Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fonie Lublina: Beethoven... i co dalej?

Klaudia Olender
Klaudia Olender
Ludwig Van Beethoven
Ludwig Van Beethoven Gazeta Krakowska/Archiwum
W najbliższą niedzielę (28 marca) o g. 19 odbędzie się trzeci w tym roku koncert w ramach cyklu Fonie Lublina. W marcowej odsłonie spotkamy się z muzyką fortepianową po czasach Ludwika van Beethovena. W programie obok twórczości ostatniego mistrza z tzw. klasyków wiedeńskich, usłyszymy kompozycje Józefa Kofflera, Władysława Żeleńskiego, Claude'a Debussy'ego, a nawet George'a Gershwina.

Festiwal Fonie Lublina organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Odział Lubelski to niezwykła uczta dźwiękowa, która zaspokoi wyrafinowane gusta melomanów. Tym razem marcowa odsłona została poświęcona twórczości Ludwika van Beethovena i muzyce fortepianowej.

– Ten wybitny kompozytor i pianista, zmarły 27 marca 1827 roku, mimo głuchoty z jaką zmagał się przez ponad poło życia, zaliczany jest do grona najważniejszych muzyków w historii ludzkości. W prezentowanym przez Piotra Sałajczyka programie jego twórczość zestawiona zostanie z dorobkiem spadkobierców rodzimej oraz światowej pianistyki XIX i XX wieku – podają organizatorzy.

Niedzielny koncert rozpocznie „Musique. Quasi una sonata op. 8” Józefa Kofflera z 1927 r., kompozycja będąca dedykacją dla Karola Szymanowskiego i równocześnie jedną z pierwszych prób zaadoptowania dodekafonii w warsztacie kompozytora.
Podczas wydarzenia zostaną zaprezentowane również utwory Władysława Żeleńskiego, bo w tym roku przypada 100. rocznicy jego śmierci.

– Choć dzisiaj przypomina się głównie opery Władysława Żeleńskiego, dzieła symfoniczne, czy pieśni to jednak nie sposób docenić wkładu w rozwój techniki gry na instrumentach klawiszowych, który jest widoczny zwłaszcza w postaci wydanych drukiem 24 Preludiów na organy oraz licznych miniatur – opowiadają organizatorzy i zapewniają, że usłyszymy m.in. Rêverie (Zamyślenie) op. 48 i Thème varié (Wariacje) h-moll op. 62, będące kwintesencją jego nieszablonowej twórczości. Kompozycje Żeleńskiego zostaną w ciekawy sposób zestawione z dziełem francuskiego mistrza impresjonizmu, Rêverie Claude’a Debussy’ego.

Nie zabraknie oczywiście muzyki Ludwiga van Beethovena w najlepszym wydaniu, usłyszymy m.in. słynną Sonatę d-moll, drugą ze zbioru Trzech sonat op. 31, zainspirowaną „Burzą” Williama Shakespeare’a.

Niedzielną muzyczną podróż zakończy blok utworów George'a Gershwina – Trzy preludia na fortepian: Allegro ben ritmato e deciso B-dur, Andante con moto cis-moll i Agitato es-moll.

– Zestawiony podczas recitalu fortepianowego repertuar dowodnie ukazuje, jak istotną rolę dla światowej pianistyki odegrał Ludwig van Beethoven oraz jak silnie promieniuje zamysłem muzycznym i koncepcją stylistyczną na swoich epigonów – tłumaczą organizatorzy.

Premiera marcowej odsłony Fonii Lublina: „Beethoven... i co dalej?” odbędzie się online 28 marca o g. 19. Koncert zostanie zrealizowany w Auli Stefana Kardynała Wyszyńskiego KUL. W wydarzeniu udział wezmą Piotr Sałajczyk, wszechstronny i kreatywny pianista klasyczny oraz dr Andrzej Gładysz, wykładowca z Katedry Instrumentologii Instytutu Nauk o Sztuce Wydziału Nauk Humanistycznych KUL, który wygłosi słowo wstępne o muzyce.

Link do transmisji online na stronie: https://fonielublina.pl/beethoven-i-co-dalej/

Więcej informacji na stronie wydarzenia na Facebooku: https://fb.me/e/2hU3DVpU2

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski