Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Terespol: Brakuje 4 km żeby dojechać z przejścia granicznego w Małaszewiczach do A2

Marta Grabiec
Marta Grabiec
Archiwum Polska Press
Autostrada A2 ma stać się częścią „Jedwabnego szlaku”, który ma łączyć Europę Wschodnią i Azję z Zachodem. Do tego jednak brakuje 4 kilometrów drogi. Kto powinien ją wybudować?

- Zakres decyzji środowiskowej, na podstawie której Oddział prowadzi zadanie inwestycyjne nie obejmuje łącznika autostrady od węzła Dobryń do Małaszewicz. Rolę tę pełni istniejąca droga krajowa nr 68 - mówi Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.
To znaczy, że autostrada A-2 skończy się 4 km przed granicą z Białorusią, a ruch osobowy będzie przekierowany na sąsiednie przejście przez tzw. Most Warszawski drogą nr 68, gdzie często stoją kolejki ciężarówek, które oczekują na odprawę.

- Tą drogą będą mogły dojechać do autostrady z Małaszewicz TIR-y zabierające ładunki z suchego Portu PKP. Jest to koszmar dla mieszkańców Małaszewicz Dużych oraz Wólki Dobryńskiej, bowiem już dziś do terminali przeładunkowych przyjeżdża ok. 1500 ciężarówek dziennie – mówi Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol.

Planowana modernizacja Suchego Portu Małaszewicze zakłada co najmniej 4-krotne zwiększenie przepustowości par pociągów towarowych. Z obecnych 16 składów ich liczba wzrośnie do ponad 50. - Jeżeli uwzględnimy, że na każdym składzie będzie co najmniej 40 kontenerów, to można się spodziewać, że ruch ciężarówek przez gęsto zabudowane miejscowości wzrośnie geometrycznie, bowiem TIR zabiera tylko jeden kontener – mówi wójt.

Planowana inwestycja drogowa A2 będzie planowana w dwóch etapach. „W pierwszym etapie (przygotowawczym) planowane jest sporządzenie projektu budowlanego oraz materiałów do ZRID. Zakres projektu budowlanego oraz wykupu gruntów obejmować będzie całość zadania określonego decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) – do mostu granicznego na Bugu. Pozwoli to zarezerwować pas drogowy dla całości zadania w oparciu o ważną do 02.02.2022 r. DŚU. Jednocześnie planowane podzielenie projektu budowlanego na oddzielne zadania, polegające na wydzieleniu projektów budowlanych m. in dla „Parkingu Buforowego" i odcinka od węzła „Dobryń” (bez węzła) do granicy państwa, pozwoli na etapowanie inwestycji bądź przekazanie do realizacji innym podmiotom. W drugim etapie, Inwestor, po ustaleniu charakteru przyszłego przejścia granicznego w Kukurykach oraz kwestii własnościowej parkingu buforowego, planuje ogłoszenie przetargu na wyłonienie Wykonawcy. Nie wyklucza się również przekazania Projektów Budowalnych i prawa do terenu dla innych podmiotów celem realizacji" - przekazuje GDDKiA.

Wójt gminy Terespol już od kilku lat zabiega o wybudowanie zupełnie nowej drogi ponadlokalnej będącej przedłużeniem drogi krajowej 68 do wszystkich terminali przeładunkowych PKP, wraz z parkingiem dla kierowców TIR, gdzie byłyby spełnione elementarne warunki higieniczne i socjalne.

- Dwa szlaki eurazjatyckie powinna łączyć droga krajowa lub przynajmniej wojewódzka – mówi wójt.

Jednak na chwilę obecną brak jest planów samorządu województwa dotyczących poprawy rozwiązań komunikacyjnych wokół Małaszewicz.

W marcu tego roku na zaproszenie wojewody odbyło się spotkanie w urzędzie wojewódzkim dotyczące koncepcji połączeń drogowych autostrady A2 z przejściem granicznym w Terespolu oraz planowaną inwestycją portu logistycznego w Małaszewiczach. - Zgodnie z informacją rzecznika PKP Cargo dla Parku Logistycznego Małaszewicze, inwestycji wartej około 4 mld zł, „wydane zostały wszystkie potrzebne decyzje lokalizacyjne, gotowy jest projekt budowlany, natomiast w Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie procedowany jest wniosek Cargotor dotyczący wydania pozwolenia na budowę. Z kolei w Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad zapewnieniem długoterminowego finansowania inwestycji ze środków publicznych (krajowych i unijnych)”. W tej sytuacji, w ramach powyższego projektu, planowanego do sfinansowania ze środków publicznych, powinien być rozwiązany problem infrastruktury drogowej – informuje Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy kancelarii marszałka.

Małaszewicze od początku odtwarzania Nowego Jedwabnego Szlaku przejście Brześć - Małaszewicze uznane zostały przez Chińczyków za jeden ważniejszych punktów przy dostarczaniu do Europy towarów drogą lądową.

- Ta inwestycja jest najefektywniejszą inwestycją centralną w Polsce, bowiem już dziś budżet Państwa tylko z tytułu opłat cła, akcyzy i VAT uzyskuje około 5 mld złotych. Oprócz tego jest to szansa dla PKP Cargo, innych przewoźników, aby położenie Rzeczypospolitej, które od wieków było przekleństwem wreszcie wykorzystać dla przyśpieszonego rozwoju zapóźnionej Polski Wschodniej i samej Lubelszczyzny – mówi wójt.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski