12-metrowych trolejbusów. Pojazdy mają być montowane w Lublinie, w oparciu o podzespoły dostarczane z Ukrainy. Sama konstrukcja to zaprojektowany przez Ukraińców trolejbus T70116 (nagradzany jako jeden z najlepszych produktów Ukrainy). Mają być bardzo nowoczesne, wyposażone m.in. w regulację temperatury zarówno w strefie dla pasażerów, jak i w kabinie kierowcy, a także w urządzenia do obliczenia opłaty za podróż, system GPS i inne nowinki techniczne. Jego podstawowym atutem ma być wyposażenie w dodatkowy napęd, czyli baterię akumulatorów. Dzięki temu rozwiązaniu będzie w stanie jeździć po trasach, na których nie ma trakcji trolejbusowej. Trolejbusy będą więc mogły jeździć po mieście zastępując autobusy. Lubelski Zarząd Transportu Miejskiego za 38 nowych trolejbusów zapłaci ponad 60 mln zł.

Wątpliwości co do wyboru producenta trolejbusów dla Lublina zgłaszał drugi uczestnik przetargu - Solaris Bus&Coach. Firma złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. We wtorek izba nie znalazła jednak podstaw do uchylenia rozstrzygnięcia przetargu.

Historia łuckiej fabryki

W latach 50. Łucka Fabryka Samochodów produkowała części zamienne do GAZ-51 i GAZ-63, od września 1959 r. zajmowała się budową maszyn, a później została przekształcona w wytwórnię aut. Produkowano w niej samochody ZAZ-969. W 1979 roku do produkcji wszedł nowy, udoskonalony model ŁuAZ-969m. 28 grudnia 1995 r. fabryka została przekształcona z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną Łucka Fabryka Samochodów (ŁuAZ SA). Kapitał zakładowy wynosił 18 999 540 hrywien (7 411 000 zł). W lutym 2000 r. została zawarta umowa z koncernem Ukrprominwest na produkcję samochodów WAZ w Łucku. Wiosną rozstrzygnięto przetarg na sprzedaż 81,12 proc. udziałów w spółce. Przetarg wygrał koncern Ukrpromin-west.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski