Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycje w Lublinie: Wybudują drogi i nowe centra handlowe (ZDJĘCIA)

Artur Jurkowski, Ewa Pajuro
Ulica Filaretów będzie poszerzona
Ulica Filaretów będzie poszerzona Jacek Babicz
W tym roku ok. 200 mln zł trafi na modernizację lubelskich ulic. To więcej niż w 2012 czy 2011 r. To cieszy, ale skala utrudnień, jaka czeka kierowców w ruchu po lubelskich drogach, będzie większa niż w poprzednich latach.

- Utrudnienia są zawsze przejściowe. Po zakończeniu prac poprawi się zdecydowanie jakość lubelskich dróg i tym samym komfort jazdy dla kierowców - przekonywał Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

W tym roku magistrat koncentruje się na budowie dróg prowadzących do przyszłej obwodnicy Lublina oraz głównych ciągów komunikacyjnych przebiegających przez miasto.

- Nie zapominamy też o drogach na terenie osiedli i dzielnic. Modernizowane będą m.in. Gościnna, Radości, Sławinek, Nadrzeczna, Łęczyńska - wyliczał Kieliszek.

Przez Warszawską z objazdami

Już w drugiej połowie stycznia może być zamknięta dla ruchu część al. Warszawskiej. Chodzi o odcinek od ul. Sławinkowskiej do ul. Botanicznej. Ma tam powstać wiadukt, po którym w przyszłości będzie przebiegała al. Warszawska nad al. Solidarności.
Termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od pogody. Jeśli aura nie będzie sprzyjała pracom drogowo-inżynieryjnym, to roboty ruszą dopiero wiosną.

Ruch po zamknięciu al. Warszawskiej będzie się odbywał tymczasową drogą serwisową. Pojawi się ona na obrzeżach Ogrodu Botanicznego. "Serwisówką" auta będą wjeżdżały na jezdnie al. Solidarności, która prowadzi do centrum miasta. Tylko z niej będą mogli korzystać kierowcy, ruch będzie się po niej odbywał w obu kierunkach. Druga jezdnia al. Solidarności będzie zamknięta. Ulica ma być przebudowana. Ok. 400 metrów przed skrzyżowaniem z al. Sikorskiego kierowcy będą mogli już korzystać z obu jezdni al. Solidarności.

Przejazd z al. Warszawskiej do al. Kraśnickiej będzie możliwy tylko przez al. Sikorskiego. Aby upłynnić ruch, przedłużony zostanie, ze 100 do prawie 300 metrów, lewoskręt z Sikorskiego w Solidarności.

Objazdy związane z zamknięciem części al. Warszawskiej mają potrwać do końca 2013 r.
Prace to element przedłużenia al. Solidarności do obwodnicy.

Na al. Solidarności dwa poziomy jezdni

Kierowcy wyjeżdżający z Czechowa i os. Botanik w końcu mogą odetchnąć. Z ulic Willowej, gen. Ducha, Północnej znikną monstrualnej długości korki. Wszystko za sprawą przebudowy skrzyżowania al. Solidarności, Poligonowej, gen. Ducha i al. Sikorskiego.

Na al. Solidarności pojawi się wiadukt dla aut, który umożliwi bezkolizyjny przejazd samochodów nad skrzyżowaniem z al. Sikorskiego. Będą to dwie kładki, każda z dwoma pasami ruchu dla pojazdów jadących na wprost.
Obecne skrzyżowanie zmieni się w rondo. Poszerzona ma być ul. gen. Ducha. Będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Ratusz chce mieć do końca maja gotową dokumentację inwestycji. Robot mogłyby ruszyć pod koniec roku. Magistrat zapowiedział, że inwestycja skończy się jesienią 2014 r.

Koszt prac jest wstępnie szacowany na 60 mln zł. W tym roku trafi na ten cel 11,5 mln zł.

Rozkopią zupełnie ul. Narutowicza

Generalny remont czeka ul. Narutowicza. Chodzi o odcinek od ul. Okopowej do ul. Lipowej. Prace mają ruszyć w pierwszej połowie roku. Wcześniej ratusz musi jednak znaleźć wykonawcę. Przetarg ma być ogłoszony na przełomie lutego i marca.
Inwestycja swoim zasięgiem obejmie: ul. Narutowicza na długości kilkuset metrów oraz ulice: Gminną, Graniczną, Konopnicką, Kruczą, Orlą, Środkową i Wschodnią.

W ramach robót wymieniana ma być m.in. infrastruktura podziemna przebiegająca pod ulicami. Zakres prac jest podobny do tych, które były wykonane np. przy przebudowie skrzyżowania ul. 3 Maja i Radziwiłłowskiej.

Przebudowana zostanie trakcja trolejbusowa w rejonie skrzyżowania Narutowicza - Lipowa - Piłsudskiego. Na tym skrzyżowaniu wydzielony ma być dodatkowy pas do skrętu w prawo z ul. Lipowej.

Koszt inwestycji, wraz z przebudową budynku szkoły muzycznej, jest szacowany na 28 mln zł. W tegorocznym budżecie Lublina zarezerwowano na ten cel 13 mln zł. Ratusz uzyskał dofinansowanie do inwestycji z funduszy Unii Europejskiej w wysokości 10 mln zł. Bez tego wsparcia prace by nie ruszyły.

Przebudowa ul. Narutowicza ma się zakończyć w 2014 roku.

Ulica Filaretów będzie poszerzona

W tym roku mają się rozpocząć prace przy przebudowie ul. Filaretów. Roboty obejmą odcinek od ul. Głębokiej do ul. Jana Pawła II. Inwestycja ma potrwać dwa lata. Całościowy koszt prac jest szacowany na ok. 20 mln zł, w tym roku zarezerwowano na nie 9 mln zł.

Ulica Filaretów będzie poszerzona na odcinku od Głębokiej do Rymwida. Po przebudowie będą tam, podobnie jak na pozostałej części ulicy, cztery pasy ruchu.

Na wysokości skrzyżowania z ul. Urmowskiego powstanie dodatkowe przejście dla pieszych. Ratusz zrezygnował jednak z umieszczania tam sygnalizatora świetlnego. Bezpieczeństwo pieszych, przechodzących przez cztery pasy ruchu, ma zapewnić wysepka, która powstanie na środku jezdni. Przebudowane będzie też skrzyżowanie Filaretów i Rymwida. Będzie miało kształt ronda. Wyremontowane zostaną chodniki.

Na odcinku od Głębokiej do Jana Pawła II ma być wymieniony asfalt.

Ratusz chce ogłosić przetarg na wykonanie prac na przełomie lutego i marca. Roboty ruszyłyby dwa miesiące później.

Z Głuskiej w końcu znikną dziury

Na przełomie wiosny i lata ruszą prace przy przebudowie ul. Głuskiej. Chodzi o odcinek od mostu na Czerniejówce do granic miasta. O inwestycję od lat walczyli mieszkańcy Głuska.

Ratusz jest na etapie wybierania wykonawcy prac. O kontrakt walczy siedem firm. Oferty wahają się od 18,4 do 21,9 mln zł. Magistrat był gotów wydać na inwestycję nawet 37,5 mln zł.

Przebudowa ulicy obejmie odcinek o długości około trzech kilometrów. Jezdnia zostanie poszerzona, pojawi się nowa nawierzchnia. Po obu stronach drogi powstaną chodniki dla pieszych, przy czym jeden z nich będzie połączony ze ścieżką rowerową. Ulica zostanie oświetlona. Wzdłuż części drogi pojawią się też miejsca parkingowe dla samochodów. Przebudowane będą również wszystkie sieci podziemne: kanalizacja deszczowa, sieci gazowe, energetyczne, telekomunikacyjne.

Prace będą prowadzone etapami. Potrwają najdłużej do grudniu 2014 r. W 2013 r. ratusz zarezerwował na inwestycję 5 mln zł.

Wyprostują Trasę Zieloną przy "klinie"

W wakacje mają się rozpocząć prace przy przebudowie ronda Lubelskiego Lipca '80 wraz drogami dojazdowymi do tego skrzyżowania. Remont obejmie odcinek al. Unii Lubelskiej do mostu na Bystrzycy, część Al. Zygmuntowskich do wjazdu na teren MOSiR oraz całą ulicę Fabryczną wraz z mostem na Czerniejówce.

Jedną z najważniejszych zmian będzie "wyprostowanie" Trasy Zielonej. Z ul. Lubelskiego Lipca '80 zniknie "zawijas", który pokonują obecnie kierowcy jadący w kierunku ronda. Po przebudowie z Trasy Zielonej będziemy wjeżdżać wprost na rondo.
Na rondzie wymienione będą instalacje podziemne, oświetlenie oraz trakcja trolejbusowa. Nowy asfalt pojawi się na skrzyżowaniu oraz Unii Lubelskiej, Zygmuntowskich i Fabrycznej.

Remont ronda na "klinie" potrwa dwa lata. Łączny koszt jest szacowany na 50 mln zł, w tym roku trafi na ten cel 20 mln zł.
Część kosztów opłaci grupa Immofinanz, austriacki inwestor, który buduje Galerię Zamek. Do remontu Austriacy dołożą 20 mln zł.

Nowe centra handlowe w Lublinie

Po latach deklaracji i snucia planów inwestorzy przystąpili do działania: w Lublinie trwa właśnie budowa dwóch nowych centrów handlowych (Felicity, Tarasy Zamkowe) i rozbudowa jednego już istniejącego (Olimp). Następne czekają w kolejce. Inwestorów czeka więc bardzo pracowity rok. Ich wzmożone zainteresowanie Lublinem nie jest kwestią przypadku. Miasto zajmuje jedno z ostatnich miejsc pod względem nasycenia powierzchnią handlową wśród największych miast Polski. To przyciąga i mobilizuje do walki o nasze portfele. W tej grze liczą się jednak szybkość i zdecydowanie. Za kilka lat, gdy inwestycyjny tort zostanie podzielony, a strefy wpływów ustalone, spóźnialscy będą musieli obejść się smakiem. W 2013 roku możemy się spodziewać kilku przełomowych rozstrzygnięć w tej kwestii.

Pod koniec roku zrobimy zakupy w Felicity

Pod koniec 2013 roku ma się zakończyć budowa centrum handlowego Felicity.

Inwestycja powstaje u zbiegu al. Witosa i ul. Grygowej. Felicity ma już za sobą kilkuletni przestój. Robotnicy powrócili na plac budowy niespełna pół roku temu i od tamtej pory praca wre. Powierzchnia najmu centrum wyniesie około 75 tys. mkw. Z tego już blisko 80 proc. zostało zarezerwowane.

W środku pojawi się pierwszy w Lublinie hipermarket Auchan, obok stanie market budowlany Leroy Merlin. Wśród 135 sklepów i punktów usługowych znajdą się m.in.: H&M, Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Mohito, New Yorker, Super-Pharm.

Inwestor podpisał też list intencyjny z salonem Media Saturn.

Pójdziemy do kina w Olimpie

Jesienią tego roku ma się zakończyć budowa piątej części galerii Olimp. Obiekt powstaje na miejscu zburzonego Centrum Motoryzacyjno-Technicznego. Jego główną atrakcją i wabikiem na klientów będzie 8-salowe multikino. Oprócz niego w trzykondygnacyjnym budynku powstaną nowe sklepy i punkty usługowe. Inwestor, lubelska spółka Transhurt, nie chce na razie zdradzać, z jakimi najemcami podpisała umowy. Wcześniej informowała, że prowadzi rozmowy m.in. z grupą Inditex (właściciel m.in. marki odzieżowej Zara). Nowy budynek będzie połączony z pozostałymi częściami galerii. Będzie liczył około 18 tys. mkw., dzięki czemu całkowita powierzchnia Olimpu sięgnie 100 tys. mkw.

IKEA chce budować

O tej inwestycji mówi się w Lublinie od wielu lat. Szwedzka sieć do tej pory unikała jasnych deklaracji, kiedy rozpocznie budowę swojego centrum. Teraz sytuacja wygląda inaczej. W ubiegłym roku IKEA dopełniła wszelkich formalności związanych z uzyskaniem prawa do 29-hektarowej działki u zbiegu al. Spółdzielczości Pracy i ul. Nasutowskiej, na której powstać ma centrum. W grudniu zaprezentowała wizualizacje inwestycji, a w ratuszu ruszyło postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę. IKEA liczy, że pierwszą łopatę wbije już wiosną tego roku. Inwestycja ma być gotowa w 2014 r.

Wiadomo, że na działce, obok popularnego sklepu z meblami, stanie typowe centrum handlowe. Inwestor zamierza rozlokować w nim około 150 sklepów i punktów handlowych. Powierzchnia najmu to 80 tys. mkw. Z tego około 11 tys. mkw. zajmie hipermarket Tesco Extra. Inni potwierdzeni najemcy to m.in. firma LPP, do której należą marki odzieżowe: House, Cropp i Mohito. Obok centrum zaprojektowano parking z miejscami dla 3 tys. aut.

IKEA zobowiązała się też do wybudowania m.in. ul. Dłotlice (od ul. Nasutowskiej do granicy miasta).

Zawieszenie w sprawie Iluminy

Ilumina Park - centrum handlowe na lubelskich Czubach, u zbiegu al. Kraśnickiej i ul. Jana Pawła II - miał być jednym z największych w mieście. W połowie 2011 r. przedstawiciele firmy Segece (część grupy Klepierre, do której należy m.in. sieć galerii handlowych Plaza) zaprezentowali wizualizację obiektu.

Od tamtego czasu nie widać wyraźnych postępów w sprawie inwestycji. Latem teren przyszłej budowy został uporządkowany. Prace się jednak nie rozpoczęły. Spółka Interbud-Lublin, która miała uczestniczyć w realizacji inwestycji, mówi, że już nie współpracuje z Segece. Z kolei przedstawiciele Segece nie informują, kiedy zamierzają rozpocząć budowę.

Na realizację czeka także planowana galeria handlowa na lubelskim Wrotkowie (u zbiegu ul. Zemborzyckiej i projektowanej ul. Franciszka Uhorczaka). Same sklepy mają zajmować tam ponad 20 tys. mkw. powierzchni. Inwestor uzyskał już decyzję środowiskową. Wystąpił też o wuzetkę (decyzja o warunkach zabudowy). Na tym etapie urzędnicy nie zgadzają się na inwestycję, bo tak duży obiekt musi być uwzględniony w planie zagospodarowania przestrzennego. Taki dokument dla wskazanego terenu nie istnieje.

Alchemia wciąż z problemami

Formalnie budowa śródmiejskiej części kompleksu Alchemia już się rozpoczęła. W praktyce jednak między ul. Świętoduską a Lubartowską nic się nie dzieje. Inwestor zgłosił jedynie rozpoczęcie prac i dzięki temu zachował pozwolenie na budowę. Teraz stara się o taką samą decyzję dla staromiejskiej części kompleksu. - Do uregulowania pozostały kwestie własnościowe - mówi Joanna Bobowska z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin. Chodzi dokładnie o udziały w kamienicy przy ul. Olejnej 8. To m.in. w niej ma powstać galeria handlowa będąca częścią kompleksu. W rejonie tego budynku zaplanowano też podziemne przejście łączące śródmiejską i staromiejską część inwestycji. Stan zawieszenia, w którym projekt znajduje się obecnie, nie może jednak trwać w nieskończoność. Teren przy ul. Świętoduskiej należy do miasta i został oddany inwestorowi w użytkowanie wieczyste. Ten zobowiązał się, że do końca 2013 roku zbuduje fundamenty przyszłego podziemnego parkingu. Termin zakończenia budowy (budynki w stanie surowym) ustalono natomiast na koniec 2014 r. Jeśli spółka Arkady nie wywiąże się ze zobowiązań, grożą jej 3 mln zł kary.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski