„Fundujecie nam betonowe miasto". Prawie 2 tys. osób podpisało petycję przeciwko wycince drzew przy Al. Racławickich.

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Rzeczniczka ratusza zapewnia, że planowana w związku z inwestycją wycinka drzew została zmniejszona do minimum. Autorów petycji to nie przekonuje
Rzeczniczka ratusza zapewnia, że planowana w związku z inwestycją wycinka drzew została zmniejszona do minimum. Autorów petycji to nie przekonuje Artur Tomczyk
Blisko 2 tysiące osób podpisało się pod petycją przeciwko wycince drzew wzdłuż Al. Racławickich. - Chcemy równych nawierzchni i ścieżek rowerowych, ale nie kosztem drzew! - nawołują jej autorzy.

Los wielu drzew rosnących wzdłuż Al. Racławickich, ul. Lipowej i ul. Poniatowskiego wydaje się już przesądzony. Zarząd Dróg i Mostów poznał ostatnio oferty złożone w przetargu na przebudowę tych ulic.

Największe szanse na zdobycie kontraktu ma Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, które zaproponowało niemal 103,9 mln zł. Strabag jest gotowy wykonać zadanie za 104,2 mln zł, a Budimex oferuje 121,4 mln złotych.

"Fundujecie betonowe miasto"

Tymczasem do południa w poniedziałek już 1957 osób podpisało się pod internetową petycję przeciwko przebudowie i wiążącej się z tym wycince drzew.

- Prezydent Krzysztof Żuk „nie ma dylematu czy drzewa, czy rozwój miasta”. Panie i panowie radni zatwierdzają finansowanie projektów, nawet nie patrząc w plany. I tak rok po roku fundujecie nam coraz bardziej betonowe miasto - czytamy w petycji.

Wyjaśnijmy, że ratusz informuje, iż wzdłuż Al. Racławickich rośnie 396 drzew, Poniatowskiego - 173 drzewa, a Lipowej - 69 drzew.

Czytaj także

- Do przesadzenia planowane jest 37 drzew przy Al. Racławickich i 46 drzew przy ul. Poniatowskiego. Usunięte zostanie 26 drzew (spośród pierwotnie planowanych 88) przy Al. Racławickich i 73 drzewa (spośród 109 planowanych do wycięcia) przy ul. Poniatowskiego. Przy ul. Lipowej do przesadzenia zostanie 19 drzew, a do usunięcia 11 (spośród planowanych 29) – wyliczał niedawno Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza.

Autorów petycji taka argumentacja nie przekonuje. - Chcemy równych nawierzchni i ścieżek rowerowych, ale nie kosztem drzew! Można budować, modernizować, rewitalizować bez wyżynania wszystkiego wokół w pień, z szacunkiem dla przyrody. My chcemy cienia, powietrza bez smogu, śpiewu ptaków nad głowami. Chcemy zieleni! "Zielonego Lublina" nie tylko w wyborczych obietnicach!!!! - piszą.

Dodają, że należy szukać innego sposobu na usprawnienie ruchu w Lublinie.

- Mówimy stanowcze nie przebudowie Alei Racławickich, ul. Lipowej i Poniatowskiego, która wiąże się z wycinką 198 drzew. Mówimy stanowcze nie urzędnikom, którzy zgadzają się na takie „rewitalizacje” jak Dom Słów czy Pałac Potockich, które zakładają wykarczowanie podwórka i dziedzińca - dodają.

Ratusz: Wycinka zmniejszona do minimum

Katarzyna Duma, rzecznik prasowa prezydenta Lubina, odpowiadając na petycję, zapewnia, że na czas prac większość drzew na Al. Racławickich pozostanie zabezpieczonych. Podczas prac ma zostać usuniętych ok. 7 proc. ogółu drzew, z których część stanowią tzw. samosiejki. - Dokumentacja projektowa przewiduje także nasadzenie znacznej liczby drzew. Według opracowanej dokumentacji ogółem zwiększy się ilość drzew, tylko część z nich będzie nasadzona w innych miejscach - pokreśla Duma.

Zaznacza, że po konsultacjach (od 2014 roku) i wprowadzeniu zmian w projekcie, wycinka drzew została zmniejszona do minimum. - Chcemy zachować lub przesadzić możliwie największą liczbę drzew w pobliżu inwestycji. Część drzew przeznaczonych do usunięcia była kilkanaście lat temu posadzona w pasach drogowych niezgodnie z przepisami (dotyczy to zwłaszcza ul. Poniatowskiego) – dziś kolidują z niezbędną infrastrukturą m. in. gazową, telekomunikacyjną, kanalizacji deszczowej itp., a także z zaprojektowaną ścieżką rowerową, czy przebudową zatok autobusowych w kształcie, który nakładają na miasto przepisy prawa - wyjaśnia rzeczniczka.

Czytaj także

Duma przypomina też, że przebudowa ulic jest konieczna nie tylko ze względu na ruch samochodowy. Chodzi też o wymianę pochodzących z lat 70. XX wieku sieci instalacji gazowej, których stan określany jest jako „przedawaryjny".

- Dlatego planuje się wymianę całości gazociągu. Przebudowa wiąże się także z koniecznością budowy i modernizacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej, w tym kompleksowego odbioru wód opadowych z tego obszaru - zaznacza Katarzyna Duma.

Czytaj także

Koronawirus mniej groźny niż grypa?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Co to za droga inwestycja? Prosta droga i parę skrzyżowań. Kto taki kosztorys wykonał?

s
szklanka
27 stycznia, 21:34, Ideo:

W sumie pocieszające, że ponad 300000 nie podpisało petycji. Protestującym (w ramach protestu) proponuję rozebranie chodników prowadzących do ich domów i zasianie w ich miejsce trawy. Taki czyn i trochę błota na butach przekona mnie o ideowym charakterze ich protestów

Cóż to za kalku racje? Osobiście w tym wszystkim nie widzę mniejszego, czy większego poparcia, a dno, kompletne dno pośredników w sprawowaniu władzy przez suwerena.

Przecież gdyby remont i przebudowę tych dróg mieli finansować zgodnie z ustawą drogową inwestorzy inwestycji niedrogowych, to ani jedno drzewo nie zostałoby zaplanowane do wycinki.

Dno!

a
ale o co chodzi
27 stycznia, 22:40, Gość:

Jakieś małe to poparcie by nie wycinać drzew i robić remont.Jak widać mieszkańcy ponad 360 tys. grodu nie podpisując się pod tamtą petycją chcą by po Alejach jeździć bezpiecznie i chcą modernizacji.

Piszesz, że małe poparcie? Jak widzę po wpisach, to 1995 osób więcej niż za wycinką...

G
Gość
27 stycznia, 20:48, Gość:

Ci Państwo są za utratą blisko 100 mln dofinansowania. Zablokowanie przebudowy oznacza że narażamy kierowców na utratę zdrowia czy życia bo koleiny na Racławickich są miejscami ogromne. Narażamy miasto na awarię sieci podziemnych. Czas rozmów był 1-3 lata temu. Teraz jest czas realizacji.

Rozmowy owszem były ale Ratusz trudno przekonać że planiści nie zawsze mają rację. U nas popełnia się błędy, które na zachodzie Europy dawno są już eliminowane

G
Gość
28 stycznia, 00:16, R.6:

obiema rękami podpisujemy się pod projektem remontu ulicy i wycinki tego badziewia.

Popisujesz się swoją głupotą określając piękne dorodne drzewa badziewiem

G
Gość

To gdzie zginęli Nasi Ekolodzy. Ci sami , którzy tak bronią drzew i przykuwają się łańcuchami do drzewa w obronie wycinki.Nie ma to jak lipa 100 x lipa. A POkraki PO nasiemu . Są za wycinką bo to badziewie. A mecenas POkracznej klaki czyli szkopska szczekaczka puszcza te POkraczne badziewie w tekście w szeroki świat.

G
Greg

A czy na Racławickich zgodnie z obowiązującym lubelskim trendem nie można zrobić tylko bus pasów i zabronić ruchu innym pojazdom? Pytam, bo dość popularna ostatnio metoda modernizacji dróg Lublina i tworzenia korków.

R
R.6

obiema rękami podpisujemy się pod projektem remontu ulicy i wycinki tego badziewia.

G
Gość

Rewitalizacja przez asfaltowanie i betonowanie to jest już przeżytek nawet w Polsce. Drzewa obniżają hałas, wychwytują spaliny i pył a w lecie dają cień. Budowa autostrady do deptaka kosztem zniszczenia reprezentacyjnej alei miasta jest zwyczajnie bezsensowna. Też jestem kierowcą ale naprawdę nie uważam, że wszyscy pracujący w centrum muszą tam dojechać akurat własnym autem. Na przystanku Al. Racławickie-Lipowa zatrzymuje się ok 20 linii autobusowych.

G
Gość

degradacja miasta, szkoda, bo bylo ładne, zielone

G
Gość

Jakieś małe to poparcie by nie wycinać drzew i robić remont.Jak widać mieszkańcy ponad 360 tys. grodu nie podpisując się pod tamtą petycją chcą by po Alejach jeździć bezpiecznie i chcą modernizacji.

C
Czes
27 stycznia, 21:45, 3452354:

Cytat: "To może niech obrońcy drzew sami zaprojektują przebudowę ulicy uwzględniając wymogi inwestora". A to nie jest jeszcze dla ciebie jasne, że nasi projektanci zatrzymali się w latach 70. gdy budowano szeroko i nie zważając na przyrodę. Proszę bardzo chcecie mieć szerokie ulice, to nie jęczcie potem, że macie w mieście hałas, brak powietrza, smog. To miasto jest źle projektowane. Wszystko tu robi się pod samochody, tylko czasy się ZMIENIŁY. Dziś trzeba myśleć inaczej nie o samochodach, ale o ludziach, bo bez drzew po porostu WYGINIEMY. choć może mieszkańcy Lublina powinni, bo zadupie mentalne tu okrutne.

W latach 70 bardziej bardziej dbano o zieleń niż teraz. Wystarczy pojechać na Lsm, Kaline czy Czechów więc argument z czapy wzięty. Nie martw się jednak, jak wybierzecie prezydenta i radnych z PiS to Lublin znowu bedzie wsamrasny jak za Pruszona. Zero długów, zero inwestycji tylko pomniki smoleńskie.

B
BudŻet

Spadnie komuś na łeb usychającym konar i skończy się działalność eko terrorystyczna. Wstyd że wizytówka Lublina ma wyboje jak na wsi !

3452354

Cytat: "To może niech obrońcy drzew sami zaprojektują przebudowę ulicy uwzględniając wymogi inwestora". A to nie jest jeszcze dla ciebie jasne, że nasi projektanci zatrzymali się w latach 70. gdy budowano szeroko i nie zważając na przyrodę. Proszę bardzo chcecie mieć szerokie ulice, to nie jęczcie potem, że macie w mieście hałas, brak powietrza, smog. To miasto jest źle projektowane. Wszystko tu robi się pod samochody, tylko czasy się ZMIENIŁY. Dziś trzeba myśleć inaczej nie o samochodach, ale o ludziach, bo bez drzew po porostu WYGINIEMY. choć może mieszkańcy Lublina powinni, bo zadupie mentalne tu okrutne.

I
Ideo

W sumie pocieszające, że ponad 300000 nie podpisało petycji. Protestującym (w ramach protestu) proponuję rozebranie chodników prowadzących do ich domów i zasianie w ich miejsce trawy. Taki czyn i trochę błota na butach przekona mnie o ideowym charakterze ich protestów

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3