MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Informatory maturalne 2025 na dniach. Kiedy dokładnie się pojawią?

Magdalena Konczal
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Maturzyści, ale także nauczyciele, z niecierpliwością czekają na publikację informatorów maturalnych, które stanowią kluczowy element przygotowań do egzaminu dojrzałości. Obowiązkowo materiały te muszą pojawić się do 1 września 2024 r., jednak publikacji można spodziewać się na dniach. Kiedy dokładnie?

Spis treści

Kiedy będą nowe informatory maturalne?

Zgodnie z informacjami, do których dotarła Strefa Edukacji, Centralna Komisja Egzaminacyjna planuje opublikować informatory maturalne po 15 sierpnia 2024 roku, a najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu, a więc 19-25 sierpnia. Z kolei nowe informatory do egzaminu ósmoklasisty 2025 widnieją już na stronie CKE.

ludzie trzymają w rękach arkusze maturalne
CKE podało, kiedy można spodziewać się publikacji informatorów. fot: Arkadiusz Wojtasiewicz/ Polska Press

Zmiany na maturze 2025

Publikacja informatorów to nie tylko formalność. Wprowadzone zmiany w podstawie programowej wpływają na kształt egzaminów. Maturzyści mogą spodziewać się zmodyfikowanych arkuszy. Wśród zapowiedzi była m.in.:

  • rezygnacja z wymogu zdania egzaminu rozszerzonego na minimum 30 procent,
  • zmniejszenie liczby pytań jawnych na maturze ustnej z polskiego,
  • brak części testowej na rozszerzonym egzaminie z języka polskiego,
  • zmiany w teście historycznoliterackim na maturze podstawowej z polskiego (w związku ze zmienioną listą lektur).

Sprawdź szczegóły dotyczące planowanych zmian na maturze:

Dla uczniów i nauczycieli oznacza to konieczność zapoznania się z najnowszymi wytycznymi, które będą zawarte w informatorach. Warto śledzić stronę CKE na bieżąco. Wszystko wskazuje jednak na to, że wymagania na maturze w roku szkolnym 2024/2025 będą kolejny już raz obniżone. Specjaliści z zakresu metodyki wskazują, że od wielu lat egzaminy przeprowadzane są bez konkretnej, długofalowej strategii.

– Edukacja w tym egzaminy, potrzebują stabilności. Oczywiście powinny się zmieniać, ale w jasno wytyczonym kierunku. Lata 2002-2024 dostarczają empirycznych dowodów, że z istniejącym systemem, coś jest nie tak. Przede wszystkim brak mechanizmów samorozwoju systemu, a z drugiej strony liczba zmian jest zdecydowanie dysfunkcyjna. Bez jasnego zdefiniowania funkcji oceniania szkolnego, w tym egzaminów, oraz koncepcji podstawy programowej, trudno planować strategię rozwoju. A bez tej strategii ocena doraźnych modyfikacji jest niemożliwa – mówił prof. Roman Dolata (kierownik Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją) w rozmowie ze Strefą Edukacji.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. ObserwujStrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski