Hydros - ultraoszczędny pojazd wynaleziony przez lubelskich studentów zachwycił we Francji [ZDJĘCIA]

Łukasz Kaczanowski
Łukasz Kaczanowski
Hydrogreen to zespół działający w Katedrze Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych na Wydziale Mechanicznym, złożony ze studentów różnych wydziałów Politechniki Lubelskiej. Ich dziełem jest pojazd HYDROS - niezwykły efekt wielomiesięcznej pracy, który pojechał na prestiżowe zawody Shell Eco-marathon we Francji.

HYDROS startował w prestiżowych międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon odbywających się w tym roku w Circuit Paul Armagnac, Nogaro we Francji. To pojazd o kształcie kropli wody - został tak ukształtowany, aby stawiać jak najmniejszy opór. Jego współczynnik przepływu wynosi tylko 0,16 (dla porównania ówczesne samochody mają 0,30-0,35), waży 34 kg i rozwija maksymalną prędkość 40 km/h.

W tegorocznej edycji zawodów Shell Eco-marathon razem z HYDROSem udział wzięło 120 drużyn z Europy i Afryki, w tym tylko 4 z Polski. Ich zadaniem było stworzenie pojazdów o jak najmniejszym zużyciu energii.

– Nasz zespół startował w jednej z najtrudniejszych kategorii w zawodach, czyli prototypowych pojazdów zasilanych wodorem. Skonstruowany przez nas Hydros przeszedł pomyślnie rygorystyczną kontrolę techniczną i został dopuszczony do rywalizacji – informuje menedżer zespołu Michał Borkowski.

Lubelska drużyna ustanowiła najlepszy dotychczas wynik wynoszący 400 km/m3 wodoru - to rekord Polski w całej historii zawodów. Wynik ten uplasował zespół na 6. miejscu w regionie Europy i Afryki, minimalnie za drużyną z Turcji i Holandii.

– Cieszymy się, że nasza praca została doceniona przez ekspertów i innych uczestników tych prestiżowych zawodów. Nasz sukces jest wynikiem ogromnego wysiłku całej drużyny. Każdy członek Hydrogreen Team wniósł swoje umiejętności i pasję, tworząc zgraną ekipę. Nasza drużyna składa się z utalentowanych studentów, którzy od wielu miesięcy pracowali nad stworzeniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby udoskonalić nasz pojazd – zauważa opiekun Koła Naukowego Napędów Lotniczych Hydrogreen prof. Jacek Czarnigowski.

Tegoroczne wyniki to dopiero przedsmak,

– Czekają nas nowe wyzwania związane z udoskonaleniem HYDROSA. Zamierzamy poprawić elektronikę i zarządzanie przepływem energii, usprawnić procesy serwisowe oraz zoptymalizować układ wodorowy - zapowiada prof. Czarnigowski. - Popracujemy również nad przesyłem danych na serwery komputera poza pojazdem, który będzie kontrolował procesy zachodzące wewnątrz systemu i doradzał kierowcy na przykład zwiększenie lub zmniejszenie prędkości albo większe ścięcie zakrętu na większym ryzyku.

Zadowolenia z osiągnieć Hydrogreen Team nie kryje także rektor prof. Zbigniew Pater:

– Jesteśmy dumni z wyników, które osiągnęli nasi studenci na tegorocznym Shell Eco-marathon. Świadczą one o Ich wyjątkowych talentach naukowych i organizacyjnych. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu i życzę kolejnych rekordów w następnych edycjach zawodów.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie